|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
svetsade idag avgassystemet på e30'in och passade på att kolla lite annat på bilen, kände bland annat på framhjulen! på hf hjul var där inget glapp, varken när jag kände kvart i tre eller halv tolv, däremot på vf hjul var där ett kännbart glapp vid kvart i tre, dock inget vid halv tolv! jag läste för ett tag sen på forumet där någon (kanske var du?) skrev precis vad som kunde vara fel om det glappade på kvart i tre resp. halv tolv. Första tanken var hjullager, men då borde det ju brumma när man kör/snurrar hjulet om det är slitet? tänkte även på den leden som sitter från bärarmen och in i hjulspindeln så att säga, där är ju en gummidamask med fett i, den kanske har gått torr och orsakar glapp? tycker att den rör på sig mest när man känner med kvart i tre! MVH Johan K | |
| Mitt tips är leden till styrstaget. En billig detalj att åtgärda. | |
|
Vet inte om det e lika på e30 men på min e36 hade jag glapp precis som du å det va bakre länkarmsbussningarna som va slut. Kostade ca 250 spänn. Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
skulle kanske förtydligat det! bytte den leden i somras (mot en ny) samt gjorde hjulinställning efter det, och då jag inte har kört på något så har jag svårt att tro att den kan ha blivit sne eller att fettet i damasken torkat bort. MVH Johan K |
|
|
Kan vara lite olika saker som orsakar glappet. Styrstaget kan glappa i både själva staget (den är delad i sin konstruktion) och i P-ändan (bussningen). Glapp spindelled kan ge sådant glapp. (vanligt på E36) Glapp i styrväxeln kan ge glapp. (dyrt men dessbättre ganska ovanligt) Det skulle även kunna vara bussningen till bärarmen som är glapp, men det är nog mindre troligt. Jag skulle huvudmisstänka styrstag med P-ända och eventuellt spindelled. Om det hade varit hjullagret, hade det glappat även när du greppar "halv tolv". Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
raceman28: hmm, länkarmens bakre del sitter skruvad i en balk i karossen, sitter inga bussningar där vad jag kan minnas! men det kan ju skilja mellan e30 och e36! den bussning som jag kan komma på just nu är den som sitter på slutet av länkarmen och som skruvas i hjulspindeln... dock kanske det finns en till nu när jag tänker efter, på den bulten som skruvas i en av framvagnsbalkarna i motorummet, som man lättast skruvar av uppifrån, har för mig att där satt någon gummidamask där också.... MVH Johan K |
|
|
Johan B: hmm, hur kollar jag om spindelleden är glapp? styrleden är som sagt bytt för mindre än ett år sen med följande hjulinställning. styrstagets bussning, var sitter den? är det "efter" gummidamasken? (in mot motorn)? kan man komma åt att känna eller bända på den så man kan avgöra om den är slut? MVH Johan K |
|
|
måste rätta mig själv lite! kollade lite till på bilen och visst har länkarmen bussningar på den bakre infästningen, jag som trodde att dom satt någon annanstans! men om den bussningen är slut så borde man väl inte känna det glappet framme i hjulet? dom andra bussningarna borde väl ta upp det spelet? MVH Johan K |
|
| Liten fråga bara, vibrerar framvagnen i någon fart? | |
|
T-Gul BMW: har väldigt lite vibrationer i ratten runt 90-110 km/h, vid 140 och över vibrerar ratten riktigt mycket...med sommardäcken är det ännu värre, antar att dom är lite orunda på nåt ställe. ingen som vet hur man kan kolla det som Johan B nämnde, styrstaget och spindelleden? bilen skall säljas efter besiktningen och vill ju inte sälja en bil med fel :( MVH Johan K |
|
|
Hmmm, har själv lite vibrationer i vagnen + lite glapp, kvart i tre. Men jag tror mina vibrationer kommer från mina däck, de är nog inte balanserade rätt. Ägaren innan hade bytt framdäcken från bakdäcken, så balanseringen är inte helt 100. Men det där glappet i framdäcken hade varit bra att veta vad det är för något. Kanske inte är någon fara, min bil klarade besiktningen med det glappet. |
|
|
Om det e så att det e bakre bussningarna som e glapp så får du ett glapp fram å tillbaka i hjulhuset vilket kan ge vibrationer men bilprovningen bryr sig inte om det. Även om du byter dom bussningarna så kommer du kunna känna ett litet glapp vilket e vibrations upptagande när du bromsar. Dvs: Helt normalt. Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
Men den vibrera inte bara vid inbromsning. Men hur blir man av med glappet då?, kommer inte framdäcken slitas onormalt om man inte kan åtgärda det? Men jag tror att mina vibrationer kommer från obalanserade däck?, tror du vibrationerna vid körning kommer från glappet? Min börjar vibrera lite vi 60-70km/h |
|
|
Allt glapp går inte bort , lite ska du ha för vibrationsuppptagning. Har du helt stum länkarm så kommer du känna alla ev ojämnheter i backen. Framdäcken ska inte slitas mer för att du har lite glapp. Själv har jag sänkt min så pass mycket att jag fick en enorm negativ camber vilket jag kompenserar med snäv toe in. Då cambern inte e ställbar finns det speciella bultar att köpa till fjäderbenen så du kan justera cambern. Men åk in till nån däckfirma å be dom balansera däcken på plats på bilen. Eller att dom ska mittbalansera däcken. Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
Känns glappet tydligast vid greppet "kvart i tre" är det någonting i styrningen som glappar. Vanligast en styrled, men även glapp i styrväxeln eller en styrarm kan kännas på detta viset. En glapp spindelled skulle kännas mer vid greppet "tio i fyra" på vänster sida, och hjullagret vid "halv tolv". Glapp i länkarmar är enklast att konstatera genom att använda brytverktyg och ansätta krafter på ett upphissat hjul... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Om du sätter dig på huk vid framdäcket när bilen står på backen , kan du rucka däcket bakåt då? Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
jesperado: om det är glapp i styrstaget, vad är det som skall bytas då, någon bussninge eller hela staget? tänkte på dom gummidamaskerna som sitter på staget, kan det vara så att fettet har torkat i dom skall nog göra som så att jag åker in och besiktar så att dom får tala om för mig vad som glappar och vad som skall bytas, sen byter jag det och besiktar om....känns inte som att jag har lust att byta delar på måfå om det ev. inte är något fel på dom :/ MVH Johan K |
|
|
Mest troligt rör det sig om en styrled, inre eller yttre... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
hmm, jag bytte den yttre isf, den som sitter längst ut mot hjulet :) kollar lite på mekonomens sida, antar att det är styrstag jag vill ha? dom har inte inre styrled vad jag kan se, bara yttre? eller är det så att den inre styrleden är samma sak som styrstaget? sen undrar jag också vilket styrstag jag skall ha, mekonomen har både till bil med "styrningsdämpare" och utan dito. Vad är styrningsdämpare? MVH Johan K |
|
|
var och besiktade bilen idag, det var spindelleden som glappade! någon som vet vad den kostar hos bmw? en bekant sa runt 900, men det kanske har ändrats? MVH Johan K |
|
| Hade samma prblem, det var yttre spindellederna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.