AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.446

325 automat

Si
32
Sir David
318iS coupé
Är det nån som har nån erfarenhet av BMW 325:s automatlådor? Jag såg en schyst 325:a i Tyskland, men den var bestyckad med automatlåda. Har själv haft problem med automatlådor när jag körde Saab 9000 2,3 turbo, men har aldrig kör nån BMW men automat.
Vågar man köpa, eller skall man vänta till man hittar nån manuell?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jag har automat i min kärra. Den funkar kanon. Haft bilen i 3 år.. inga problem alls. Vad e de för en 325a du e ute efter då? Min e kanske till salu.. mvh Daniel

"M3 snart om jag kanske hittar nån"
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Rykten säger att det är bara Mercedes som har en bättre Auto-låda än en BMW? Själv har jag aldrig provat BMW's auto-lådor tyvärr.
Si
32
Sir David
318iS coupé
spajjjs:

En 325 coupé Svart med M3 paket. Hittade en 95:a i Tyskland för 5950 euro.
Hejsan!

Har en bmw 325 -92 import tyskland automatlåda! har aldrig haft något fel på den, gått 19000mil nu, kanon bra, inge missljud eller växlingar!

mvh fredrik
Fe
7
Fegele
325iA Sedan -93
Hej,

Jag har en 325iA sedan som numera har gått 23400 mil. Bilen är tyskimporterad av firma. Efter några månader efter köpet började automatlådan bete sig konstigt. Vid gaspådrag efter att man bromsat in så slog lådan i växeln varpå en varningslampa tändes och lådan gick in i ett nödprogram. Detta hände allt oftare så jag vidtalade detta till bilfirman jag köpt bilen från. De tog in bilen och bytte olja + filter samt bytte ett relä. Fick tillbaka bilen och den gick bra ett tag.
Min respekt för bilfirman och dess arbete var inte vatten värt längre så jag började kolla upp andra felorsaker. Jag justerade växelvajern samt bytte en givarbrygga uppe vid växelspaken men felet kvarstod.
Kollade in ett mekartips på autopower däe de hade bytt plast kulor i växellådans ventilhus. Men vid ytterligare undersökningar visade det sig att det inte fanns några kulor i en ZF 5hp18 låda.
Vad göra nu tänkte jag, det fanns inte ekonomiskt utrymme för att köpa en utbyteslåda.
Lådan krånglade endast vid kraftigt gaspådrag och vid kraftig kurvtagning, så felet borde ha med oljetillförseln att göra. Men bilfirman hade ju bytt olja och filter.
Jag köpte olja och filter. När jag tömde ur den gamla oljan kom det bara ut ca. 1,5 l. Borde kommit ut ca. 3 l.
Hmm mekanikerklåparen på bilfirman visste inte att man måste pumpa i ytterligare 1-1,5 l efter att man varmkört lådan.
Jag bytte filtret och fyllde på rätt mängd olja och sedan dess har bilen gått som en dröm.
Man kan ju tro att något borde tagit skada vid min omilda hantering av lådan men det verkar den inte ha gjort.

Så vad vill jag egentligen ha sagt med denna uppsats.
Jo, en automatväxlad BMW är en kanon trevlig bil att köra och bör inte vålla några problem, men kolla så att det är rätt mängd olja samt rätt sort på oljan i automatlådan om den skulle börja krångla. Lita inte heller på att en mekaniker alltid vet bäst
Aldric
Det finns ju i runda slängar 18 miljarder begagnade 325:or så det är väl bara att leta vidare, du hittar garanterat en exakt likadan bil fast med manuell låda inom några veckor.

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Visa användare
2
drkim
BMW 530i sedan - 2005
Jag har en 325 Coupe -93 med automat. Importerad av tidigare ägare, som bytt hela kylarpaketet (inkl oljekylare), jag märkte för en tid sedan att det var en pöl med olja under bilen - men tänkte att det säkert var någon bil som stått där tidigare som läkte.

Jag satte mig i och körde en sväng och märkte att växlingarna inte var lika mjuka som tidigare, den växlade hårt och mekaniskt, det luktade dessutom bränd olja från motorrummet.

Jag styrde genast mot BMWverkstaden, som inte var allt för hoppfulla - ny kylare, plus anslutningar med arbete ca 5000 - 10000 Kr. Lät inte så kul, jag hade dessutom bara haft bilen i ett par veckor.

Efter ett par dagar ringde jag för att få besked (dommen), om vad det hela skulle gå på - jag får då beskedet att det bara är en anslutning till oljekylaren som inte varit riktigt pådragen, den har gängat upp sig mer och mer och därför har oljan läkt. Så en riktig åtdragning samt påfyllning av 1.5 liter olja löste problemet och nu går bilen som en dröm igen :) Kostnad 1000 Kr Pust!!

Det verkar vara bra kvalitet på BMW's automater :)

Mvh
Jocke

stefannorr
Vad ja vet så tillverkar BMW inga automatlådor själv utan de är andra som levererar lådorna som är samma till flera olika märken även mercedes!
Si
32
Sir David
318iS coupé
ok, BMW:s lådor verkar vara bra grejer. Får se hur jag gör dock, för som Aldric säger, finns det ett gäng 325 Coupé.
Det är ju trots allt roligare att köra manuellt =)
villy
Jag har en BMW 325 från 1992 med automatlåda. Bilen har gått ca 23000 mil. Jag har renoverat växellådan för 23000:-...men alla har ju inte sån otur som jag hehe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.