|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt i forumet men inte hittat denna variant (än i alla fall). Syrran hade min 328ci -96, ringde och sa att allt tjöt och det inte gick att ta sig in i bilen. Jag åkte dit och försökte att öppna med nyckeln (fjärr) gick inte. Låste upp manuellt, larmet (original) gick. Väntade 30 satte in den i tändningen och vred, dött + att larmet gick igen. Dött. Åkte hem och grät en skvätt. Bytte batteri i nyckeln. Nu går det att öppna och stänga med knapparna på nyckeln (efter initiering). Fösöker jag sen starta bilen så rasslar det lite (låter inte som startmotorn) + att larmet börjar tjuta) inte tutan utan nåt annat larm. Är det nån som har en susning vad jag kan göra? Jag tror bilbatteriet har blivit segt också, kunde inte stänga fönstret helt vid mitt första besök hos syrran) Regnade in i 2 dar :-) /Tapio Ursäkta den långa uppsatsen men har svårt att korta ner i mitt sorgliga tillstånd. | |
|
Borde stå hur man gör i din instruktionsbok i ditt fall! Det där"larmet" som låter är med största sannolikhet det inbyggda "stöldskyddet" som finns i den stora färddatan. Om du har den så slå bara in den kod som du aktiverade med,för du har völ inte glömt den??:-) I annat fall får man vänta 15min i bilen med nyckeln i läge ett o därefter ska det gå att starta!Finns även info om detta i din instruktionsbok! "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Tack för svar. Tysk manual :-( Har bara liten? färddator: temp + klocka + lite info om vattenslut osv). Har aldrig haft någon kod till larmet. Ska testa det där med 15 minuter. Inköpt i Germany av brorsan för 2 år sen. Vad kan rasslet vara i startögonblicket? Är det startmotor eller startspärren eller bilbatteriet som är slut? Vad tror ni, som kan (mycket) mer än jag? /Tapio |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med att se till att batteriet är fulladdat, låg batterispänning ställer till med hel del elektroniskt error. Använde du samma nyckel hela tiden. Startspärr och initiering har inget gemensamt, initieringen är enbart till larmet, låser du med en initerad nyckel via fjärren och låser upp i dörren med en oinitierad nyckel går larmet. Men bilen kan startas med den nyckeln, men det kan ev vara så att startspärren kopplas in när larmet går. Har för mig att om du vänter i 15 minuter tills larmet tystnar med nyckeln i låset så ska det funka att starta bilen ev. Men ett fulladdat batteri är första förutsättningen för att bilen ska starta. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso. Har bara 1 enda nyckel så det har bara varit den. 1. Jag tror batteriet i nyckeln var slut först och främst. 2. Sen tror jag bilbatteriet har tröttnat efter det (kanske alla larm m.m?) 3. Tror ni startspärrgrejen också måste fixas efter initiering? Ska testa detta: 1. Ladda bilbatteriet fullt. 2. Sätta mig i bilen och stänga dörrar. 3. Sätta i nyckeln i läge 1 (eller 2?). 4. Låta larmet gå igång. 5. Vänta 15 minuter med nycklen i Läge 1 (eller 2?) 6. Be en bön till någon högre makt (eller lägre) 7. Vrida nyckeln 8 Jubla eller gråta Det värsta är att det dröjer till fredag innan jag kan prova. Om den inte går igång med denna procedur, vad göra? Bogsera till BMW-verkstad? /Tapio |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Startspärren har inget med initieringen att göra utan bilen startar med en oinitierad nyckel, men larmet strular kan jag tänka mig. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för hjälpen. Så här gick det (om nu nån bryr sig): Låste upp bilen med fjärren, larmet gick. Satte i nyckeln i tändningen i läge 1. Väntade 15 minuter. Testade att starta bilen, hände inget (larmade i alla fall inte). Kopplade på startkablar, lät lite grann när jag vred nyckeln. Startade inte. Gav upp. Gick ur och låste med fjärren. Fick en ingivelse och låste upp med fjärren igen. Försökte starta, bilen gick i gång. Funkar klockrent. Förutom att den vill ha koden till originalstereon, vilken jag inte har. Men det gör inget i sammanhanget. /Tapio |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.