|
|
|
|---|---|
hal4 |
Min 525iA Touring -93 drar 1,7 på kallstarter när man kör bara några kilometer per dag. Vad göra? Tändstift? Luftfilter? Tacksam för handfasta och konkreta tips. |
@BeeMWe |
Lättaste saken att göra är att köra ekonomisk, snabba acc och hög växel på vanlig körning. |
|
Att renovera spridarna kan hjälpa. Dock måste man naturligtvis kolla om de är igensatta först. Eftersom du har automat är det svårt att styra växlingen. Automat är skönt i stadstrafik, men förbrukningen höjs väsentligt av den. Kommer du fortsättningsvis att köra stadstrafik korta sträckor är det att rekomendera att öveerväga att skaffa en manuell när du byter bil. Något som kan sänka förbrukningen är att använda motorvärmare om du har tillgång till det. Simon |
|
|
Hej.... En variant är precis som Simon_en, montera motorvärmare... Men det svåra för att inte säga omöjliga med att få ned din förbrukning har ju helt klart med din körning att göra.... Kallstarter följt av endast ett par km körning resulterar ofrånkomligt i hög förbrukning(samt kan även ibland få avgassystem att rosta sönder inifrån,kondens) Om jag hade kört på samma sätt hade jag varit överlycklig om min förbrukning var bara 1,7 l/mil... Det bästa rådet är väl om du vet med dig att det är så din körning ser ut, att köpa en liten slit och släng bil...och använda BMWn som "finbil" Mvh Dexx |
|
|
Kör man bara några kilometer per dag så kan ju inte bensinkontot vara så ansträngt. Mr C |
|
|
Mina metoder: motorvärmare, absolut! en riktig kallstart kostar 2-4 liter, att köra med kall motor kostar massa extra. Men det allra bästa är att gå ibland och låta bilen stå, bra för hälsan, kondisen och vikten, och helt gratis. /göran, vintermannen/ |
|
| Don't forget the shoe leather cost!! :-) | |
|
Har kört 30 mil på 45L med min nyinköpta 520i -86 men då har man ju gasat lite extra åxå... //Cosmos |
|
|
2-4 liter!? för en kallstart... knappast! /Jonas |
|
| JAg kallstartar jämt och kör oftast inte längra sträckor än 4km. Jag är ganska så gasglad. Min bil drar på detta sättet ca 1,2 l/mil nu på vintern. | |
|
Motorvärmare är helt klart en bra investering. Sliter mindre på spisen me. Har kärran rullat långt kan ju lambdasonden pajat. Lämna in bilen för diagnos o kolla. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Kör man BMW skall man väl inte hålla på och räkna bensindropparna som slinker igenom. Då kan man lika bra köpa en småbil, drar väl runt halvlitern. BMW kör man, andra bilar åker man bara med. Upptäckte dock att efter byte från original avgassystemet till ett 3" d.o. minskade förbrukningen med 2 dl/ mil. Det primära var dock att få lite bättre ljud från 8:an. |
|
|
Det finns nog ett par Grefvar och Baroner som resonerar som Mikaell; Vadå bensinförbrukning? Det struntar väl jag som är så rik i... Alla Beemers sörplar inte soppa för att vakna till liv. |
|
|
Powerkjell Antag följande: Årlig körsträcka 1500 mil. Bensinpris 10 kr/ liter. Har du en bil som du snålkör och lyckas pressa ner bränsleförbrukningen, säg 0,2 liter/ mil. Med ovan körsträcka och bensinpris är inbesparningen 3000 kr/år (eller 250 kr/månad). Fundera på vad din bil kostar i ENBART värdeminskning/ år, så förstår du att man inte behöver vara varesej "grefve", baron eller ha speciellt gott om pengar för att förstå att det är småpengar i sammanhanget. Sunt förnuft är dock en fördel. |
|
|
Tydligen tog disk. slut... "Platta i bött" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.