|
|
|
|---|---|
| Köpte en 520i -96 som skramlar i bakvagnen. Konstaterade att det kom från stödlagren till fjäderbenen. Kollade in mektipsen och konstaterade att det inte borde vara några problem att byta själv. Köpte nya på BMW (219:-/st) och satte igång att demontera. Lossade dom tre muttrarna till övre fästet, hissade upp bilen,tog bort hjulet och bulten till nedre fästet. Trodde därmed att det värsta var gjort. Enligt mektipset så gav jag fjäder benet "en karatespark" vid nedre fästet,inget hände. Då jag inte har svart bält i karate så provade jag med att knacka med hammare, bända med diverse verktyg o.s.v. Vad jag än gör så rubbas inte fjäderbenet. Någon som råkat ut för detta eller har några förslag? | |
|
jag har för mig att där är en styrhylsa på det undre dämparfästet som går in ca10-15mm i bärarmen. Dom brukar kunna kärva rätt bra när man ska ha lös dämparen! Har du komprimerat fjädern så dämparen är lös från övre fästet? Det brukar kunna hjälpa, då man kan ricka på dämparen samtidig som man knackar lite lagom hårt med en handslägga(dock ej så hårt så dämparen får på fan) mkt rost lösnings medel mellan dämparen och svingarmen hjälper en del. |
|
|
Tack för snabbt svar. Jag har försökt att knacka lite försiktigt på hylsan i sidled då jag misstänkte att den kunde kärva, var dock inte säker på konstruktionen. Ska prova med rostolja och att komprimera fjädern något så jag får mer spelrum. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.