AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.442

m3 problem

tja...har nyligen köpt en m3 93 års men fick prblem,bilen går ojämn och hc halten ligger på 1000.är det nån som har nån aning om vad det är?
hoppas på att bli en nöjd m3 ägare!
ma
119
maol
BMW M2
Lämna in bilen på diagnos hos BMW. Troligtvis är det lamdasonden.
jag har gjort det....men de hittade inget fel,det enda var att de inte fick kontakt med vanosen så de kunde testa den.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Där har du ju felet!

Vadå hittade inget fel? Felet är ju att de inte får kontakt med Vanosenheten, jag har haft samma fel tidigare.

Troligtvis hjälper det att byta Vanos styrenheten. Det borde väl verkstaden kunnat berätta för dig!?

mvh/Flisan
hadde samma fel på min 93 a. hc halt på 900 och gick som en fiskekutter på tomgång. det var en lödning i styrenheten till vanosen. ( dett är en separat styrenhet till vanosen ) lycka till Mattias.
De kunde inte säga vad det var för fel på verkstaden...
De ville byta vanos på bilen men jag tyckte att det va lite lång sökt!
så det är bara att byta boxen så funkar allt!
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Detta är så typiskt att verkstaden ville byta vanosen, så fort det är nåt med vanosen så verkar det som varenda verkstad har som standardlösning att byta ut den. Undrar hur många vanosar som bytts ut i onödan?

Ett tips är att du kollar vanosstyrboxen om du ser nåt uppenbart fel som en trasig lödning lr så. Hittar du inget fel så kan du ju prova att byta, men det bästa vore ju om du kunde låna en vanosstyrbox utav ngn annan m3:a för att testa med den och på så vis kunna utesluta andra felkällor.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Tack för alla svar,återkommer med besked om hur det går.
Kanske det hjälper andra med samma problem.
Tack för alla svar,återkommer med besked om hur det går.
Kanske det hjälper andra med samma problem.
fredrik m3gt333
backtus: det verkar som du har samma problem som mej. har du fått åtgärdat det ännu?? tacksam för svar

mvh fredrik
Bytte styrenheten till vanosen,sen var det inga problem.det var en lödning som vi försökte att löda om men det gick inte.
styrenheten kostar ca.3500kr ny på bmw men det finns på skroten för 1500kr.
fredrik m3gt333
okej.. då är det säkert den som krånglar på min oxå.. vart exact sitter styrenheten?? tackar för svaret backtus..:)
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Bytte min styrbox till vanosen o den kostade "bara" 2290:-
på bmw ,så det skiljer antagligen i pris på originaldelar .
Om du öppnar huven och ställer dig framför bilen så ser du på vänster sidan under framrutan flera kablar som går in bakom en plast kåpa...där bakom har du två boxar och det är den lilla boxen,den kan sitta litte hårt men det är bara att dra ut den.
Hoppas att du förstår vad jag menar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.