AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
950

tempmätare upp o ner?

stefannorr
Körde en längre sväng idag på cirka 5-6 mil,märkte då att tempmätaren låg stabilt på mitten vid en snittfart på 90-110 om jag låg på jämn gas,sen om jag gasade till o accade upp till 130-140 så sjönk tempmätaren en bit,ska de va så? har aldrig tänkt på det innan och är livrädd för att få fel på termostat eller vattenpump på en bmw*L*.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hur mycket sjönk tempen då?
Det låter iaf som att termostaten inte mår riktigt bra!

Mvh Jojje
stefannorr
Den sjönk väl några m m under mitten,de skumma är att bilen var inne på BMW Luleå i måndags på vårservice och då ingick test av v-pump,provtryckning m.m. direkt ja släppte gasen typ från 140 o la mig på 110 s låg den i mitten igen.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Men du! Så länge motorn inte bli för kall eller för varm så är det inget att oroa sig för!

Min pendlar också några mm har jag för mig.. beroende hur jag kör.. hårt/sakta/fort..

Mvh Jojje
stefannorr
jojje81> oki,låter ju lite tryggare men vill ha de på svart o vitt av typ någon BMW guro likt hasso! den stiger ju aldrig över mitten men däremot ner nån m m.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Termostaten måste vara trasig. Temperaturmätaren ska inte sjunka av acc.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kan iofs också vara vattenpumpen som är lite dålig trots att de kollat den. Skovelhjulet är av plast på din motor, så det tar stryk med åren. Har du aldrig haft problem när motorn står på tomgång i bilköer eller liknande? Då brukar tempen gå upp.
stefannorr
Nj det skumma här är att den sjunker när ja drar från typ 110 till 140,aldrig problem när ja kör i stan då är de konstant mittenläge..o ja som testade den i måndags...bad dom kolla efter glapp o läckage..eftersom ja vet att de är minst sagt öststatsklass på termostat o vattenpump..nå hasso..en teori?....
stefannorr
Väntar fortfarande på hassos dom.... : )
stefannorr
Väntar på nån som vet säkert..ska den gå ner lite i temp vid full acceleration?..typ kick down?
Låter som termostaten inte reglerar riktigt, ökat motorvarv och fartvind kyler mera, då skall termostaten stänga nån millimeter för att tempen skall hållas konstant..
Byt termostaten så tror jag allt blir bra.

FP
stefannorr
folke> oki,var ju som komiskt att man hade in den framförallt på servicen för att dom skulle kolla läget på vattenpump o termostat,men det är lika bra o byta både vattenpump o termostat nu då så man slipper att vattenpumpen sen rasar på ett tag.
Är de lugnt o köra som ja har de nu då eller va finns för risk när inte termostaten öppnar som den ska.
Jag är inte speciellt förvånad alls, har varit med mer än en gång att verkstäder missat större grejor än detta. T.ex bockat för att kamrem är bytt i protokollet, men utan att byta! Gissa vad som hände några hundra mil senare, i full karriär på motorvägen?
I ditt fall (om det är det fel som jag tror) är det väl snarare så att termostaten öppnar, men inte stänger riktigt. Ingen större risk att köra om mätaren bara rör sig lite, men jag hade kollat upp/bytt iaf, ingen större kostnad, och felet kan ju kanske förvärras.

FP
sebbe_bmw
Hej!

Märkte detta idag att när jag körde först runt 100 km/h då låg tempmätaren på mitten men sen när jag kom upp i en 180 och släppte gasen för en nerförsbacke på ca: 1km då sjunk tempmätaren nån millimeter, inte under fältet för normal arbetstempratur... Så snart farten saktas ner eller jag lät motorn jobba så återgick den till mitten igen! Är detta något fel?

Det är 540:n vi snackar om.

Sebbe
sebbe_bmw
Kan även tillägga att det var ca: +6 grader utomhus om det har någon betydelse!

Sebbe
Det verkar rimligt. Även flera mm rörelse är tillåtet enligt. i-boken.

FP
sebbe_bmw
Folke: Tackar för ett snabbt och lugnande svar!

Sebbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.