AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.796

Hjälp precis installerat ett komplett GPS system

Sida 2 av 3
GPS-signalerna är radiosignaler på 1,5Ghz-bandet och när man säger "se satelliterna" menar man kanske inte precis optisk sikt, utan mera att antennen inte får skärmas av metall osv. Se upp med vissa bilrutor vars solskydd består av ett mycket tunnt metallskikt. En vanlig glasruta, ett glest metallnät, en matta eller plastkapsling är OK.
Tänk även på att satelliterna inte alltid ligger rakt upp, antennen måste kunna "se" även snett ut i rymden, kan innebära att bilen ibland kan skärma när man kör i vissa riktningar.

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Då navigatorn har användbar GPS information (tillräkligt många satellieter) så skall det i Globen stå GPS! Stjärnorna anger antalet satelliter. Att färddatorn har hastighetsinformation betyder ju inte att Navigationsdatorn har det!

Då jag hade fel på min GPS-mottagare så fanns det stjärnor i Globen men GPS-symbolen syntes mycket sällan! Resultatet blev att Navigatorn använde död räkning och ofta spårade ur så jag bilen enligt navigatorn befann sig i skogen eller i Östersjön.

Mvh, Steaman

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Själv korsade jag Nybroviken i Stockholm i går kväll, om man får tro navigatorn. Det är dock inget fel på mitt system (vad jag vet), men när man just startat kan det, om man befinner sig i skugga från satelliterna, vara svårt att få en korrekt angivelse. Är allt OK skall dock rätt position komma inom kort, även om jag varit med om att det tagit uppemot tre minuter för att få rätt. När väl detta uppnåtts tappar inte navigatorn positionen.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har varit ute och testat nu.

Det verkar som inte GPS systemet får information om att bilen rör på sig alltså den får ingen information om hastigheten. Undra vart den hämtar den informationen då "OnBoard Computer" fungerar bra med hastighet osv.

Symbolen med jordklotet och en massa sjärnor fungerar som det ska. står även GPS under jordgloben testade även att köra in i garaget och då försvann texten GPS och inga sjärnor syntes.

Är det någon som vet vart den hämtar hastighets informationen från?

Kan det vara så att jag måste in till BMW och så dem måste koppla till DIS och säga att jag det finns en NAVI? Eller kan det vara så enkelt att det bara är att uppgradera Navin till senare version den är från 99 och jag har ju en 00. Kan ju har hänt något där.

Mvh
Kristian
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har också nu uppdaterat den till v.22 Men blev inget bättre :( Snyft

Mvh
Kristian
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Se ritningen jag skickat. Det är flet klart hastighetsinfo som saknas.

Mvh, Steaman

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Tror mig veta vad problemet är "hastighets relaterat"

Det hänger en liten kontakt med 3 kablar bak som kommer från själva GPS kabel härvan. Eftersom jag trodde det var till GSM modulen brydde jag mig inte om dem. Kablarna är gul/grön, blå/grön, vit/grön.
Jag har ingen "hona" instickskabel bak som passar denna kontakt bak.

Det måste vara ABS, ACS givar signal som ska in i denna kontakt därifrån borde också hastighetsinformation komma. Eftersom jag icke har dessa kablar framdraget måste jag finna dem någonstans. Luktar skarvjobbet fy.

Kanske ska man känna sig besegrad, och nöja sig med den utökade funktionalitet som nu finns. Man har fått CD-växlare och en utökad dator och dess fördelar samt en snyggare front och en riktigt nice Radio med RDS. Det enda jag går miste om är ju Navigatorn, men jag har ju i alla fall kartorna digitalt. Så jag slipper ju ha en kartbok i bilen.

Tråkigt men jag tror jag nöjer mig med detta. Vill inte gärna börja skarva och greja i bilens orginal EL system.

Eller vad säger ni?

mvh
Kristian

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har alldeles nyss slufört eftermontering av en MKIII in min E38 med TV. Var mycket enkelt förutom att en ny TV-modul behövs för att kunna se TV samt att en adapter-kabel behövdes. Har därför lite erfarenheter som kanske kan vara till nytta;

För att kolla att allting fungerar som det skall kan man gå in i diagnosmenyn enligt följande:
*Tändingsnyckeln i läge I
Välj "Set" i menyn och tryck på knappen för att välja. Håll sedan "Menu"-knappen intryckt tills diagnosmenyn dyker upp (ca 8 sekunder).
Nu kan man välja "Sensor check" eller "GPS info" där man kan se om allt står rätt till. Prova att köra bilen med de olika diagnosskärmarna aktiva. Jag skulle tro att det antingen är något på tok men GPS-mottagningen eller att hjulsensorsignalen inte går fram som den skall. Min "ser" 7 eller 8 satelliter i princip hela tiden under den korta provkörning jag gjorde.

Orginalpositionen för GPS-antennen på min är i hatthyllan under kartong/sammets-klädsen ovanför. Då BMW's antenner verkar vara av lite äldre specifikation, plus tok-dyra, valde jag att köpa en annan antenn i stället med mycket högre känslighet. Kontakten på Navi-datorn (MkIII el MkIV) eller GPS-mottagaren (MkI el MkII) är av SMB-typ med hon-kontakt på enheterna. Det är samma kontaktsystem som åtminstone vissa Magellan-mottagare har. Jag köpte min antenn på eBay för USD 26.45+frakt, men de kan ocskå köpas här: Länk.

Mvh Björn
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Balmgren: Bra tips, ska genast gå ut och köra en diag.

