|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Jag tycker att det är självklart att man kikar upp ett eventuellt köpeobjekt närmare när maggropskänslan säger ifrån........oavsett om det gäller en bil eller ett m-paket | |
| 3D Pinball: Just precis! Att man lägger ner lite energi på att ta reda på om allt står rätt till. Det är det som är skillnaden på att vara ärlig eller inte och att låtsas som om man inte förstod att någon var fel. | |
| Man kanske ska börja med att bara ta med annonser med spårbara telefonnummer (hemnummer, registrerade mobiler). | |
|
foppa: I ditt första inlägg på den här tråden uttryckte du dig så att man faktiskt kunde tro att du redan vid köpet misstänkte att grejerna inte var helt rena. Men givetvis kan man också i efterhand få såna tankar. Om det är så i ditt fall - vilket jag hoppas - så är det nog dina formuleringar i första inlägget som lett till en del "påhopp". Jirar: Här är det mera raka rör. Är det bara billigt så ska man inte bry sig om "vem som haft skiten tidigare". Och spelar (!!!) man smart och ärlig, så har man Svensson-mentalitet. Jag som trodde att de flesta människor är ärliga, och att det är en minoritet som inte är det. Jirar berättar nu för mig att det är precis tvärtom. Alla bara "spelar smarta. ärliga och fina". Jag instämmer med ml99, man tror inte det är sant när man läser denna inställning. Mvh Janne |
|
|
Janne M: Ja jag uttryckte mig lite felaktigt. Jag ber om ursäkt för det. Det är lätt att misstolka i skrift vad någon tycker och tänker ibland. Men i detta fall så kan jag erkänna att det var lite klantigt, därför kändes det inte så kul med alla dessa påhopp. Och du har helt rätt i att i efterhand kom jag att tänka på detta, därav postade jag i denna tråd från första början. Jag tror inte Jirar menar att alla "spelar" ärliga och fina. Han menar nog att en del människor gör det. Bilen blev iaf jäkligt fin igår då jag monterade på m3fronten och en nyinköpt 97ans frontplåt från BMW. Nu är det bara resten kvar :) |
|
|
Måste hålla med några tidigare talare. Varför hugga så vildsint på foppa? Det leder väl ingenstans? Ni tror väl inte foppa hade gjort det inlägget överhuvudtaget ifall han misstänkte att han köpte stöldgods redan vid köptillfället? Jag verkar kanske cynisk, men jag är ganska övertygad om att "medelsvensson" INTE drar sig för att köpa stöldgods. Svensson tycker att det är genant ifall grannen skulle få reda på häleriet, men för att dämpa sitt dåliga samvete så intalar han/hon sig själv att man ju handlar i god tro. Tyvärr. /Andreas |
|
Jirar |
Jag står fast vid min åsikt och vet att den stämmer in på dom flesta här. Jag undrar sen hur många här som använder brända cd skivor samt laddar ner film/musik mm från nätet? Förmodligen inte ml99 samt Janne m, (dom ärliga grabbarna) |
|
Jirar: Om du tror att det stämmer in på de flesta så lever du i en fantasivärld. Jodå jag laddar ner från nätet men det drabbar inte den enskilde och det tycker jag är en stor skillnad. Det har ansetts ok att göra det tidigare och därför blivit allmänt accepterat. Jag inser att så inte är fallet idag men det var det tidigare. Vad betalar du i försäkringspremie? Aha, det kanske har ett samband med dina värderingar. Tycker du borde tänka om i det här ämnet, tror du är ganska ensam om ditt tankesätt. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
ml99. Jag kan inte låta bli längre. Vad betalar du för en CD skiva? Det är precis samma resonemang som du för med försäkringskostnaden. det finns dock en väsentlig skillnad och det är att tanka ned från nätet är stöld, medans försäljning av stulet gods är häleri. Straffskalan för de båda brotten är att stöld är mer allvarlig än häleri. I hälerifallet så blir alla nöjda och glada, vissa dock mindre glada, rent ekonomiskt sett medans nedtankning av en t.ex skiva från nätet gör endast dig glad (och till viss del de som tillverkar CD skivor) då varken musiker eller musikförlag får in några pengar. dessvärre är det även så att musikern kan ej gå till ett försäkringsbolag och begära ersättning. Talar man emotionella aspekter så blir det annorlunda. Jag tycker att du ml99 beter dig väldigt skenheligt då det är ok med stöld men ej häleri. Jag försöker ej försvara det ena eller det andra utan jag anser bara att man måste vara konsekvent om man skall debattera rätt/fel/moral och etik. Det som är fel i det andra fallet måste väl rimligen även vara fel i det andra. ml99:s synsätt visar att talspråket "kasta sten i glashus" fortfarande regerar eller har jag fel? ml99 belyser dock en annan sida på myntet nämligen graden av "oärlighet" men det är en helt annan disskusion. Nä! Gräv ned yxorna och verka för en bättre konsekvens i sitt ställningstagande. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
Jirar |
Det är väl klart att det drabbar den enskilde ,ständiga prishöjningar på cd skivor DVD filmer mm. Förklara din dåliga jämförelse gällande min F-premie. Tragiskt att du tror att jag är ensam om mitt tankesätt, tyvärr är det du som är alldeles för blåögd. |
| Ok vi släpper det och går vidare. No hard feelings ok. | |
Jirar |
Helt OK ml99 |
|
Ojojoj, vilken diskussion! Tycker att vissa här överdriver en aning! Att kolla upp all historik på t.ex. ett M3-paket, herregud! VArför inte kolla ägarens försäkringspremie, namn på hund och vilken färgkod han har på den röda husfärgen... ;) //Thorssa |
|
|
Thorssa: För att ett privatköp skall kunna klassas som godtrosförvärv vid en eventuell tvist så måste köparen ha granskat varan på sådant vis att det är ställt utom rimligt tvivel att den inte är stulen. Foppa har definitivt inte gjort ett godtrosförvärv och kommer tvningas lämna tillbaka varan till den ursprungliga ägaren om den visar sig vara stulen. |
|
|
Ja det är möjligt men om den inte är märkt på något vis så behöver han knappst oroa sig. Den riktige ägaren måste ju kunna bevisa att det är hans saker. //Thorssa |
|
| Thorssa: Så det är okej att köpa fömodat stulna saker såvida den rättsmätige ägaren inte kan bevisa att de är dennes varor? | |
|
Resonerar man så kommer man ju inte kunna köpa någonting begagnat! Som i detta fallet när de suttit på en M3, hur ska det kunna finnas kvitto på det? Man måste ju kunna lita på folk. Jag tycker inte det låter som att foppa trodde att de var stulna. //Thorssa |
|
| Thorssa: Vissa människor tror skit om folk dom inte känner, tills motsatsen har bevisats. | |
|
Verkar inte bättre! //Thorssa |
|
|
Borde väl inte vara nåt problem om man skriver namn på kvitto och kollar varandras leg, då vet du ju vem du köpt grejorna av och du kan i din tur kräva tillbaka pengarna av han/hon efter att polisen varit och hämtat "stöldgodsett". Jag tror inte det är så värst många som är villiga att sälja stöldgods om de vet att köparen kommer att ha deras namn och signatur att visa för snuten... /Niklas (Tycker inte du har gjort nåt fel i ditt köp foppa, man kan ju inte utgå från att det som säljs beggat är stöldgods) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.