|
|
|
|---|---|
|
Ja denna fråga har ju varit upp ett antal ggr, en sökning på detta generarar en väldans massa träffar... ...MEN, Jag har suttit och läst lite om det så kända ljud-problemet i e46 (sunkig kvalité) både här o på e46fanatics. Det som slår mig är att man här oftast refererar till att det löser sig någorlunda om man köper till ett extra slutsteg och driver framsystemet med detta (via huvudenhet och högnivå till slutsteget). Läser man på e46fanatics får man uppfattningen att det egentligen inte spelar någon roll hur mycket extra man installerar och byter ut i o m att det i själva verket är huvudenheten som är den stora svaga länken. Jag står nu i valet o kvalet att uppgradera/byta ut det ljudmässiga i kupén, men blev rätt så tveksam/förvirrad efter att ha läst igenom massa inlägg... Någon som har höga krav på ljudet (vilket jag definitivt har!) och dessutom har uppgraderat/bytt ut får väldigt gärna komma med synpunkter o kommentarer... | |
| Jag har bytt framsystem och monterat slutsteg (via högnivå). Det blev en rejäl förbättring jämfört med standardsystemet, men jag är inte helt nöjd. Det var bättre i min förra bil, där jag även bytte huvudenheten. Då hade jag i och för sig en Pioneer P-99 som huvudenhet, med tidskomp, EQ, filter etc. Dessa inställningsmöjligheter gör mycket för resultatet i en bil med dess knepiga akustiska förhållanden. | |
|
Hej, Jag rev nyss ut mina högtalare i min Touring, std högtalarna är typ Philips, tillverkade i Luxors gamla fabrik, framsystemets mellanregister och diskant håller samma kvalite som i en transistor radio. Basarna fram är /&%¤ de också, jag har bara hunnit testspela lite med framsystemet och jag har då testat med både Peerless och Seas 5" element som är avsedda för hemma HIFI bruk. Ljudet blev väldigt mycket bättre, mer ren bas utan en massa muller, även mellanregistret blev mycket bättre trots att basen sitter långt ner. Däremot så bör man dämpa upp mycket mer i dörrarna för att minska resonasen som blir då man spelar lite högre. Enligt min mening så ligger de typiska stora bilstereo högtalar tillverkarna ljusår efter hifi elemets tillverkarna som nu äntligen börjat tillverka mer för bilar. just Peerless och Seas är även väldigt billiga. Även dessa element som är avsedda för hemma HIFI låter bättre även i en bil. Tex en 5" peerless bas avsedd för bil kan man köpa för under 500 hundringen. Seas bilgrejer är däremot lite dyrare. Både Peerless och Seas elementen lät väldigt bra men jag kunde sen inte låta bli att plocka ur 2 st 5" scanspeak element som jag hade i mina HIFI högtalare. Dessa element är bland det bästa om inte det bästa du kan köpa , alla kategorier och kostar inte mer än drygt 2000 kr st. Org bakhögtalarna i E46 toruing är i stl 4/6 dessa ploppar och är bara att kasta ut. Jag testade sedan med att koppla in ett extra slutsteg, både ett gammalt Phoenix Gold 2x50 watt och sedan ett lite effekt starkare MDS AC3 tror jag det heter via högnivå utgång. Steget är det jag skulle lägga ner minst pengar på då jag anser att det har minst inverkan på ljudet i ledet. Jag testade med 2 olika basar, en Rockford RFP4212 och sedan med en Peerless XXL 12" bas avsedd för bil, Peerless basen är ett par hundra kronor billigare men helt överlägsen Rockford basen. Ni andra som byggt ljud i e46 får gärna skriva om era erfarenheter. |
|
|
Jag ska tänkte byta högtalarna i min bil imorgon. Vad är det för storlek på framhögtalarna? Tänkte också köpa högtalare i morgon på lämlig butik. Det jag undrar över vad är det för storlek fram? Är det något mera konstigt som jag ska tänka på? typ 3 skruvade eller liknande? Bak väntar jag med lite, måste höra resultet fram först. mvh kristian |
