|
|
|
|---|---|
|
Ställde denna fråga i Z-forumet, men eftersom det är en generell fråga om bilhandlare och garantier som beslutade jag mig för att göra ett inlägg även här. Hämtade min nya M Coupé i fredags. Bilen är svensksåld och jag köpte den hos en stor BMW-handlare. MRF-garanti medföljer som gäller i 3 månader eller 5000 km. Jag ockulärbesiktade naturligtvis bilen grundligt och den är i kanonskick. Jag märkte att däcken (Bridgestone Potenza S03) inte direkt var nya, men trodde de skulle ha ca 500 mil kvar i sig vid hyfsat vårdad körning. När jag igår körde hem bilen så märker jag att bilen nästan är trafikfarlig i och med att den spårar nåt f-bannat. Det räcker att påbörja ett filbyte så säger det bara "swoosch" och innan man hinner fatta vad som är på gång så ligger man i den andra filen. På spåriga vägar lever framvagnen ett eget liv. Känner igen detta beteende från M Roadster som också var väldigt känslig mot dåliga framdäck. När jag kom hem besiktigade jag däcken lite närmare och ser att bak finns det ca 2-3 mm kvar och fram 4 mm. Först tänkte jag att det är väl upp till mig att skaffa nya däck, men senare kom jag att tänka på att när jag köpte bilen är den faktiskt inte trafiksäker, vilket man kanske kan tycka att en bil ska vara som kostar runt 300.000 kronor. Enligt garantin ska väl alla bilar som säljs av bilhandlare vara det egentligen? Så min fråga till panelen lyder: Kan jag kräva att handlaren ska helt eller delvis kosta på mitt nyinköp nya däck? /Andreas | |
|
Testa, är det en handlare som är mån om sina kunder så ställer han säkert upp och betalar en del av kostnaden. Har däcken tillräckligt mönster för att bli godkända av bilprovningen så blir det nog svårt att få det på trafiksäkerhetsgaranti. |
|
|
Jag ska ringa imorgon och prata med handlaren. Håll tummarna :) /Andreas |
|
Jirar |
Det är nog inte så lätt att komma efteråt och begära nya däck,du borde ju anmärkt det redan innan. Framdäcken byter dom aldrig( 4 mm ), men kanske bakdäcken då 2-3 mm känns lite klent. Sen så kan ju vissa firmor ha ett krav på att däcken skall klara ett visst mått,( ex 3mm) gör dom det så är det ju kört. Framvagninställningen borde ju gå på MRF garantin. |
|
vinterdäcken måste ha minst 3mm för att vara godkända. /Stefan K |
|
|
Jag har också sådana däck bak på min, och dom är helt slut nu och bilen spårar nåt helt enormt på våra Europa-kostigar ;-) Jag vet inte om det beror på dimensionen, det slitna däcket eller vad, men med vinterdäck är det bergfast. Väntar bara på att mina nya bakdäck skall komma, så jag slipper dåligt grepp, buller m.m. Mvh Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.