|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Satt & tittade i lite annonser på börsen.. Som på alla andra marknadsplatser för bildelar etc....så lär det vara mycket delar som inte tillhör säljaren... Är man överdrivet misstänksam, om man som jag reagerar på annonser typ.. "Tjena de é så att ja har en typ M front som bara "blev över" liksom...& ett par speglar...skitfina, men ine fästen till...." Jag blir mest trött & arg, för man vet att det säkert passerar många stulna saker genom dessa annonser... Alla delar skulla ha inbrända ID nummer eller likande i framtiden...så man kunde spåra dom, eller försvåra för tjuvar att sälja saker vidare... Bara några tankar. /K | |
|
Mosse; tyvärr har du rätt. Det snurrar om kring väldigt mycket stulna saker och det är inte bara spoliers och speglar. Om man regelbundet kollar annonser så lär man sig snabbt att känna igen telefon nr osv. Tyvärr så livnär sig vissa på detta... |
|
|
Jag köpte orginal M3front,M3bakdel samt M3kjolar som då suttit på en e36 M3 för några veckor sedan. Killen jag köpte delarna av sa att hans polare sålt dom till honom för att han skulle sätta på ett Riegerpaket på M3an. Jag skulle aldrig göra något dylikt om jag hade en M3 och med tanke på hur billigt jag fick delarna så är ju frågan om det han sa var sant... Hoppas verkligen inte att dom var stulna. |
|
|
Vad säger du "foppa" funderar du på varför du fick delarna så billigt. Ger du dig in i en affär och funderar sedan varför grejerna är billiga... Häleri tycker jag det luktar...... det är lite anmärkningsvärt att du medger detta.... Vänligen Tommy NoFear |
|
|
Nej jag snackar inte om nåt häleri! Vad får du det ifrån? Jag handlade begagnade delar på blocket.se , testat det nångång? Handlar inte du i god tro? Tror du på fullaste allvar att jag skulle lägga ut nåt på ett offentligt forum om jag var delaktig i brottslighet? Givetvis så kanske man funderar då det är lågt pris på vissa grejjor. |
|
|
Handlar man i god tro, då blir inte följdfrågan.... " hoppas verkligen inte att dom var stulna" Tack för ordet, inget ytterliggare svar kommer att ges i detta inlägg. Vänligen Tommy NoFear |
|
|
att det var lågt pris måste du väl ha reagerat över innan du köpte prylarna?? Sen att hävda att man köpt delarna i god tro, lätt att säga men du medger ju här att du var misstänksam på priset. Sen har du dock rätt i att man inte alltid kan tro det värsta om folk. Problemet är att folk köper alla dessa stulna grejor! Hade det inte funnits en marknad så hade stölderna gått ner dramatiskt. Kolla upp saker och ting innan köp! |
|
|
"Handlar man i god tro, då blir inte följdfrågan.... " hoppas verkligen inte att dom var stulna"" Jag skrev så för att jag lider med folk som får sina bildelar stulna!! Skulle bli vansinnig själv om jag blev drabbad av brottslingar. Finns besser wissers överallt, (inte bara våra kunder).. |
|
|
Ja köper man begagnade saker vet man ju aldrig historiken bakom eftersom man sällan får orginalkvittot och lagen säger väl att även om man köpt saker i god tro så åker man dit på samma sätt som om man hade stulit det. Jag fick handskrivet kvitto på M3optiken jag köpte. Det var nog inte så överdrivet billigt ändå ser jag nu då jag kollar powerbörsen på komplett M5optik. |
|
|
Inte menigen att tråden skulle leda till påhopp, bara en vänlig påminnelse om att vara på sin vakt när man köper beg. delar...& foppa har ju skrivet kvitto, så det är väl inte mer att tjata om.... Det JAG irriterar mig på är, som någon nämde, att samma namn & nummer återkommer regelbundet....SÅ ofta byter man kanske inte front...växelspaksknopp etc...? Konstigt är det! /K |
|
|
Är det återkommande samma nummer och samma personer med liknande delar som man normalt sett avyttrar bara ett par gånger per livstid - då är det väll självklart att det är stulet ? Tråkiga är bara att vissa köper sådan skit , det drabbar ju bara oss som inte vill ha sakerna stulna då det förr elelr senare blir vår egen tur. Och vad gör småtjyvarna med pengarna då ? bah.. en femma hash , krogen , kanske 2 gramm kola efter en riktigt bra stöt. bah sån skit vill iaf. inte jag stödja och avstår hellre köp om tveksamhet råder. |
|
|
Hej hej! jag har blivit lurad av en på nätet mitt eget fel satt in pengarna först på hans konto och sen skulle han skicka sakerna direkt när han såg att pengarna fanns på hans konto men icke att de kom några saker, hade bara hans mobil nummer + kontonummer mobilen va ju inte registrerad, banken får inte lämna ut hans uppgifter, så hur ska man få tag i killen i fråga någon som har nått förslag? har sett han på andra ställen också han kör samma taktik där också har fått tag i hans mobil nummer igen men detta nummer är ju inte heller registrerat tacksam för förslag vill helst inte blanda in polisen vill ha tag i han själv. Mvh |