|
Robsarve |
5,25" standard. (4 skruv) Läs gärna delen om att välja högtalare här: Länk tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
hmm ja inte fan är det standard på min bil. Vi pratar högtalare fram. Köpte kappa högtalare med filter och allt. 1. Högtalarna i mina dörrar är 6.5 eller nått sånt. För kappa högtalarna var för små. 5,25 kappa nått.. köpte jag. 2. Högtalaren som sitter i dörren har 3 skruvar monterade inte 4. dem nya högalarna passar inte så bra. Finns säkert nått moteringskit man köpa. Har gjort nya fästen och inlägg i dörren i trä, det brode svara gott. Så nu ska jag installera. Något fördelsningsfilter fanns det inte i min dörr i alla fall. Kabeln från förstärkaren går direkt till den undre högtalaren, sedan går det direkt en sladd till den lilla skrikaren som sitter lite längre upp på dörren. Hoppas det blir lite bättre ljud i alla fall. Men det dära med storlek var skumt. För 5,25 är det inte i dörren på en e46 00 328. Mvh Kristian |
|
|
Bashögtalaren som sitter i dörren på E46, ligger mitt emellan en 5,25 och 6,5"-högtalare i storlek (skulle misstänka att det är typ 6", vilket inte är en standardstorlek) . Om man inte gör en egen adapter finns det adapterringar att köpa i välsorterade bilstereoaffärer. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej, det är ingen 5,25" original, snarare något mellanting mellan 5,25 och 6,5. Man måste, som du beskriver, tillverka eller köpa en adapter. Det är viktigt att det blir helt tätt kring högtalarelement, adapter, dörrsida. Som tur är för dig har du ingen filtrering original till midbasen, så den signalen kan driva hela ditt nya system, via det medföljande filtret. |
|
| Aha, Johan hann före. Så går det när man har fönstret öppet en längre tid. | |
|
Jag trodde detta skulle vara en gansak enkel sak, att byta framhögtalarna. Ett jädrans projekt! Kan jag nu konstatera. Nu hade jag inte någon adapter så det gjorde det någon extra knöligt. Hör jag någon skillnad? Nej. 2499:. Sek helt i onödan blir säket bättre tryck med ett slutsteg. Det är nog lika bra att fortsätta investeiringen nu när man ändå har börjat. Varför måste det vara helt tätt? jag mätte lite fel, och har ett litet hål mellan elmentet och adaptern, vad blir problemet med detta hål? mvh Kristian |
|
|
Problemet med otäthet är att när elementet arbetar så bygger det omväxlande upp över resp. undertryck på fram och baksida av konen. Om det finns läckage så minskar tryckskillnaden, och det är ju tryckvariationer som är ljud som leds genom luften. Dessutom riskerar man att spela sönder elemenet. Om det inte uppstår något mottryck på elementets baksida kontrolleras inte konrörelserna på det sätt som konstruktören avsett, vilket kan leda till skador. |
|
|
Efter att ha installerat nytt framsystem och varit besviken på resultet ett dygn, tog jag tag i saken. Skruvade i sär och tätade ordenligt! mellan högtalens framsida och baksida sedan isolerade jag hela dörren med ljudisolerande matta. och även laggt stora skummgimmi kuddar l hålrumet längst ut. Där jag även placerade fördelningsfiltret. Jag hoppas inte fördelningsfiltret blir väldigt varmt? Resultatet blev väldigt bra, inga konstiga vibrationer helt stabilt och pumpar på bra! Vilket otroligt klart ljud, ingen disco anläggning men satan vilken fin ljudbild på diskant och mellan register- Men allt kan bli bättre därför kommer ett 4-kanalig steg att installeras bak vid navi enheten under veckan eller til helgen. Ska man köra in dem nya högtalarna? Alltså inte kräma på för fullt förran dem har fått gått lite? Och blir fördelningsfiltret varmt? Mvh Kristian |
