|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Här går man och längtar efter den dagen då man kan få egen uppfart och få möjlighet att tvätta bilen utan stress och köer, på samma sätt som farfar och farsan gjort i alla tider, så börjar miljödrevet få sanslösa proportioner. Självklart skall man värna om miljön men att inte få tvätta av bilen där hemma då går det för långt! Anser inte det vara miljösvinigt att skölja av bilen någon gång. Behöver ju inte köra värsta avfettningen. | |
| Det är tufft att köra BMW! Jag källsorterar inte heller... | |
|
Japsåkare, Varför kör du inte en elbil då? Eller varför inte cykla - så får du motion på köpet! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Att tvätta bilen på avfarten nån gång är väl inget allvarligt, och bilbög som jag är så hade jag med säkerhet velat göra detsamma jämt om jag hade bott i villa (vilket jag troligen kommer göra nån gång i framtiden). Inte dumt att få ett eget GDS-utrymme bredvid huset, jag skulle jubla :) Men samtidigt har jag en viss förståelse för att grannarna har synpunkter på att man vräker ut avfettning i grundvattnet kontinuerligt. DE tjänar ju inte nåt på att jag tvättar min bil. Och... Nog för att jag själv gör onödiga och dumma saker ibland men jag försöker inte försvara inte mitt beteende med "så gör ju alla andra, och därför är det OK". Det argumentet tycker jag inte riktigt håller. Somliga jobbar svart, andra stjäl M3-speglar, det är inte okej ;) Hoppas dina grannar har lite förståelse för din bilvård :) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Varför ska man stå och vräka ned elände i vattnet? Det är ju så otroligt onödigt. Själv brukar jag bara spola av bilen här hemma på uppfarten, jag skulle aldrig drömma om att köra stor vårtvätten om vattnet rann rakt ned i en dagvattenbrunn. Tänk på naturen! Det är vårt allas ansvar. Jag skulle bli rasande om min granne stod och kladdade med avfettning, vi bor precis vid Mälaren och var tror ni att det vattnet tar vägen? Dessutom får vi som kör dyra (eller tillsynes dyra) bilar lida tillräckligt för att vi smusar ned naturen i våra stora prestigeåk. Tro inte att ni som tvättar BMW:n på uppfaten gör något positivt för märkets image. Självklart är jag ingen facist, men allting ska göras med måtta och just att stå med avfettningsmedel är onödigt, lite miljöanpassat bilschampo räcker om bilen är välvaxad. |
|
D-diddy |
ja man plastar ju inte in marken när det regnar eller när man spolar rutorna, så varför inte tvätta bilen ute. kommer grannarna och klagar så be dom att ringa polisen om det stör dom. David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
På vintern tvättas det inga bilar ute.. men på sommaren så gör ajg det.. fast avfettning har jag slutat med! Kör bara Schampo, räcker bra på sommaren! För på sommaren kan man ju vaxa bilen lika ofta! Sen på vintern blir det automat tvätt utan Borst eller GDS hall. Då man oftast måste på med avfettning för att få den ren! __ Länk /JB |
|
|
Kan bara hålla med Jabbal, du uttryckte lite utförligare o bättre vad jag menade. Tror inte alla har fattat, varken ni eller era grannar, att grusuppfart är ok att tvätta på så länge man inte fetar på med kallavfetning. Har man asfalterad uppfart går det bra att köra ut på gräset. Men ge fasen i att låta vattnet rinna ned i dagbrunnen! -> Kalle Hansen Man behöver inte rösta med maskrosorna eller bära näverstövlar för att vilja lämna över en bra miljö till våra barn.. Eller? |
|
|
En sak som är roligt angående det här med biltvätt hemma är folks förmåga att klaga på andra men sen själv göra på samma sätt eller dra nytta av det. Ett exempel på det: Jag brukar tvätta våra bilar här hemma på gatan och använder då nästan aldrig några tyngre grejer. Jag tvättar ibland även en del av grannarnas bilar för att få ihop en mindre slant men mest för at det är ganska kul. När jag då en dag stod och tvättade en bil så kom gatans paragrafryttare nr.1 och frågade vad kommunen tyckte om denna verksamhet mm. mm. allting med en ganska sur och "översittarattityd" Jag svarade då att om bilarna på gatan blir tvättade av mej eller av ägaren själv två hus upp spelar ingen roll för vattnet rinner ändå ner i samma håll. Då blev han tyst och kom nån timme senare förbi och undrade om jag möjligtvis hade tid att tvätta hans bil. Blir så trött på folk som predikar inför andra med syftet att jävlas när dom sedan inte själv lever som dom försöker lära! puhh långt inlägg hoppas ni har överseende med det! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Japsåkare, Självklart inte :-) Jag menar bara fortfarande på att de flesta av oss (speciellt bilister) besudlar miljön med betydligt mycket mer föroreningar och förpestelse dagligen än vad en biltvätt på egen uppfart gör. Däremot så kan jag absolut hålla med om att det är tankvärt att snåla med/skippa petroliumbasserad avfettning och liknande starka medel när man tvättar hemmavid. Lite miljösamvete har jag allt! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Om jag hadde haft sådana grannar vet jag inte vad jag gjort! Självklart skall man få tvätta i sin egen uppfart. Jag gjorde det två gånger per vecka när jag bodde hemma. Inte en kjäft som sa nåt om det. Bara trevliga kommentarer om fin bil mm. Iof så var alla goda vänner där och 75% av dom har bodd där så länge vi har bott där.. 25 år nu ;) Miljövännlig eller ej.. Jag bryr mig inte särskilt om det, så länge man inte byter olja hemma som rinner rakt ut i naturen. Nu får jag åka på volvos snabbtvätt eller eller GDS-hall om det skall tvättas (och det blir rätt ofta) :/ "Best Man Wins" Mvh Eivind |