|
|
k1mzo Vad menar du med att gå hela vägen? Kan man göra så mycket mer än att konstatera att han ej handlat i god tro om han senare går ut på ett forum och skriver nåt så korkat som "hoppas delarna ej var stulna" |
|
\\\M 325i ZENDER/// |
336699:jag har tyvärr råkat för samma sak... --- Projekt trippel xXx i gång. |
|
ppeellee: Jag formulerade mig helt felaktigt för det var inte så jag menade att jag inte handlade i god tro. Kan du försöka förstå det istället för att hänga ut någon? Vill du att jag ska scanna in kvittot och skicka till dig personligen? Jag handlar ofta begagnade delar till bilen på tex powerbörsen eller på blocket.se eftersom man kan göra klipp där jämfört med att köpa på BMW eller skrotar som tex www.ecp.nu som har överpriser. Man letar alltid efter bästa priset på tillbehör och om jag ringer till någon på en privatannons så inte f-n frågar jag om det är stulet, jag förutsätter att det är lagligt! Eftersom man inte får ut mer för bilen med tillbehör monterade på bilen så letar man efter bästa pris. |
|
|
Hos www.ecp.nu så försöker jag att vara billig men till skillnad från vissa på blocket och andra ställen så måste tyvärr jag köpa in mina delar och betala skatt på vinsten. Hänger inte ut någon utan konstaterar bara fakta att du uttryckte dig väldigt konstigt. Du skriver att du köpte sakerna billigt och sedan att du hoppas att de ej var stulna. När du uttrycker dig så så har du en misstanke om att delarna ej är ärligt inköpta och därmed har du ej handlat i god tro. Lite billigt påhopp från din sida då jag inte på nåt sätt anklagat dig för något förutom att uttryckt dig på ett klumpigt sätt. Håller 40-50 % av nypris på alla aktraktiva delar så jag är på inget sätt annorlunda än nån annan skrot. Om du tycker detta är för dyrt och heller handlar på Blocket så är det upp till dig men sättet du uttryckte ditt köp var ej i god tro. K1mzo Om man handlar i god tro då ska man inte ens ha den minsta misstanke om att sakerna är stulna. Lagen är nu ännu tuffare med god tro begreppet och det är väldigt svårt att hävda god tro idag. |
|
|
Hej Kan bara påminna alla om en lagändring som gjorts nyligen. Den innebär att godtrosförvärv inte längre är möjligt på samma sätt som tidigare. Det innebär att inom sex månader kan den som blivit bestulen på en sak kräva tillbaka saken av den som köpt den i god tro, han behöver då inte betala lösen. Så om man ser tex sina fälgar och kan bevisa med kvitto att man är rätt ägare kan man kalla på polis som då skall ge dom till rätt person. Man behöver då inte betala lösen för fälgarna som det var förut. Den som köpt fälgarna i god tro får då i sin tur försöka få tag på pengar från den som först tog fälgarna (lycka till...). Blir man bestulen idag finns det ett visst hopp i alla fall. Man skall också märka grejorna. Kanske skall det finnas en spalt på forumet om stulna grejor så att chansen att få tillbaka saker ökar. Här finns ju folk som känner igen sakerna. Matthias |
|
|
Foppa: Om du reagerade över att priset var lågt och du samtidigt inte krävde något bevis för att varan ej var stulen i form av originalkvitto eller dylikt så rör det sig definitivt inte om ett godtrosförvärv. Ett handskrivet kvitto är inte ett bevis på att varan inte är stulen. Det enda ett handskrivet kvitto kan användas till är vid en eventuell tvist mellan köpare och säljare. Annars är ett handskrivet kvitto lika mycket värt som en bit dasspapper. |
|
|
bjoerck: Hur får man fram ett orginalkvitto på orginaldelar som suttit på en M3? :) 5K gick delarna på inkl. instegslisterna. Och då saknades nät till fronten och bromskanalerna samt att det behövs lite epoxylim till några fästen i fronten. Ena dimljuset var skadat också. |
|
|
foppa, du kunde ju fått numret till hans polare som hade m3an å ringt å frågat om det verkligen var så som säljaren sade. sen kan du ju fråga vilken färg han hade på sin bil för att se om det ens vara samma färg på grejorna, säljer man mkt så är det inte säkert att man har koll på vilket som är vilket. slutligen kan du ju bett om regnumret till hans m3a för att verifiera att han överhuvudtaget äger en sådan, går att få reda på via sms numera. man skall alltid kritiskt granska historik även på delar. jag köper oxå beg-grejor på blocket men är alltid benhård med orginalkvitto, inget kvitto=ingen affär oavsett hur bra affär det var. först när folk slutat köpa stöldgods, medvetet eller omedvetet, kan vi bli av med stölder. |
|
| foppa: Se -db:s inlägg ovan för svar på frågan du ställde till mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.