|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har installerat ett helt komplett GPS system i e46:an under helgen som jag fann på skroten, kablar, dator, cdväxklare och monitorn det är MKII. Allt fungerar bra datorn har kontakt med bilen och är helt integrerad, cdväxklaren fungerar klockrent men det verkar som GPS:en tappar kontakten med saterliterna. Precis som det är glappkontakt, vilket jag vet inte existerar i min installation. Den Uppdaterar väldigt sällan en tripp på 10 mil flyttade sig positionenn 3 gånger.. Så jäkla segt sks det väl ändå inte vara :) Jag tänkte göra en reset men vet ej hur man gör. Kanske ska dra batteriet? Jag satte i gång hela sytemet i ett garage och hade även på tädningen under långa perisoder. Kanske den måste kalibreras på nått sätt ute i det fria? Någon som har några små tips? PS: Det var inte så jävla svårt att eftermodeta en navi! "Tog bara sönder några saker inne i bilen inte illa pinkat" Mvh Kristian | |
D-diddy |
tog du med en antenn??? David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
En fråga till: Uppgradera den till senaste versionen. Är det något jag kan göra själv om jag finner uppgraderingen och bränner den på en CD skiva? Eller måste jag lämna in til BMW? Vilken Karttillverkare rekommenderar ni? idag sitter det i en gammla historia från 2002. Mvh Kristian |
|
|
D-Diddy den antenn som sitter i mitten under hatthyllan svar ja. Allt ska vara komplett. Antennen behvöer väl inte synas eller är det en anna hatthylla på dem bilar med navi? Mvh Kristian |
|
|
En GPS antenn måste alltid kunna "se himlen" för att kunna få kontakt med satelliterna! Har du dolt antennen kommer du inte kunna få optimal eller någon täckning ö h t. Antar att BMW's antenn måste monteras så också i o m att detta gäller samtliga GPS system jag någonsin hört talas om. / Peter |
|
D-diddy |
där tror jag du har fel Toooon. men även jag kan ha fel. ;D David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
Konstigt för att det sitter nämligen ett fäste under själva hatthyllan för an GPS antenen. Och som jag föstår så den vara där under. Mvh Kristian |
|
|
Hrm, nej men visst måste antennen hela tiden ha öppen vy mot skyn? Just därför man inför hjälpsystem såsom död-räkning t e x när du åker i tunnlar som beräknar position m h a bl.a styrvinklar och hastighet. Men visst, man ska aldrig säga att man vet till 100% - men jag är väl sådär 99% säker ;) / Peter |
|
|
GPS antennen kan inte sitta på något annat sätt än där under hatthyllan är 100% på det då kablarna till bakre högtalaren är lindande tillsammmans med antennen och det är väldigt plug and play. Mvh Kristian |
|
|
Gjorde en snabb sökning, och t e x så beskriver man lite om GPS och att spåra rörliga objekt (SafeStop), checka in rubriken om GPS... Länk / Peter |
|
D-diddy |
jo men det används som försäljningsargument för en gsmlösning. Min bror har Nav i sin bil och antennen är gömd under instrumentbrädan och funkar ypperligt bra. hittade en kul sida om just gpsnavigering fr. KTH Länk David. "The unattainable is invariably attractive" |
D-diddy |
fel.. chalmers ska det vara. David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
Har varit ute en sväng och kört... Det är nog inget fel, det är bara jag som inte kan med navigatorn. när jag letar upp en bensinstation typ statoil, då pekar den och visar vägen med pilar så nog måste den alltid ha kontakt med sateliterna. Men sedan när man ska visa grafisk visning tycker jag den flummar. Kanske är min Navtech skiva från 2002 som är skum. Denna håla "uddevlla" verkar inte ha eller finnas något vägnät alls. Mvh Kristian |
|
D-diddy |
låter konstigt att bara pilnavigering men inte det grafiska funkar.. men nya drivrutiner till enheten så kanske det går bättre. David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
Ok, hoppas att det ordnar sig. Vi får hoppas att jag hade fel :) Vad fick du ge för ett komplett original-GPS-system? Jag har tidigare endast kört via bärbar/handdator (och det är därifrån jag uppfattat kraven med att antennen måste "se" himlen), men inget går upp emot ett integrerat orginal kit. / Peter |