|
|
Första tvätten hemma idag :) Enda kommentaren jag fick var "Blir den där också skitig?" //Thorssa |
|
|
Tvättade i hall i förrgår... Kör en dag och redan har man det där d-vla snöslasksmutsen. Nåja nu är det ju bara att skölja bort smutsen men jag har kollat runt på vår kommunshemsida och där står det faktiskt att det inte går för sig. Men som tidigare inlägg skrivit så är det ok på gräsmatta el grus. Lite surt med tanke på att man bor 300 m från E4 med dagvattenbrunnar och där är det definitivt skitigt. Men det blir väl inte bättre för att man spär på själv. Nä, det blir milt shampo och vatten tills man "åker dit". Skulle vara intressant att veta om någon blivit tvungen att sitta i miljödomstolen för att man tvättat på egen uppfart. Enl lagboken är det den instansen som skall hantera förelägganden om detta. |
|
|
För att återgå till början av tråden, är det verkligen olagligt och kan någon i så fall bidra med en länk till lagtexten? Har för mig att jag läst någonstans att det är upp till de som skriver miljöstadgan i varje kommun och jag hittade inga förbud när jag kollade på hemsidan där jag bor. Sedan kan man ju diskutera om länge om det är rätt eller fel att göra det. Tyckte bara lite synd om den som startade tråden, som hade blivit tillrättavisad av sina nya grannar. |
|
|
Ok Kalle Hansen, vi står nog inte så vansinnigt långt ifrån varandra iaf... :-) Bumse 60 Det är möjligt att infon inte finns på kommunens hemsida (svagt isf) men precis som i trafiken är det allas skyldighet att känna till de föreskrifter som gäller. Ring kommunens miljökontor och fråga vad som gäller. /N --- Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben" -Nilecity |
|
| är då granne med en miljöchefs snubbe å han tvättar själv sin bil på uppfarten :) | |
|
Förutsatt att man endast använder naturvänliga, dvs icke petroleumbaserade, tvättmedel. Och sparsamt! Då tycker jag det är OK att tvätta var som helst. Sen kan ju nån tycka att den skit som lossnar från bilen, är skadlig och smutsar ner. Men var kommer den skiten ifrån? Den tränger iaf inte ut genom lacken. Jo, den kommer från "naturen", damm, smuts, fågellortar osv. Så den skiten finns ju där ialla fall och överallt, inte bara på bilen. Och den följer med när det regnar, även från gatan, hustak osv. Omöjligt att hindra att den rinner ner i marken och i gatubrunnar. Då tycker jag det är värre med alla godispapper, tomburkar, fimpar och annat som folk slänger omkring sig. Men det är en helt annan historia.... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Ni måste ju ha landets värsta grannar, har tidigare bott i villa i Laxvik utanför halmstad och kan säga att precis alla där tvättade på sina asfalterade uppfarter och inte en käft klagade på någon annan. Det närmaste klagomål jag fick var att grannen skämdes på kvällen när han kom hem och såg hur blött det var från min uppfart (Körde cross då och han trodde väl att jag tvättade bilen 3-4 gånger i veckan). Så vill ny slippa skitgrannar flytta till Laxvik (Bra lösning på problemet va?) | |
|
Hmm... va fan... köp en högtrycks tvätt! blanda ihop lite vatten + YES och tvätta o va glad! Va kan dom säga? "jaha, använder du inte diskmedel dagligen då?" är det bara att ryta till med... Tur att man ahr en egen tomt med såg spån och grus o skit! =) + att farsan är bilmek själv... så här snickras det som aldrig fött i byn! =) |
|
|
Jo, lycko dig :o) Men det är ett litet dilemma. Jag har gjort likadant när jag bodde hemma. Inte en kotte eller granne hade ens uns av fundering på rätt eller fel. Jag har väl funderat ut några försvarstal som borde hålla, men på kommunens hemsida står det att man inte skall.... Ni kan ju kolla på era kommuners hemsidor om ni hittar ngt om biltvätt. Brukar vara vatten o avloppsföretaget som har lagt upp lokala regler. Jag har smugit runt i Sveriges vackra avlånga land och sett att det står lite olika hos olika kommuner. Visst jag förstår miljökonsekvensen med att använda miljöfarliga tvättmedel samt att tvättvattnet innehåller skit. Men just det där att tvättvattnet innehåller skit, den åker ju av i a f när det regnar i dagvattenbrunnar så... /tvättrebellen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.