|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Min däckhandlare sa att Bridgestone Potenza RE050 är nyare än S03 och har bättre torr/våt grepp än S03.samt att S03 har mjukare gummi, vilket gör att dom håller färre mil.Nån som kör med detta däck? Va säger ni ? Tack på förhand. | |
| Det är en ny modell så det är nog inte så många som provat ännu, det är ett däck som är lite mer inriktat mot komfort än S03:orna är, dom ska även ha lite mera mil i sig. Be att få titta på jämförelse schemat som finns i broschyren på däcken, där ser man lite hur dom ligger till. | |
|
Har inte kört på nya Potenza RE 050 ännu men deras treadwear rating är mycket låg (140) så de slits mycket snabbare än t ex Potenza S-03 (220) som fortfarande är ett bättre däck i de flesta avseende. Observera att det finns 4 olika varianter, dels vanliga RE 050, RE 050 RFT (run flat tire) som är mycket tyngre pga tjockare däcksidor (sitter på vissa Z4 och nya E60), RE 050A som har ett assymetriskt mönster samt en special version för Enzo. /RS2 |
|
|
Tjena... dom som jag har heter Potenza RE 050 A ! Det är väl dom som original monteras på Enzo ? |
|
|
De Bridgestone som sitter på Enzo heter Potenza RE 050 A Scuderia och är ett speciellt däck som bara görs i en dimension för fram respektive bak till denna bil. Sedan använder Bridgestone detta i sin marknadsföring av alla de vanliga RE 050 däcken... :-) /RS2 |
|
|
Tack för ditt svar RS2 :) Så du säger att jag hellre ska satsa på S03 till mina bakdäck ?? bytade bara fram däcken nu.. eftersom där fortfarande är 4mm bak.Men blir de inte sämre väg egenskaper att ha olika däckmönster fram/bak ? måste väl ändå vara de bästa att ha exakt samma däck runtom ? |
|
|
Dragan25, Man bör ha samma däck runt om så jag skulle köpa 2 nya av samma sort eller 4 helt nya lite beroende på hur nöjd du är med dem respektive hur långt de har rullat. Det kan ju bli billigare att köpa 4 helt nya om de håller längre. /RS2 |
|
|
Dom är precis köpta.. men det konstiga är att däck gubben sa till mig att dom ska ge flera mil än S03'an, och du säger tvärtom... ? Får väl se framåt sommaren, vilket som stämmer bäst :) Men just själva däcket vägde mkt mer än mina gamla Michelin Pilot sport.Annan gummiblandning kanske ? |
|
Gemini__ |
Gammal tråd, men är nyfiken om du "Dragan25" blev nöjd med dina nya sulor. Har precis beställt en uppsättning RE050A, hoppas de blir bra nu. Mvh: Thomas |
|
Någon som hunnit med lite körning med RE050??? Jag letade S03'or då jag läst att de skall vara ovanligt styva i stommen för ett gatdäck samt palla med en och annan bankörning. Nu verkar det som de ej finns att få i min dimension längre (235/40-17) utan det är RE050 som gäller. Känns de lika styva och fina i stommen? Övriga intryck.. grepp, kurvstabilitet, styrrespons, balans mellan fram å bak etc. ? Noterar att de verkar sitta original på många nyare BMW's. |
|
|
Slänger in en högst ovetenskaplig jämförelse av vikter för "max performancedäck" i min dimension 235/40-17: ================================== Bridgestone Potenza S03 Pole Position - 10,9kg Bridgestone Potenza RE050A - 10,9kg Dunlop Sport Maxx - 10,4kg Michelin Pilot Sport - 10,4kg Goodyear Eagle F1 GS-D3 - 10,4kg Continental ContiSportContact 2 - 9,5kg ================================== Åtminstonde så är nya RE050A lika tunga som S03'orna. Men det behöver ju inte innebära en lika styv stomme men en liten fingervisning kanske det ger i alla fall. :) |
|
|
Jag kör med en uppsättning 18" Potenza RE050A. Men jag bytte från halvtaskiga 17" Pirelli "någonting", det blir lite svårt att jämföra olika dimmension etc. Greppet/känslan på kurviga landsvägar är enormt mycket bättre än vad jag hade innan. De är också bättre på att pressa bort regnvatten. De känns riktigt stabila och förtroende ingivande i lite "högre farter". Upplever även ljudkomforten som bättre trots att jag klev uppåt i tum och ner i profil. Men kan väl säga så här: Potenza RE050A är de bästa (och dyraste) däcken jag haft på någon av mina bilar. |
|
|
Hej Jag kör på Potenza RE050A runt om och tycker att dom är kanon! Tysta, bra grepp samt bra i vått underlag! Har kört Michelin, Pirelli och Dunlop innan i samma dimensioner och måste säga att Potenza är en favorit! Är dock lite intresserad av Conti Sport egenskaper....hör iofs inte hit men ändå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.