|
|
Man kan ibland märka en förbättring på högtalare som spelat en tid (spelats in), upphängningar osv på elementet mjukas upp och får den rätta och tilltänkta "spänsten". Väldigt varierande på olika material och fabrikat. Att det är tätt runt högtalaren och i "lådan" är helt avgörande. Dels som redan nämnts för att elementet skall känna rätt "motstånd" och inte fladdra okontrollerat (risk för bottning och skador), dels för att ljudvågorna från baksidan inte skall nå framsidan och fasa ut ljudet, märks främst i låg och mellanbasområdet. Angående skumgummi som dämpmaterial i lådor och dörrar, tänk på att det finns två huvudtyper av material med slutna resp öppna "celler". Testas lätt genom att blåsa med munnen genom materialet, till ljuddämpning skall användas skumgummi med öppna celler, den andra typen tar bara upp plats och minskar luftvolymen i utrymmet en hel del. Meningen med all ljuddämpning är att ta upp och omsätta luftens rörelser till värme inne i dämpmaterialet. Nu är energimängderna små så nån större värme kan man inte känna men principen finns där. Delningsfiltret till högtalaren utvecklar knappast nån värme att tala om, om det känns varmt vid spelning är det för klena dimensioner på koppartråd osv. FP |
|
|
Det här med inspelning av högtalarelement är som sagt viktigt. Tyvärr kan det i en del fall ta lång tid, runt 50-100 timmar. Om man räknar på en snittfart av 50 km/h så betyder 100 timmars inspelning 500 mils körning. Nu brukar det nog i och för sig gå snabbare, men det kan ta tid. Ett tips, som bara görs på egen risk, är att spela in elementet med hjälp av hemanläggningen. Tänk bara på att elementens effekttålighet sjunker rejält om de inte sitter i lämplig låda och med korrekt filtrering. Jag har spelat in midbasar och uppåt genom att koppla en billig elektrolytkondensator i serie med elementet och spela på låg volym på hemstereoanläggningen med jag varit på jobbet. Låter man detta ske 2-3 dagar så har elementen blivit av med sina värsta skavanker tills manmonterar dem i bilen. Dock, detta görs givetvis på egen risk. |
|
Robsarve |
Sorry Alf! Hade inte kollat i mina papper ordentligt (där stod det onekligen att det skall vara 5,25"+adapter. Delningsfiltret till ett vanligt komponentsystem skall inte bli varmt, det som kan generera värme i det är en ev. dämpningsresistor, (används för att justera mängden diskant) men den blir inte tokvarm om du inte MYCKET effekt. Angående tätningen, att ha helt tätt mellan fram och baksida eller inte gör en skillnad på 6 dB. Det låter kanske inte som så mycket men då är 3 dB = en fördubbling av mängden bas. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
Stämmer det att bakhögtalarna i en E46 är i storlken 4/6? Vad betyder eg. 4/6? Om man skall byta bakhögtalarna är det då 4/6:or som man bör montera eller passar även någon annan dimension? //Fredrik |
|
|
jag har har månterat en kenvood db 12" och ett rockford power slut steg i min 330 ci. har hur mycket bra bas som hälst om jag vill men resten av hötalarna är orginal,,, det hörs att det skulle behövas ett nytt framsystem om man vill få det riktigt bra... skulle det räcka att byta ut ellementen fram eller måste jag ha ett slutsteg till dom? blir ju en hel del kabeldragning då.... |
|
Robsarve |
Om du har en 12:a så lär inte effekten i orginalsteget räcka till även om du skulle skaffa mycket effektiva framhögtalare. Dessutom brukar hög effektivitet betyda dålig kontroll =sämre ljud. Alltså blir det bäst med slutsteg och högtalare. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.