|
|
D-Daddy: Precis skumt, men jag tror den skivan inte är som den ska. Repig som fan. Den har hängt med bra länge. tooon: Jag köpte det komplett av en som hade köpt en krockad e46:a rejält smälld på högersida. han hade monterat ut hela kabelstammen för hela navin, stereon, cd växlare hela kitet. Så man kunde se hur det var draget osv i den krockade bilen. Utan den krockade bilen hade detta inte varit lätt. Det fattades även ett par kontakter fram vid monitorn på min bil och vi var tvungen att sätta ström på hela den krockade bilens elsystem för att se vad var för signaler som gick i dem stiften som jag inte hade i min kontakt. "Det är alltså olika elsystem för en bil med navi och en utan navi" * Isärpolckning av min bil gick på ca 7 timmar. * Ny kabeldragning efter att allt var bortplockat ca 4 timmar. * Ihopsättning av inredning igen ca 3 timmar * Felsökning då Boardmonitorn var svart och vi var tvugna och startar upp den krockade bilen, för att mäta signaler ca 3 timmar Dessutom måst man nog räkna med att man har sönder saker genom att man inte vet exakt hur saker och ting sitter ca 1.500 SEK Den gammla stereo stommen lät jag sitt kvar. Då kanske någon i framtiden ispm inte vill ha navi det var inga större problem att få plats med alla kablar. Inga fula, konstiga skarvar eller dragningar behövdes. Det var väldigt plug and play överallt. 5000 SEK var budet och jag fick det, och alla som kör BMW bör ha råd med det? Det är ju trots allt en 4,3" navi och en MK2 det är ju inga nya grejer så priset var därefter. Jag fann det på annons här på autopower. Svårt: Nej jag är inte duktig på något som gäller bilar vanligt sunt förnuft så fixar man det. Men det underlättar nog att ha en komplett isärplockad likadan bil i närheten. Slutord: Det borde finns en hel del navis på skroten i olika delar av landet. Det är helt klart värt det om man absolut vill ha det. Bilen känns trevligare helt klart! Om någon här kommer över någon liknande lösning hjälper jag gärna till. Mvh Kristian |
|
|
Kan du beskriva hur den grafiska bilden ser ut? 1) bilsymbolen på kartan skall alltid var på rätt ställe! 2) bilsymbolen skall flytta sig kontinuerligt när du kör? 3) GPS-symbolen uppe i hörga hörnet skall synas hela tiden. Under körning och satelliter i line-of-sight. Om din bilsymbol inte flyttar sig kontinuerligt så saknas hastighelsinformation från bilen. Positionen skall uppdateras genom "död räkning" oberoende av GPS-informationen. Däremot kan positionen vara felaktig då GPS info saknas. Mvh, Steaman |
|
|
5000 kronor låter som ett bra pris, ska hålla utkik på skroten efter krockade e46 med GPS. Jag har tidigare haft navi i bilen (ej orginal) och man bygger ganska lätt upp ett beroende, så det känns ganska "naket" att köra utan GPS numera :) / Peter |
|
D-diddy |
prova med att läsa in skivan i en dator med dvdbrännare och sen bränner du ut en ny. kan gå. David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
steaman: Tack för infon. D-Daddy: Bra ide jag provar och göra en image på den och bränner på en ny fräsh cd skiva. Datorn vet min hastighet då jag har provat funktionen varna om jag kör över en viss hastighet som jag har ställt i "onboard computer". GPS:en borde få info från samma ställe? Uppe i höger hörn finner jag en jordglob och massa små sjärnor som blinkar lite då och då. sedan är det någon pil som åker dit och hit. * Måste jag alltid välja en destenation? och få det dära vita strecket? Kan den inte bara visa mig vart jag är på kartan? utan vald destenation? * Navin har aldrig uppgraderats sedan fabrik, har funnit version V.22 men måste först uppgradera till v.18 och den finner jag icke. någon vänlig själ? Manualen fanns inte med i bilen. Ska ringa till ägaren till bilen så han skickar den. Mvh Kristian |
|
| Jag klickar på T-Info i menyn för inmatning av destination. Därefter är det bara att klicka på Map, så kommer kartbilden upp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.