|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag tvättar ALLTID ALLTID bilen på uppfarten. Det frestar inte miljön eftersom jag ALDRIG använder något annat än kallt rent vatten, det behövas inga tvättmedel. schampon eller avfettningsmedel bara man ser till att ha bilen bra vaxad. I.O.F kan ni ju hävda a smutsen på bilen rinner ned men det gör den ju vid nästa regn så det skulle ju innebära att man inte kan ha bilen utomhus alls. |
|
STi |
Bor i lägenhet och möjlighet att leda ut en slang innifrån lägenheten genom altanen (bor på bottenvåningen). Bilen står parkerad precis utanför väldigt avskillt från de andra bilarna och på packat grus. Hur lyder lagen och liknande vid detta tillfälle? Inga vatten eller brunnar i närheten. I stan där jag bor har vi två maskintvättar och en gds hall som aldrig funkar. vad gör jag, vill ju kunna vårda bilen som när man bodde i hus :( |
|
Det ska handla om ganska stora mängder innan miljökontoret rycker ut. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
| Tänkte bara tillägga att det är hur lagligt som helst att tvätta bilen på egen gård. Däremot finns det en rekommendation som säger att man inte "bör göra det" Skulle nån komma och hota med att anmäla mig för att jag tvättar bilen på egen gård så skulle jag golva dom och hänvisa till att jag kände mig hotad av obehörig på min egen tomt vilket är lika lagligt... | |
|
Åsikter och känslor kring ämnet är säkerligen relativt många. Jag har själv tvättat bilen på asfalt ett antal år. Med miljövänligaste möjliga tensider och så vidare. Sen slog det mig att samma vatten jag sköljer av bilen med skall jag dricka upp.... Samt att det är jag som är med och betalar för att det i slutändan skall komma i kranen.... Stress kan förta den bäste i att missa en massa.... Samtidigt, vem gör fel? Vi har ju ett fritt land men om jag påpekar att jag har en guddotter och en systerdotter som förhoppningsvis ska få en fin natur att njuta av så visar jag min värdegrund utan att vara ett dugg perfekt. Mvh Asken |
|
|
Vad jag förstår att om man väljer att tvätta hemma så är det optimala att ha grusunderlag och ett eller ett par skikt med sand som allt kan filtreras igenom innan det når grundvattnet..... I ett ytligt samhälle verkar inte medmänskligheten i samhällsklimatet lika mycket... |
|
| Alltså när det kommer till miljön så tycker jag inte man ska behöva tänka på att man smutsar ner när man tvättar bilen... Kör man bilen så är man fan så mycket mer miljöbov så det är lite dubbelmoral att då börja tycka att man är dum som smutsar ner miljön när man tvättar den... Bara min åsikt... Jag både kör bil och tvättar den där jag känner för det. Sen tänker jag inte mer på det för det finns värre problem i världen är biltvättning. | |
|
Miljöhysterin börjar gå lite väl långt i Sverige...Vadå,tvätta bilen på uppfarten är ju en bagatell jämfört med att få veta att t.ex Kineserna nu köper ca 27000 nya bilar/dag och det lär användas dessutom :) Ok...miljön är absolut viktig,men då tycker jag som diverse andra att sluta köra bil kortare turer är f-n så mycket vettigare att göra om man vill dra sitt strå till miljöstacken,eller göra som en del köpa "miljöbil" när det nästa gång är dags att införskaffa shoppingbil ;) Använd cykel till kortare "handlingsturer" eller varför inte samåka till jobbet i de fall som det går osv...finns en hel del annat att göra än att "få ångest" över att man tvättar bilen på sin uppfart. På vintern så tvättar väl "alla" sina bilar på någon GDS hall eller liknande så egentligen är det väl bara på sommaren som "vanligt folk" tvättar sina bilar på gården vilket också innebär att det inte är speciellt mycket skit på bilarna annat än lite damm(jaja,lite farliga sotpartiklar och bromsdamm kanske man måste skriva ;)) och fågelskit som ska bort.. Men som det också är sagt,en gårdsplan med grus är väl det optimala så att inte "dyngvattnet" direkt åker ut i dagvattensystemet om man ska peka på en hemmabiltvätt som är miljövänlig,grannsämjepositiv och hyfsat politiskt korrekt idag :) Mvh Janne. |
|
| Johan, ditt citat "Tänkte bara tillägga att det är hur lagligt som helst att tvätta bilen på egen gård" stämmer ej. Vissa kommuner har totalförbud mot biltvätt utanför tvättanläggningar. Som tur var inte vår kommun även om de har rekommendationer om grusunderlag. | |
kilroy |
