AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.524

Lättare att finansiera genom bilhandlare än bank?

Efter alla diskussioner här på forumet om folk som har svårt att få billån pga för många förfrågningar etc så tänkte jag höra om det är smidigare att finansiera sitt bilköp genom en bilhandlare än att ta ett banklån? Nu menar jag om man ska köpa en ny bil.
För det är väl så att det räcker med bilen som säkerhet
om man finansierar den ny genom handlaren?
Tacksam för många svar.
Ekonomi ansvarig..hmm borde du inte kunna det själv?=P
Nä alvar så är väl ett banklån med något annat som säkerhet ist för bilen bättre tex.lägenhet om man nu har något sådant? Blir ju mycket bättre ränta än tex. ett billån. Men som sagt jag vet ju inte din ekonomiska situation...fråga dina kollegor.=)
Lycka till!

Ny bild 18 Jan-
Länk
Hmm jobbar på ett mindre företag där jag har
hand om bokföring, budget , fakturering mm och har
inte massa kollegor som har koll på förmånligaste bilfinansiering tyvärr..... Mvh

Gärna fler svar tack....
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Bilhandlare kan ju mer eller mindre låta dig köpa vad som helst bara du inte har några betalningsanmärkningar.. det är ju upp till dig att se till att du har råd....

Banken "brukar" vara mera solidariska och se till så att du verkligen har råd innan du får handla! Men sen beror ju allt på hur bra kontakt med banken man har! Själv så använder jag banken före allt, men då har jag ju min personliga kontakt där med! Så allt beror ju på vem och vilka man har med att göra!

__
Länk
/JB
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag upplever att det är enklare att lösa en finansiering via bilhandlaren. Ofta kan de dessutom erbjuda en ränta som är i nivå med bankens, oavsett säkerhet.

Jag tycker dessutom att det känns bra att få ta ett eget beslut om jag har råd eller inte. En avslående bankman har sällan hela bilden klar för sig och ibland är de så försiktiga att man nästan börjar undra. Att man har många förfrågningar är ett rätt tråkigt argument för avslag, i tider då de snudd på tar en kreditupplysning för att ens släppa in en i butiken.

MVH
Robert

Robert

Mycket träffande skrivet. Jag har både ett jobb med bra lön
och inga betalningsanmärkningar. Har heller ingenting på
avbetalning (Har haft förr.) men ändå så orkar bankerna tjata om hur många förfrågningar jag har på mig då jag tydligen ses
som "kreditbenägen"?! Då består ju förfrågningarna mest av exempelvis Statoil, fatsighetsägare (Har flyttat ett par ggr)
vodafone och liknande. Tycker ens betalningsförmåga
borde betyda mer än hur många förfrågningar man har på sig.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ni har för dåliga kontakter på bankerna! Ni får arbeta på det ;)

__
Länk
/JB
Mmm det kan jag hålla med dig om då jag inte
ens har nån personlig bankontakt. Problemet är väl att det kan vara svårt att jobba upp en bra relation till nån bankkontakt nu när jag tänkt köpa bil ganska snart. .....
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Wadstetd: Jo det har du rätt i men bor man ganska bofast kan det vara bra med en bra bankontakt och det är enklare på Små banker med lokala kontor som tex Handelsbanken!

__
Länk
/JB
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Helt sjukt det där med att man inte får lån om man har för många förfrågningar på sig. När jag sökte lån för ett par år sedan så fick jag först nej med motiveringen att jag hade över 10 förfrågningar under de tre senaste åren. Jag besökte då banken personligen och förklarade hur det låg till och då löste det sig och jag fick mitt lån.

Men att man ska bli nekad bara för att man blivit omfrågad över tio ggr är ju dåligt, jag hade blivit omfrågad 11 ggr under tre år och det var t.ex OK kort, Hydro kort, Onoff kort, Bostadsbolag, Internetleverantör, Mobiloperatör samt några bankförfrågningar vid bil och mc köp.

Om man som jag flyttar och byter bil ofta är det väldigt lätt att komma upp över tio förfrågningar utan att man för det är ansvarslös med sin ekonomi. Jag hade ingen aning om att det funkade så att man inte fick ha för många förfrågningar för att få lån förrän den dagen jag väl hade kommit över dessa tio och blev nekad. Numera är jag väldigt försiktig med att dra på mig förfrågningar och under de senaste två åren har jag kanske haft högst en.

Detta med hur kreditupplysnigar och betalningsanmärkningar fungerar togs upp i Plus förra veckan och det var en riksdagsledamot där som lovade att se över lagstiftningen kring detta eftersom detta system verkar börja spåra ur en aning.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Slår man till när handlaren har kampanjränta så kan ingen normalkund få en lika bra ränta hos en vanlig bank.
Är övertygad om att det är enklare att få lån genom bilhandlaren.
Banken gör ju en jätteutredning om du så ska låna 5.000 kr.
Och säger banken att du inte har råd så är det så oavsett vad du säger...
Jag har 4.35% ränta på billånet, slå det i en vanlig bank.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Clubsport: Ja som nu har tex Nissan en drive med 0 % ränta de 2 första åren.. det är fan oslagbart.. men å andrs sidan.. vem vill åka nissan? hehe

__
Länk
/JB
Skyline? 350z? Det är ju helt ok ;)

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ola: Jo det förstås... =) Absolut inte en dum bil inte! Men i övrigt så är det väl inte mkt att hurra över !? hehe
classe
Jag jobbar på bank och de alternativ som bilhandlarna har är (om man bortser från GE och liknande som därför oftast är lite dyrare) genom bankerna. bankerna har samma möjlighet men ngt billigare för att bilhandlarna får provision på den finansiering de säljer. Det ställer även krav på att de är godkända och att bilen uppfyller vissa krav.

Man kan lätt luras genom att de anger en ränta på lånet som låter fördelaktigt men det är viktigt att kolla på effektivräntan (dvs med uppläggningsavgift och avi avgift) den brukar vara betydligt högre en den fört uppgivna räntan.

Vill man inte eller får ha bilen som säkerhet är det blanco(utan säkerhet) eller använda annan säkerhet som gäller och då kan inte bilhandlarna hjälpa till.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Bilfinans kräver kontant handpenning 20%. Så har det varit i de fallen jag har varit med och handlat. Ja ger nu 5,85% i ränta...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Och visst jag får ju erkänna det är ju ur simpelt att få lån hos handlare! Köpte SnöSkoter idag hos en lokal handlare och där behövde man då ingen säkerhet alls elelr några legetima bevis eller styrkningar.. fråga pers nr och vart man bor... kanon sen var det bara att skriva på och vänta på leveerans.. 20% kontant som oftast... jag är lite förvånad faktiskt.. och nu räkna jag på räntan efterhand och det var ritkgit billigt!effektivt blev väl dock räntat på närmare 9%... men men så är det när man inte får tag på sin bankkontakt =/ hehe

__
Länk
/JB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.