|
|
|
|---|---|
|
Hej på er alla! Jag sålde min 325 e30 i sommras och köpte mig en Audi A3 Tdi´s p.g.a. att jag kör ca 2000 mil per år i tjänsten. Men nu håller detta inte längre, jag måste ha en BMW igen. Jag är inne på att köpa mig en 540 E34, kommer jag att begå ekonomiskt självmord. Jag vridit och vänt på detta en tid nu och kommit fram till att det inte behöver bil så mycket dyrare per månad. Om man skall tar hansyn till mer gynnsam värdeminskning, inga lån mm. Hur skulle Ni göra? | |
|
540... det är ingen billig bil, förutom i inköp då :-) - Räkna med minst tank 98-oktan i veckan, speciellt om du pendlar och med den motorn är det svårt att INTE trycka på ibland, men då säger det slurp i tanken. Du kan köra ekonomiskt, men man gör det inte :-) - Att kontrollera och fixa typfelen (plastkulor i automaten, oljebultar osv.) går på rätt mycket slantar, och skatten är 2200 kr/år + försäkringen är inte heller billig. - Den skall servas, och skall ha oljebyten, där trillar några slantar iväg! Sammanfattningsvis är 540 en mycket mer komplex bil än t ex. en E30 (som man kan serva själv!), och E34 börjar bli gammal. Ju äldre bilen blir, och naturligtvis ju mer mil man lägger på den - desto större är chansen att något jobbigt och dyrt skall hända. Varför har jag då själv en? 540 är en underbar sleeper som går som f*n, E34 är snygg som få andra bilar, och det ekonomiska är som så mycket annat en prioriteringsfråga. Hitta en med full historik, miltalet är inte så viktigt som så många vill tro, bara den är fullservad och välskött, sen har du en bil som är bra på det mesta. Lycka till! E38B12 |
|
|
Ang. värdeminskning, där tjänar du på att köpa en långmilare... de har redan fallit vad de skall prismässigt och det rör sig inte längre om 10 000 kr's fall. Hitta en fullservad bil i fint skick, och mer rätt utrustning med över 20 000 mil för under 50 000 så har du gjort ett bra köp, den faller inte mycket mer sedan. Ex. Bil 1. Fullutrustad 93a Fullservad 17500 mil 65 000 kr Bil 2. Fullutrustad 93a Fullservad 22900 mil 48 000 kr Bil 1 kommer falla ner till Bil 2's prisnivå medan Bil 2 kommer att kunna säljas för över 40 000 om den så har 30 000 mil, bara den fortsätter servas! MVH, E38B12 |
|
|
E38B12- Plastkulorna till 5HP30 kostar 200:- Oljan till dito ca 2000:- Spänna oljepumpsbultarna i motorn = gratis.. Vad i detta är dyrt tycker du??? Och tack vare mektipsen här på autopower klarar till och med nisse i svängen av det trots att han är innehavare av två centralmonterade tummar ;) Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. |
|
|
Krille_hlm, Du har inte tänkt på att alla kanske inte vill/kan meka själv? Att ge sig på att reparera en automatlåda är kanske inget jag hade rekomenderat en förstagångs/hobbymekare, även om AutoPowers mektips förvisso är kanonbra! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Det där med plastkulorna är jag ej så rädd för eftersom jag har skruvat en del med bilar, det är värre med ett sprucket lammellhus vilket också verkar vara vanligt kostar ca 30000:- att laga då hela lådan måste plockas isär. Men, men smakar det så kostar det.... Det blir nog en 540 iallafall. Är trött på att köra diesel A**i. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.