De kommuner som har totalförbud mot biltvättning utanför tvättanläggningar har fattat det beslutet på en bräcklig juridisk grund. Frågeställningen regleras i miljöbalken men både kapitel 2 och kapitel 14 är lite luddigt skrivna och ger upphov till regeltolkningar. Majoriteten av Sveriges kommuner har fattat beslutet att INTE införa förbud med anledning av det oklara rättsläget. Man skall också komma ihåg att kommuner som inför förbud som saknar juridisk grund kan åka på ordentliga skadestånd om det är någon som orkar driva frågan. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Det finns 2 sidor i det här.... I Gröthult har vi redan tillräckligt med skit i dagvattnet och tillräckligt många tomtar av alla sorter inklusive mig.... Gudskelov så är vi förskonade från trädgårdstomtar i mängd som på den underbara ön där dom tillverkar Single Malt.... Svenskar på besök i Gröthult ser vi gärna flera av. För Er lär det vara som att gå på Gröna Lund, fastän att utan att behöva betala inträde på Gröna Lund:) Mvh Asken |
|
|
Jag tvättar min bil ca 1 gång i veckan året runt, på uppfarten, och har aldrig brytt mig om vad grannarna tycker. Jag vill ha en ren bil och skall inte behöva betala extra för att stå i en hall när jag har utmärkta möjligheter hemma. Att sen att ha miljön i åtanke kan säkert vara bra i många sammanhang men här gör det varken till eller från, specielt när man kör en M5. Då blir det ju bara lätt komiskt att börja med miljötänk. Sen skall det mycket till för att miljökontoret skall lägga någon energi på ett sådant ärendet, de har mycket viktigare saker att göra. Att säga att det är det vatten vi dricker är ju lite av en sanning med modefikation då det går via ex antal reningar i reningsverket först. |
|
|
Sommartid så tvättar jag alltid på uppfarten och vintertid på GDS-hallen. Miljön är viktig och jag försöker att vara en "god" medborgare men denna fråga känns nästan lite väl överdriven. Kommer att fortsätta tvätta på uppfarten, dock med miljövänligt tvättmedel. Någon som vet om BMWs bilschampo klassas som miljövänligt, det står inget om det på flaskan iaf. Annars tar jag gärna emot tips på miljövänligt bilschampo. |
|
| Tvättar alltid på uppfarten under sommarhalvåret. | |
|
Man jagar ju bilägarna som vanligt, de är ju vana att få göra eftergifter och betala en massa skatter och sen moms på det hela... Det brukar heta att tvättvattnet inte bör rinna ner i gatans dagvattenbrunnar, och sedan vidare till reningsverk osv. Om det är bilschampo som är problemet så kan man kanske börja fundera på mängden schampo som förbrukas och rinner ut i nätet från t.ex en familj på två vuxna och två tonåringar. På en vecka har man säkert producerat vad en bilist gör av med på ett år, då är inte t.ex tvätt och diskmaskiner inräknade... Men bilisterna är ju rätt vana att få klä skott som sagt.. FP |
|
|
Folke, Jag är ingen avloppstekniker, men är det inte så att dagvattnet går orenat ut i vattendragen och att det är därför de inför begränsningar. Annars är det som vanligt att det är enkelt att framstå som miljövän genoim att klaga/begränsa för bilister, Själv tvättar jag någon av mina bilar fyra bilar minst en gång i veckan på asfalterad garageuppfart, dock inte med starkare medel än bilschampot. |
|
|
Det varierar säkert. Här i kommunen går allt via reningsverket innan det släpps ut i Östersjön. Ibland hymlar man om detta och menar att det är två eller flera parallella nät överallt under gator och vägar. Tänk praktiskt, inte gräver man ner flera parallella stammar i småstäder och byar, allt flyter i samma ledningar. Det skulle givetvis vara önskvärt att skilja på dagvatten, spillvatten, gråvatten och rent avloppsvatten, indusriella (grovrenade) avlopp osv men i praktiken... Undantag finns säkert, t.ex riktigt stora öppna kanaler osv i storstäder där man får extrema flöden från kuperad terräng osv. Jag har själv jobbat med övervakningslarm osv förr och mer än en gång fått skynda upp ur pumpstationer osv när skyfall osv skapat extrema flöden som sedan pumpas vidare till reningsverken. FP |
|
kilroy |
Som folke säger...det varierar från kommun till kommun. Dessutom varierar det inom varje kommun. Det finns fortfarande många stora kommuner som släpper ut spillvatten från dagvattenbrunnar helt orenat. Problemet (som lagstiftaren ser det) är att bilvårdsprodukter oftast innehåller kemikalier som reningsverken inte kan bryta ner eller i värsta fall via spillvattnet helt orenat når sjöar och andra vattendrag. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Så är det. Nog för att det kan vara ett problem för reningsverkens biologiska steg i de fall man har denna typ av rening osv men bilägarnas förhållandevis lilla mängd kemikalieanvändning måste ställas i relation till hushåll och industri. Sällan har de torrt på fötterna heller när de går ut i media. Ena dagen klagar man på att ev. biltvätt kan nå sjöar och vattendrag orenat via dagvattennätet, nästa dag anklagar man villaägare för att ha fuskat och anslutet sina stuprännor och takavvattning till samma nät och då blir reningsverken dränkta vid skyfall osv. FP |
|
kilroy |
Det är inte alltid så lätt att vara lagstiftare, folke...:) Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.