AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
726

Byta olja+Luftfilter(original) till 325-93 , vad ska man köpa?

Bi
25
Bitlas
325ic -93
Tjena,
Tänkte byta olja och luftfilter i bilen snart, undrar först: vilken olja ska jag köpa till bilen har för mig det var castrol BMW körde med själva o att detta kanske e ett bra alternativ, exakt vilken typ har ni som fungerar bra?

Ska byta luftfiltret oxå, köpa på mekonomen el. på bmw? Ngt att tänka på vid bytet?

MVH
/Matte
st
351
stoffe69
328ci -00
BMW rekommenderar Castrol slx... 6.5 liter.... luftfilter spelar nog ingen roll. tror d e billigare på bmw
st
351
stoffe69
328ci -00
kör själv med den... funkar mycket bra=) alla friservice bilar kommerj u med det... innan körde dom mobil 1... vet dock inte nåt om den... många säger bra... andra säger skit...
Rekommenderar inte Bmw Castrol TSW? Själv kör jag på Elf excellium. Samma olja som VAG koncernen kör i sina bilar som longlife olja som ska klara 6000 mils intervaller. Men jag byter ändå vart 1000 mil. 4 liter kostar ca 600kr. Men du ska ju ha 6,5 liter så det kostar ju en slant.

Varför åka sakta när man kan åka fort!
st
351
stoffe69
328ci -00
I m bilarna ska det vara TWS. i nya m3:an o m5:an... dock e36 kör dom med slx så vitt ja vet
Ok. Man lär sig nåt nytt varje dag.

Varför åka sakta när man kan åka fort!
varför kör ni på Castrol?
Mobil och Statoil har mycket bra oljor och ja vågar nästan påstå att minst lika bra om inte bättre än Castrol.....
Titta ner i era vevhus/ventilkåpor så nog finns det sotavlagrinar på dom bilar som gått med Castrol, det är klart mindre av den vara på nämda oljor.
kör själv på Biltemas 5-50 olja
Långlife oljor, var försiktiga med det, ojlan klarar 6000 mil det gör nästan alla syntetiska oljor, men det är värre med partiklar och sot innehåller, det slipar motorn, så vill man vara rädd om motorn så skall man nog byta olja mellan 1000-2000 mil.
Biltemas helsyntetiska 5W40 är ett bra budgetalternativ med bra klassningar som passar utmärkt i lite äldre standard-BMW! Deras 5W50 är inte alls lika bra...

Själv så använder jag en helsyntetisk Texacoolja, men framöver kommer jag använda Valvoline SynPower då jag numera kan köpa den till ett mycket förmånligt pris.

Vad beträffar filterna (både olja och luft) så tycker jag att du ska satsa på Original (brukar faktiskt vara billigast!!!), alternativt MANN eller FRAM, som håller erkännt hög kvalité.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Bi
25
Bitlas
325ic -93
ok, olika svar där ;)

Men man kanske ska satsa på castrol oljan då, ingen som har ngt tips var man kan köpa den billigast? helst i ngn stor kedja (bor i norrland) kanske mekonomen har den billigt? (iaf kanske ngra kronor billigare)

Tycker det e svårt med oljor, vissa skriver att de använder en viss olja, andra en annan och alla verkar ha olika uppfattningar om vad som e bra och mindre bra.

Några fler synpunkter är välkommna!
st
351
stoffe69
328ci -00
Med tanke på att bmw:s nya bilar kör på castrol slx. så tycker jag den ska användas... smaken e som baken... tror inte mekonomen säljer den? men autoexperten har den iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fabrikatet på oljan är mindre viktigt!

Kolla oljans specifikationer (klassningar) i stället. Oljor med samma kvalitetsklassningar är direkt jämförbara med varandra och har snarlika egenskaper!

En lämplig olja för de allra flesta BMW-bensinmotorerna är:
Helsyntetisk olja
SAE: 0W40, 5W40 eller 5W50
API SJ eller ännu hellre API SL
ACEA A3

Eftersom din bil inte behöver BMW-longlifeklassad olja, är det inget krav, men definitivt ingen nackdel!

Finns mängder av oljor på marknaden som klarar ovanstående klassningar, så köp den som är billigast!

Själv har jag använt mig av helsyntetisk olja från Castrol, Valvoline och Neste i min bil. Alla är BMW-longlifeklassade och har fungerat klanderfritt.
Har alltid gjort ett extra oljebyte mellan de ordinarie serviceintervallen, vilket blir oljebyte efter var 1250:e mil ungefär.

Luft- och oljefilter, vill även jag rekommendera att du köper hos BMW. Dels för att de inte är dyrare än t ex Mekonomen och dels för att du då får filter som garanterat har rätt specifikationer!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.