AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.430

Oljud när man gasar..?

Tja..

Jag har ett öppetfilter BMC på min bil.
När man trycker plattan i botten när man har 1:an eller 2:an i så hörs det ett konstigt ljud ifrån motorn , oftast vid 2000-3500Rpm.
Det låter som något ligger och slår emot.
Kan tillägga att ljudet inte finns när jag kör med orginalfiltret.

Vad kan det vara?

MVH Jimmy
Bm
59
Bmw325power
Bmw 325 ik -87
M-paketet
kolla så att det inte är nån råtta som byggt bo i insuget,,
Om du laddar hem dessa filmer och lyssnar på deras motorljud, kan du då i jämförlese med ditt motorljud utskilja någon likhet i ljuden?
Om du kan det så är det inget att oroa sig för. Det är precis det ljudet man oftast vill åt när man monterar ett öppet filter.

Notera att filmklippen jag länkar till är extrema racebilar. Därav det ohyggligt tuffa insugsljudet.

Länk
Länk

/Anton
"Bmw325power" Haha jo jag såg på Bosse bildoktor..
Så ta loss råttbo är inga problem.

"Anton Lillsund" Tack för filmerna lät rätt så gött tyvärr låter inte min så.. =)

Det låter helt okej fram till ca 2500rpm det är först då det låter som om nått ligger och slår emot något. Är rätt så säker på att insugsljudet inte ska låta så..

MVH jimmy
Ji
9
Jimgu
325 -93
Jag har en -93:a med vanos precis som du och får exakt samma fenomen på min som du förklarar med öppet filter på.. Tror det har att göra med vanosen.
Har haft min inne för felsökning pga rassel/skrammel/oljud vid dessa varvtal och fick som slutsats att det inte är något fel på vanosen förutom att det är lite stora toleranser som gör att det låter lite..
Till "Jimgu"

Tackar för svaret..
Efter att ha läst lite inlägg ang olika oktaner på bensin så bytte jag ifrån 95 till 96. Och helt plötsligt försvann oljudet till 90%.
+ att bilen verkar gå mycket renare när man varvar ur det till max, inga små hugg osv som det va innan.

Hur kan de bli sån skillnad? Har inget trimchip vad jag vet i min bil.

MVH Jimmy
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
ja kör jämt 98oktan....
har för mig att BMW rekomenderar att man ska köra på 98... prova de... så kanske allt missljud försvinner....

Min pärla :-)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.