Varför måste skiten ha hastighetsinfo från ABS/ASC tex om jag tittar på tv och börjar rulla iväg får jag upp varningstext typ:

"För din säkerhet är denna funktion spärrad vi körning"

Detta betyder ju att hastighet redan finns integrerat i systemet, detsamma gäller ju "onboard computer" som också fungerar klockrent!

Mvh
Kristian
Visa användare
1.621
balmgren
Hastighetssignalen tas inte från GPS-mottagaren utan från signalen som används för hastighetsmätaren. Det är denna signal som används för hastighetslarmet.

Mvh Björn
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Jo just det - för att sluföra installationen bör bilen kodas om med DIS eller MODIC enligt följande (instruktioner för E38 men bör vara mycket snarlika för E46);
*Välj Encoding ZCS
*E38
*2 Retrofit
*7 Navigation
*1 Intial encoding
*28 Navigation

Jag skall snart åka till min ÅF för att få detta gjort. Skall bli mycket intressant att se vad de säger när be dem göra detta och hur mycket pengar de vill ha för det.

Mvh Björn
Länk
Alf_VON_Sil:

Du kan inte ge upp nu när du är så nära mål vi(jag)vill vet hur det slutar!!

ge inte upp!!!
Hastighetsinfon används till mycket i bilarna, tas knappast till GPS:en som "rådata" från ABS-givarna utan finns processad och klar på t.ex K-bussen. Som redan nämts så används den bl.a till att spärra TV-visningen så den finns redan i systemet.

FP
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har pratat med killen som jag köpte kitet av.

Han skulle kolla upp hur dem dära kablarna är kopplade och dragna i den krockade bilen. Där ser man enkelt hur det hela är draget och hur BMW har tänkt. Precis som folke säger går den säkert till elstyrenheten som sitter bakom säkringarna och behandlas där för att sedan gå vidare bakåt.

Om så är fallet, så skulle det i princip vara omöjligt att eftermontera NAVI i en bil som inte har det från fabrik. Personligen tror jag inte riktigt på det. Det finns ju folk som gjort detta förr... Och byte av hela elcentralen är ju helt uteslutet.

Gorge vart är du?

Har inte han eftermoterat samma system som jag har? Fast i en E39:a han måste också saknat denna kabel med kontakt där bak?

Mvh
Kristian

D-diddy
Jag tänkte lite på det där med att skapa en imagefil och bränna ut en ny skiva. kontrollera så att det inte är mer information på orginalskivan än vad det går att få plats på en dvd-rw skiva. tror inte det är bra att komprimera data till ett nav.
En tanke bara...
David

"The unattainable is invariably attractive"
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Kom och tänka på att den silvriga GPS modulen jag har. Har jag nog installerat helt fel. Den sitter på ena sidan av ställningen och är i 90 grader. Är det inte ett gyro i den? borde inte den vara installerat i plan 180 graders vinkel då? Eller sitter gyrot i Mk2 boxen? Hmm den satt ju så bra där på sidan. Behöver jag flytta den tror ni?

Mvh
Kristian
Visa användare
1.621
balmgren
Den separata GPS-mottagaren (som bara behövs till MkI/MkII) innehåller bara en mottagare. På E38 sitter den vertikalt monterad, dvs med kontakterna upppåt bakom TV-mottagaren.

Mvh Björn
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Balmgren: BMW tar 250 SEK för att koda om bilen för GPS/NAVI så du vet. Ska göra detta imorgon så får vi se om hastighetsinfo kommer fram.

För eftermonterings NAVI som BMW säljer behvöer man inte koda om bilen. Men om man installerar orginal NAVI som eftermonteras behövs en omkodning av bilen enligt BMW.

Fick en bruksanvinsning på eftermoteringsnavi om någon är intresserad för att se hur mycket jobb det är.

Diag har jag inte hunnit med ännu. Återkommer så snart jag kommit hem och kört diagen.

Mvh
Kristian
Visa användare
1.621
balmgren
Tack för prisinfon, skall bli intressant att se vad det tar här.

Hoppas jag inte gör dig besviken men på min eftermonterade original-navi som jag inte kodat om ännu så har jag redan alla signalerna från givarna och allt fungerar klockrent. Omkodningen förväntar jag mig inte göra mer än visa rätt bils chassienummer i GPS'ens servicemeny samt möjligen att resten av bilens system officiellt "vet om" att den finns där när man frågar. Det skulle förvåna mig om den påverkar funktionen på något vis alls, fast jag kan ju ha fel.

På min (E38 iofs) var det en mysko svart kontakt på insidan av vänster bakljus som innehåller extra-signalerna från ABS-enheten mm.

Mvh Björn
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Tackar för infon balmgren.

Var det 3 kablar i den kontakten som du hittade i vänster bakljus? Ikväll får jag info om den krockade bilens elsystem. Spännande värre. Samt ska jag göra den den dära diagnosen du tipsade mig om.

Navin ska ju in i bilens dator oavsett så det skadar inte och hoppas lite. Jag tror precis som du att det inte spelar någon roll för själva hastighetsinfon.

Kan inte någon titta på sin MK2 navi bak om där finns en kontakt med 3 kablar som sitter i en kontakt. färgerna på kablarna ska vara gul/grön, blå/grön, vit/grön kontakten är gjord för 4 stift men använder bara 3 stifft för färgerna jag skrev, kontakten är svart

Eller är den till GSM modulen som jag inte har. Om så är fallet kan jag gå vidare med annan felsökning just nu riktas mina tankar åt just dem kablarna som jag antar är hastighetsinfo till Navi datorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.