AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.741

Sprickor i lammellhus 540 e34

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Jag funderar på att köpa en 540 e34, jag undrar hur vanligt det är att lammellhuset spricker.

Var spricker de vanligast (gärna med bild)?
Gäller det bara automatlådorna eller även de manuella?
Det händer väldigt ofta. Det händer när man backar. Gäller bara automat. Om det spricker så byter man ut det till ett uppgraderat med tjockare "flänsar". Dessa lådor sitter i 540, 740, 750, 840, 850 och i några jänkare 92-96.
Jag har själv råkat ut för detta. Det hände när jag fickparkerade.
/Lidberg
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Var brukar det spricka och är det lätt att kolla?
Vad kostar ett nytt lammellhus?
Är det svårt att byta?
Det är några flänsar som spricker. skruvar du ner sumpen så ligger det bitar i det om lammelhuset är sprucket och backen funkar inte.
Tror det är ganska mycket jobb. Han som renoverade min rev hela lådan. Han bytte även vissa lager och kylet. Hela lådan måste gås igenom då det kan ligga spånor kvar. Det ska finnas kompletta renoveringssatser att köpa.
För en renovering har jag hört att folk betalat 15-35000. Själv betalade jag 28750 hos scandinavian transmision servic i Stenungsund.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
lidberg, du säger att detta händer VÄLDIGT OFTA, hur ofta. Händer det i princip på alla bilar innan de gått ca 30000 mil?

Hur många här på forumet har varit med om detta?

Det kan hända efter bara nåra tusen mil och ibland aldrig. Ett sätt att undvika detta är att inte gasa för häftigt när man backar.
Skulle tippa på att en på tre är renoverade. Är lammelhuset och plastkulorna bytta så är detta en låda som verkar tåla det mesta.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Anledningen till att lammelhusen spricker är en felaktig reduceringsventil som gör att trycket i lådan blir högt. Numera finns en uppdaterad ventil som man byter när man renoverar lådan.

BMW CS #5139
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Jag tror att det får bli en manuell växellåda istället, det verkar ju bara vara problem med automaten, eller?

Det är ju inte så roligt att behöva renovera en låda för 30000:- på en bil som är värd ca 70000:-.

Vad kostar en automatlåda på skroten?
Är det svårt att byta reduceringsventilen?
Kan man märka om lammellhuset är påväg att haverera (så man kan undvika att köpa det exemplaret), typ svårt att få i backet etc.
låda på skrot 10000, utbytes 30000.
Har jag aldrig hört talas om, berätta mer!
Hur vanligt är det?

MVH,
E38B12
J.L., vet du vilken ventil det är?

S k upgrade kits för ventilhuset till ZF 5HP30 beskrivs ofta på amerikanska siter, men när jag pratade med svenska generalagenten för ZF, K G Knutsson, kände man inte till detta.

Efter en del diskuterande så skickade de en plastventil för tryckreglering, men jag känner mig inte säker på att det är just den som ska bytas. Lådan funkar perfekt så ventilen + de legendariska plastkulorna har blivit liggande.
För resten, här är en länk till ZFs bulletin om den spruckna A/C-trumman:

Länk

Har nog publicerats tidigare här, men jag minns inte av vem.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Ang. den manuella lådan till 540 (e34) är det någon som vet varför svänghjulen pajar när kopplingen börjar bli dålig?
(vad mer exakt är det som pajar på svänghjulet?)

Hur vanligt är detta?

Jag läste också någonstans här på forumet att när man byter koppling skall även svänghjulet bytas, kan någon bekräfta detta, jag tycker att det låter lite onödigt, eller?
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Ingen som vet?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Bumse: Märkligt detta! Det var en erkänt duktig autlåde renoverare som berättade det för mig om reduceringsventilen, förmodligen är det den som du har fått skickad till dig.

Men det märkliga är att jag beställde delar till min 5hp-30 förra veckan och företaget som sålde delarna hade aldrig hört talas om denna ventil heller. Men nu har jag bytt kulorna och olja+filter och lådan blev som ny! Hoppas bara nu inte att lammelhuset spricker för mig:(

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.