|
|
|
|---|---|
|
Igår när jag var ute och sladdade med min bmw e21 323 så snurrade jag typ 30 gånger för det var så halt och den sista gången jag snurrade flög jag upp på någon slags cementkant och det började tokryka om motorn inom typ fem sekunder och allt kylarvatten rann ut. Vad tror ni att jag kan ha haft sönder? Bilen är så låg att det typ inte går att komma under den så det är lite svårt att se. Jag såg dock att det var märken på oljetråget. Jag kan väl inte ha slagit sönder kylaren för den sitter väl så pass långt upp att man inte kommer åt den vid en smäll? Jag kan egentligen inte riktigt säga att jag smällde in i saken, för det blev liksom inget hugg. Jag mer liksom bara fastnade med underredet på en cementkant. | |
BMW-Yoda |
Säkert slog du sönder kylaren då. BMW-Yoda |
|
Att du snurrar 30 gånger är absolut inte för att det är halt utan för att du är en klant. Det är aldrig halkans fel. Det är stor risk att du mosat nederkanten på kylaren och då har du problem för 79:ans 323i har en annorlunda kylare än de senare. De 79:or jag skruvat med har haft elfläkt och de senare slirfläkt. Du kan också ha slagit sönder det lilla röret som tempgivaren till fläkten sitter i och det finns också bara på 79 såvitt jag vet. Jag har sett bilar där kylaren spruckit pga att karossen vridit sig vid en lätt smäll så de kan gå sönder ganska lätt. Har även sett en bil som vred hela fronten pga överdriven motoreffekt och då sprack kylaren också. |
|
|
jo visst är det klantigt att snurra 30 gånger. men de första gångerna jag snurrade gjorde jag för att jag är van att köra när det är torrt. igår var det blött och smygisigt. det var jävligt halt. jag kan även säga att jag har 165 breda vinterdäck bak med typ inget mönster. men men... anledningen till att jag snurrar så ofta är för att jag inte tycker att det är nå kul att köra med mes/tönt häng utan jag köra så brett som möjligt. när man kör på det sättet är det väldigt lätt att 80 gradershänget övergår till en pirruett. men va gör det om man snurrar. det händer inte så mycket. det var bara denna gång det gjorde det för jag brakade in i en sak som jag inte trodde fanns där. jag har kört på detta stället förut och aldrig sett grejen. men tack för svaren.. dom var bra :) jag har inte mosat nedkant på kylaren. den är hel. :) hmm.. det där röret du snackar om vet jag inte vad det är.. måste ut och leta lite. om kylaren har spruckit, ser man det utvändigt på kylaren eller måste man nedmontera den på nått sätt för att se det? |
|
|
Fyll på med vatten och se var vattnet kommer ut någonstans! Lars |
|
|
det var en spricka i en slang. det började spruta ut där efter att motorn varit igång ett tag. jag kunde inte se denna spricka först för den var så liten och jag trodde att skadan skulle ha skett nertill i motorrummet, men denna slang fanns överst. fattar inte riktigt hur den kunde gå sönder vid smällen, men det är skitsamma för nu kan jag sätta dit en ny slang och bränna vidare. :) |
|
|
var håller du hus om du kör på nåt efter först 30 varv?? en fotbollsplan eller ?? : ) Philip |
|
323E21terror |
Jag känner Shumi han håller till bakom en nerlagd fabrik och det är mycket brett där. Faktiskt rent ut sagt rasande roligt att styra runt där..så det är lätt hänt att man smäller efter ett tag när man blir blind och omtöcknad efter att ha åkt karusell i en halvtimme då man inte märker sin omgivning. Fast ännu roligare är det att kör vårdslöst på skolgården..runt tallarna och köra 8-or runt byggnaderna ujujuj farten är min drog |
|
VAR FÖRSIKTIG! Min förra bil (323ti) var överhettad före tjöp och det kostade 75 papp innan den var reparerad. 400 mil innan nått märktes. Kylare, topplockspackning, topprenovering, block med kolvar och vevaxel (så kommer reservdelen från Tyskland), insugningsrör, och slutligen lambdasond. Mulle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.