|
|
|
|---|---|
Soton |
Hade förmånen att få låna en 330 i ett dygn och jag kunde konstatera att förutom en sanslöst häftig motor så tycker jag att den var nervös på vägen 190+. Den vandrade liksom på vägen sidledes. 316ti Compacten jag hade dagen innan var hur stabil som helst 190+... Nån med erfarenhet av detta? Vet att det finns en hel del 330 på sidan. Bilen hade sommardäck av ordinarie dimension. |
|
Nej, har inga sådana erfarenheter. Körde trehundra mil i Tyskland i somras varav merparten på Autobahn. Bilen gick som ett lok även uppemot toppfarten 250. Hade sommardäck 205;or på 17 tumshjul. Kan nervositeten berott på dålig balansering eller bristfälligt vägunderlag? |
|
Soton |
Nej, vägen är nog den klart bästa i västmanland. R67 Västerås-Sala. Bilen var nog inte helt kry. Den hade bara gått 75 mil dock... Kändes som att den leta up den minsta ojämnhet och den vandrade som sagt 170 och över. Men jisses vilken bil den är annars, skulle helt klart föredra en 330ci framför en M3 om man hade en halv mille över. 401.000 känns ju prisvärt... Orret över 3000 varv är mumma för ett BMW öra... |
|
Tycker också att min bil känns lite nervös och har sidleds-tendenser i högre farter. Har tidigare fått info i detta forum att om man som jag har bredare däck bak (245/40) än fram, påverkar detta negativt. Tycker också att servoverkan är för stor över 100 km/h. js |
|
330touring |
Måste vara ngt fel med bilen du provade. Jag upplever ett otroligt marksug vid 180+ Då "sätter sig" min 330 Touring och formligen skenar iväg till 250. Ruggigt stabil måste jag säga. Kör med 17" stjerneker 44 med 225/45 original. |
|
Jag hade ett tidigare inlägg just om detta. Upplever min bil som spårkänslig och nervös. Skall dock göra en hjulinställning om två veckor. |
|
Soton |
Kan ju inte gärna gå in till chefen och säga: "Du över 180 och när man ligger konstant på 220 så spårar den och letar ojämnheter..." Fick nämligen stränga förhållningsorder att ta det lugnt då bilen hade sommarhjulen på. Ocg det var lite halt på sin ställen. DSC lampan blinkade vid omkörning på femmans växel vid 140 km/h. Då har man vrid i bitarna... |
| Jag tar det att du testat nya m3an eftersom du kan göra ett sånt uttalande? | |
Soton |
acey: vilket uttalande? |
|
Soton, Du vet väl vilka ställen "dom" brukar stå på där :), (senast i onsdag förra veckan) M-Maker |
|
Soton |
M-Maker: Jo vid hökåsen där 70 blir 90 o tvärtom. Vid ställen där det finns P fickor vid vägkanten. Jag rastade 330:n i torsdags förra veckan... Det är ju bra sikt när man kommer ut till gärdena... Har jag missat nått ställe... Dom lär ju inte få fatt i mig i en 330 ;o) |
|
"Men jisses vilken bil den är annars, skulle helt klart föredra en 330ci framför en M3 om man hade en halv mille över" Det uttalandet har jag aldrig hört någon säga som testat nya m3an. Finns en enkel formel för sånt. Ta 330s körglädje * 100 så brukar man få fram en m3as värde. Jag förstår inte varför m3an är så lågt prissatt som den är. För att hitta liknande körglädje och kvalite så måte man börja krypa vädlgit nära miljon gränsen! |
|
bmwluver |
Instämmer med föregående talare :-) |
| I ärlighetens namn skulle jag nog gå på en bättre beggad 996:a för halvmillen. Priserna för 98:or börjar nånstans vid 500.000. | |
|
cfh: Coolt. Ok för att BMW e väldigt fint, men jag skulle göra precis som dig. Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag. |
|
|
Jo, det är ju det där om man vill åka gammal eller ny bil. Nybil med fri service är aldrig fel. Lägger man på lite så får man sig en ferrari och vad det nu innebär ;) |
|
|
Soton: Vägverkets gamla depå är nytt :) M-Maker |
|
Soton |
M-Maker: Tackar skall till Gävle på lördag och tänkte leka lite Montoya på vägen upp... Speciellt vid omkörningar. Men sen är det flatout till Sala eller? ;o) I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the... The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul.. |
Soton |
acey: Menade att en M3 kostar 600.000 en 330ci 401.000. Du har 199.000 kvar att leka med. M3 är stöldbegärlig du får ha livvakt till bilen om du ska köpa Aftonblaskan kvällstid i stockholm. 330ci kan tas för en 318ci, endast vi kännare ser dom annorlunda strålkastarinsatserna dom annorlunda fälgarna kromet inuti bilen mm. Får prova nya M3 imorgon fredag. Får väl se om jag ändrar mig efter det. 330 motorn är helt underbar. Att M3 är 199.000 bättre tvivlar jag på. 330 är ett bättre köp. Du sover garanterat bättre på nätterna med en 330. Körkortet mår också bättre med en 330. I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the... The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul.. |
|
Jo det är klart, men en m3a är en m3a :) 330in är ingen dålig bil heller det är helt klart. Ta det lungt imorgon, det är en grym bil och är det lite blött så spinner den friskt på 3an :) |
|
|
Jag skulle inte alls kunna sova om jag hade en M3 E46 stående i garaget...men bara beroende på att jag inte skulle kunna bärga mig! :0) 7900rpm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.