AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.837

V8 eller rak sexa

st
15
staffan1
snart en 530d f10
Vilken motor håller bäst och är driftsäkrast, v8 eller den raka sexan.
Är det någon som vet detta säkert och inte en massa gissningar och tyckande.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Tvivlar på att du får ett exakt svar på en sådan fråga...Är ju massor som måste stämma för att en motor skall få ett så "skonsamt" liv som möjligt och därmed "livslängd".

Fel svar tycker du möjligen, men det enda man kan ge anser jag...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tilläggas bör väl att en V8:a har två toppackningar som då teoretiskt kan "blåsa" oftare än en entoppackningsmotor med dessutom mindre cyl....Om nu detta räknas som "livslängd",dock ingår det väl i driftsäkerheten iaf..:)

Mvh Janne.
st
15
staffan1
snart en 530d f10
Ja menar att man sköter motorn som den skall med allt vad det innebär.
Allt kan ju gå sönder än då, det är ju klart.
Har en del erfarenhet av amerikanska v8 tex

An
1
AndersHo
540iA -93
1502 -75
Jag tycker faktiskt inte att du ska jämföra en jänkar V8:a med en BMW V8:a. Det är ju som att nedvärdera BMW. Inget emot Jänkare, men BMW:s motorer är ju helt i en annan klass.
Jag har hört att jänkar v8or ska hålla hur länge som hälst. Hur är det igentligen. Jag tycker bmw motorer verkar känsligare.
En sak som kan vara till V8ornas fördel är ju att dom går på ganska låga varv(om man inte håller gasen emot golvet då förstås..). I 90km/h så visar min(M60B40 med automatlåda) ~1700rpm.. och färre varv/mil borde ju hålla nere slitaget.. men jag vet å andra sidan inte hur utväxlingen är på "nya" 6orna(M50?), har bara kört M20B25 i E30-kaross.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Vad f*n är det ni diskuterar.

En motor har väl inte me vilken typ den är för att den ska hålla längre.

Ta vilken motor som helst från vilken bil som helst och sköt om den som den ska och låt inte den busköras så håller den länge. mer än så ska det inte va. Enligt mig så vågar jag påstå att en toyota motor kan lika gärna hålla bättre än en vilken BMW motor beroende på hur den används.

Jag kommer ihåg att man hade bilar i mitthemland där mätaren hade slagit om ett par gånger och då snackar vi ett par gånger 99 000 mil. Det ni, det handlar bara om att ta hand om den och allt som går sönder byter man rätt och av rätt kvalite.

Oftast så brukar man gå och titta i historie böcker för att förstå något som man inte förstår riktigt bra nu och jänkar motorer säger sitt. De har hållit ganska bra.

ensak till. varför tror ni att formel 1 stallet som har bmw´s V10 motorer tar med sig minst 10 motorer vid varje tävling.
Jag har t.o.m läst om att man kör en motor en tävling sedan totalrenoverar man.

Så ert diskution handlar om ingenting igentligen.

En motor håller livet ut om den för bra service och körs skonsam.

Jag vågar påstå att det finns folk som tror att de sitter i en F-1 bil när de ligger halvvägs i bilen och hela ena armen och axeln över ratten. De biler som körs av dessa typer de kan jag lova er att de inte håller länge och då oavsett om det är en riskokare eller en BMW m3:a eller en Shelby.

Länk
Iz
50
Izar
528i Touring -98
LO528, du motsäger dig själv. De motorer som oftast håller bäst är de med lägst trimningsgrad. En F1 motor har en hög trimingsgrad och måste renoveras efter 2 timmar på banan. En traktormotor kan gå nästan hur länge som helst.

Högre varvtal medför högre kolvhastigheter som ger större påfrestningar på vevstakslager, ramlager och vevstakar.

Sedan finns det en massa andra saker som spelar roll, det är tex. tillverkningstoleranser, materialval osv men dessa kan vi anta vara detsamma på dessa två motorer.

Skulle tro att hållbarheten är likvärdig mellan tex. 4,4 och 2,8, 2,5 liters motorerna
Både BMW's raka sexor och V8or är ju kända för att gå forever bara man sköter dem och fixar typfelen.

st
15
staffan1
snart en 530d f10
Du lo528 om du inte fatta det så va det menat att man sköter motorerna lika bra, vilken motor måste man då byta minst delar i.
Det är väl ingen konst att hålla liv i en motor om man hela tiden byter delar.
Har haft jänkar motorer och tycker inte att dom håller bra.
Obs jag sköter motorn
Mvh staffan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.