AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.156

byte av lambdsond?

Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
tjenare!

om bilen drar mer bensin än vad den ska, och fick max värdet på besktningen, på lamdbasond, vadska man göra? den drar mer ön vad den ska.

mvh

Mvh Mohsen
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Då ska man byta snarast möjligt för att inte skada kattarna, bytet går väldigt fort.

Du börjar med att inhandla en ny lambdasond, köp orginal då denna komponent är mycket känslig, den kostar 1780 till en E36 325:a på BMW.

När du har köpt den kör du bilen varm, rätt så het, då är det lättare att skruva av den gamla. Du hissnar upp bilen, innan kattarna ser du en sladd och själva lambdasonden som går in i avgasröret som ett tändstift. Du skruvar ut den, med ringnyckel 22 tror jag? Det var ett tag sen så jag har glömt.. Men i alla fall, du skruvar fast den nya, sen så nollar du styrboxen genom att skruva bort + och - kontakterna på batteriet, låter dem "känna" på varandra, tag en lednyckel eller något som leder el, håll sådär ca 30 sekunder så har du nollat styrboxen så att den ska läsa in de nya värdena den nya lambdan ger dig.

Då ska det vara klart, ett relativt lätt ingrepp som du bör klara på ca 30 minuter.

Lycka till!
Aldric
Behöver väl inte kortsluta något för att nollställa diverse saker, räcker väl med att plocka bort ena anslutningen till batteriet, ta en kall cola och vänta en halvtimma eller så .. ?

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Du behöver inte köpa genom bmw, mekonomen har exakt samma för det är nämligen bosch som gör dem, kostar någon 100 mindre på mekonomen om jag inte minns fel.

MVH/ Micke
bm
137
bmw_henke
330D Touring -02
ja bytte på min. kosta 1700:- på bmw
1300:- på mekonomen men med rabatt så fick ja den för 1100:- på mekonomen. går mkt bättre nu och drar inte alls lika mkt bensin =)
Har du testat mäta Lambdasonden ? med en multimeter?

testa det innan du byter.. men visst det kan va lambdan som är död...
Go
47
Gottfrid
530IA Touring -01
Jag hade ibland, inte alltid, vandrande tomgång på min 325-92, då drog den helt plötsligt 1.5-2 liter/mil och gick knappt på tomgång, för att sedan gå bra igen nästa minut.
Om jag gasade ur den riktigt så gick den oftast bättre igen, gissar att det var fel på förvärmningen till lambdan.
Köpte en lambdasond med 4 kablar på biltema för 500:-, skarvade kablarna med krympslang och sedan gick bilen perfekt igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.