|
|
|
|---|---|
Cabrio |
hej jag har lite problem hur jag ska bygga min låda, har funderingar på att bygga i reservhjulsbaljan, nån som har erfarenhet av nått sånt bygge har räknat ut att lådan ska vara 84 liter på 2st 12" basreflex. |
|
Tjenar. Om du ska bygga i baljan får du bygga med glasfiber. Först måste du se till att det är någorlunda plant i baljan, på kanter osv. Sedan vaxar du hela baljan med nått riktigt "fett" vax. Sedan tar du och klär baljan med glasfiberväv, när det har stelnat kan du ta och fylla upp med vatten till den volym som din låda ska ha, sedan ritar du längs vattenlinjen(bilen bör stå plant) så du vet var du ska såga. Sen tömmer du ut vattnet och lossar på lådan, du kan t.ex. blåsa med tryckluft i kanten så ska den lossa ganska lätt. Sen är det bara att såga efter linjen som du ritat tidigare. Lägg sedan baljan upp och ner på en skiva så är det bara att rita av till "locket" där basen ska sitta. I ditt fall är nog en annan fråga om det får plats 84 liter i reservhjulsbaljan, annars får du nöja dig med ett element. Jag har själv en 325 cab och jag undrar hur du hade tänkt få ut bastrycket i kupén, har nämligen själv funderat en del men inte kommit fram till något vettigt. Mvh Johan |
|
Cabrio |
johan hur har du byggt ditt system??? jag hade planer på en låda i bagaget men måste vinkla ena sidan rätt mycket för att få basarna in mot ryggstödet och leda ljudet genom skiporten. men upptäckte att det skulle bli rätt knepigt att få i lådan i bagaget när den är färdigbyggd, det enda skulle vara om man skulle kunna dela upp lådan i 2 delar och sen täta ordentligt och klämma ihop med flaklås eller nått, vet inte om det blir bra men det är en ide´ jag vill gärna ha de 2 12" för de låter förjävla bra, har en sån låda med rätvinkliga sidor som låg i min tidigare bil forrd sierra combicupé, det var ett jävla tryck. |
Emil |
Bygg två låder om du inte får ner en. En för varje bas. En bandpass är ju annach att rekomendera. |
|
I första cabbe hade jag en bamselåda med 1 st 15":are i. Givetvis försvann hela kofferten och jag kan bara säga en sak BYGG INTE I BILEN. När jag skulle bygga nästa system fick jag SLÅ sönder den gamla. Dessutom så vet du ju hur tight det är med platsen redan utan låda, satsa på en liten bas som inte kräver stor lådvolym. Det finns idag 10" baselement som spelar lika bra som en bamsig 12":are i en fläskig låda. 10":are är dessutom mycket lättare att driva och kräver sålunda inte så kraftiga slutsteg. För att sen ta vara på allt basljud så SKA man i en öppen bil av Coupe/Cab modell rikta basen bakåt. Annars kommer du bara att spela bas för personer som befinner sig framför bilen. :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.