AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
729

M3 eller inte???

bl
15
blade
318i Compact -95
Hej

funderar på att köpa en m3 cabrio -96 el -97, nån
spm har några fördelar o nackdelar, ska köpa den i
Tyskland, något man bör kolla extra på, ge några råd, tack. En fråga till.. Vill gärna ha en TV/GPS/CD, var kan man köpa såna, vilka är bäst. Ännu en fråga... Skulle vilja ha riktigt feta fälgar till ett bra pris, någon som vet var man kan få tag på det???
tomas_malm76
Jag kan ge dig några tips om du nu ska köpa 6-växlad M3, Jag har själv en M3 Cab års modell 99, trots att bilen är så pass ny har jag haft en massa problem med vanosen,
och det kan bli en dyr historia...menar att om du nu köper en M3 från tyskland, har du ingen åka tillbaks till om motorn krånglar osv.
Som tur hade jag garanti på bilen, och trots det fick jag betala ca 30 lappar för två operationer !!!!!
för andra finns det inte många M3:or med tv och nav spec cab...
det enda som jag har sett med tv osv är nog min.....!!!hehehe
Så ska du köpa en M3 cab....hör noga så det inte kommer nån knackande ljud från motorn...samt att cabben fungear som det ska !!!
Annars får du jävligt snygg bil med bra fart resurser för lite pengar jämför med andra märke !!!
Min M3 är till salu priset är 340 000 kr ...
men om du inte köper det blir jag bara glad...jag har den kvar nästa sommar så jag kan åka ifrån dem jävlarna som spelar tuffa nu när jag kör min Dahitsu Charade 87 !!!
hehehehe

Mail= data_imp@hotmail.com
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tänkte bara säga att jag känner igen det där med filurer som spelar tuffa när man åker rishög, vart håller dom hus när man åker m3:a???

Mvh Jens
M 3 cab är den finaste bilen som finns, det törs jag påstå men samtidig är den inte någonting att ha i Sverige för du kan aldrig utnyttja det bilen egentilgen bjuder på. Mitt råd är köp en coupe så sliper du i alla fall fladdrande tak 10 månader om året . Annars som sagt kolla noga på vanosen för 2 av 3 är dåliga !!
HeartAttack
30.000..fy f-n!
Skulle inte alla som råkat ut för vanos haveri kunna säga vid vilket miltal det inträffade? Skulle jag tycka va intressant.
tomas_malm76
Miltal har nog ingen betydelse, vanos är nåt som Bmw inte åtgärdat.
30 lappar och dem tog inget för arbete...så synd för den som inte har nån garanti....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kan hända precis när som helst.

eller är det ett ord? kanske två? jaja

men många har råkat ut för det mellan 9-12k

fast även vid 1500 eller 15000 olika.
bl
15
blade
318i Compact -95
Nu blev jag lite orolig... vet inte om jag
ska satsa på en m3, kankske köper en 328 eller
z3???

tomas_malm76
Livet är en riskt, men du kan alltid ta bilen till en Bmw verkstad och gör en m-test !!!!
Om du köper en 328, kommer du att ångra dig den dagen då dem med M3 åker ifrån dig !!!!:)
Det är fan sant 328 är rena mope jämfört men en M 3-a !
När jag testade 325 tyckte man den gick ganska fint, men sen när man fick smaka på M 3 oj oj oj då köpte jag en direkt !
HeartAttack
tomas, vet du varför din reparation blev så dyr? Kollade i en annan tråd där det står att byte vanos = 21.000. Nä, när man får höra allt skit om vanosen blir man bara förbannad på BMW, dom verkar vilja att den ska gå sönder så dom kan tjäna massa pengar.. Världens bästa motortillverkare skulle säkert lätt kunna fixa detta om dom bara ville!
tomas_malm76
Alltså grejen är att Vanosen kostar 15 000, och en tillhörande drev går på 10 000, och nån måste göra jobbet också !!!
Och det är inte så att Bmw tar 125 kr/timme !!!!
Detta operation tar dock ett par timmar, och tim avgiften ligger runt 1200 kr/timme !!
Om du nu har M3 3,0 liter blir det lite billigare, för 3,2 liters har dubbel vanos !!!
Så köp en som redan har bytt vanos, typ som min !!
Men däremot vem byter vanos om dem nu ska sälja sin M3.

M3: Det där med att köra med fladdrande tak .... håller inte med. Skaffa ett vindskydd och upplev allting upp till 100 knutar utan ett tråkigt tak över huvudet. Det fanns i somras otroligt många tillfällen att åka avcabbat. Elcab är ett måste, 40 sekunder och du är redo att åka .....

Jag skulle köpa en -97:a eftersom det har varit en hel del snack om dubbel-VANOS:en och då kanske man skall undevika första året den fanns, dock kan man ju undra varför problemet dyker upp, är det någon som vet eller kanske någon redan tagit upp det i detta forum.

Som sagt var, klart du skall ha en -97:a eller nyare, dock inte min ;) den skall jag ha kvar. Svart/svart skinn/18" AC Schnitzer Type III/inga emblem
BMWM3Cab: Helt rätt, inget fladdrande tak här heller.
Körde ca 2000 mil i somras varav minst 1200 mil nercabbat(5-600 mil vid medelhavet)
Vanosproblemen är flitigt debatterade och jag har själv drabbats samt gjort en del inlägg, bla att byta vanos till SACH:s paket(14700 + (6000arb))=20700 kr. Detta gjorde Jarls Bilservice utanför Helsingborg, och denna firma kan mycket om div. problem med både Alpina samt M-bilar.
Köp världens bästa cab och njut!
Pe
19
Per S
730ia-89
Hej!

Håller med om det mesta ovan, har en 95á med lilla motorn och bara 5 växlar men den går gott....
Cabben är inget problem bortsett från bakrutan som kan spricka. Enkel Vanos verkar ju bra mycket stabilare men det skall ju erkännas att en 3,2á står på önskelistan, förbaskat trevlig bil helt enkelt oavsett motorstorlek och vxl-låda, har man kört M3 finns det ingen återvändo....

HeartAttack
Man får hoppas att inte oturen är framme när man köpt sin 3,2. Men jag kommer vara helt paranoid och minsta ljud som är obekant kommer få mig att gå i taket! :/ Ingen som vill micka sin dåliga vanos så man vet hur det inte ska låta? :)
Visst är det fladdrande tak i på alla era cabbar det är bara att erkänna det annars ta och testa E 46 så ser ni skillnaden !
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Är det inte mest E46:or som har problem med vanosen?Min 95 tror jag inte har så stora problem med den biten....
Och själv tycker jag att E36:an räcker gott till!!!!!
/Ricke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.