AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
48.301

Vågar man tvätta på egen uppfart?

Sida 1 av 4
Gr
71
Grs
316 Touring -98
Morsning, har skaffat ny kåk. Äntligen eget garage och uppfart... Men jag bor i ett pensionärsområde med småpoliser överallt och har fått kommentarer om att det är "olagligt" att tvätta på egen uppfart. Någon som har några ideér hur man skall bemöta såna kommentarer och i bästa fall ha rätt oxå. Tydligen finns det nån miljölag som säger att det inte är ok. Känns ruskigt irriterande när man äntligen fått egen "bilvårdsplats".

/Grimms
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
'Småpoliserna' har rätt, du får inte tvätta din bil så att tvättvattnet rinner ut i dagbrunnar, beror på kemikaier i tvättmedel, fett och asfaltsrester, etc etc. Enligt miljölagarna ska en bil tvättas där det finns filter och fettavskiljare och så vidare. Bara spola av bilen kan du göra men så fort du tar till ett rengöringsmedel tar det stopp.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Känner igen problemet. Visst är det olagligt och kan innebära problem för grannarna genom att vattnet kan ta smak. Men om ni har kommunalt vatten är det ingen egentlig fara. Jag bodde tidigare på landet och delade brunn med min granne. Trots att vi både frekvent tvättade våra bilar, så hände ingenting, men lik förbaskat var det andra som hackade på oss.

Ett tips för att gjuta olja på vågorna är att du skaffar en flaska av det allra mest miljövänliga tvättmedlet, som du har bara för att kunna visa upp ifall någon hoppar på dig när du tvättar. Skaffa dig sedan lite kunskap genom att läsa in dig lite på miljöfrågor och led in samtalet på detta. Då brukar kritiken självdö, eftersom de här belackarna oftast saknar miljökunskap utan bara vill vara småpoliser. Det finns ganska många tydliga exempel man kan kontra med.

För nog ska man väl kunna tvätta sin bil när man äntligen fått komforten att kunna göra det på egen gårdsplan, det gör alla och har alltid gjort. Lagen finns mest för att stävja problem som kan uppstå då många bilar frekvent tvättas på ett och samma ställe. Möjligt att jag blir påhoppad nu, men de allra flesta som har bilen som intresse kastar i så fall sten i ett glashus.

MVH
Robert
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
har du asfaltsuppfart? själv har jag grus, och då är det en annan sak eftersom tvättvattnet inte rinner ner i dagvattnet direkt, utan filtreras på vägen.
Men det är klart man inte tvättar bilen hemma hela tiden, det ser faktiskt illa ut. Jag använder dessutom aldrig uppfarten när bilen är vintersmutsig, utan bara för att tvätta av damm på sommaren.
Var försiktig och precis som Robert säger förbered ett litet "tal".
Tänk också på att ev. föroreningar drabbar dig också, tex dina eventuella små barn som kryper runt i avfettnings-dubb-salt-grus-olja-schampo-rester, och sedan stoppar fingrarna i munnen.

mvh Johan
Gr
71
Grs
316 Touring -98
Jahapp, då var det som man trodde. Rackarns oxå... Det skulle vara ruskigt bekvämt att skölja av och göra snabbtvättar på gården men det är nog GDS hallen som gäller.
Jag håller med Robert! Självklart ska du tvätta bilen på din uppfart! Det är mycket annat som också är olagligt, men som "alla" ändå gör. Ska du använda tyngre avfettningar och liknande, eller tvättar väldigt ofta, kanske det kan vara bra att uppsöka GDS ibland.

Jag vill hävda att den miljöpåverkan en biltvätt med schampoo har är försumbar jämfört med mycket annat! En bra poäng kan du plocka om du vet att hobbypolisen i fråga har exempelvis en äldre bil utan katalysator eller dylikt. Så är det bara att påpeka att din bil åtminstone har en modern motor som är snål med utsläppen och troligen grisar ned en fjärdedel så mycket som vederbörandes.

Lycka till med nya kåken och de tråkiga jante-hobbypoliserna!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
jag tvättar min bil på min utfart, visst har jag två utfart en med asfalt och en med grus (brukar tvätta på grus) och tvättar ganska ofta bilen.. Men visst är det olaglig. I början var jag lite osäkert om jag skulle kunna tvätta bilen, men sen frågade jag till mina grannar (pensioner +50 år) om det skulle gå av tvätta bilen där då och då eftersom jag var ny och viste inte och att jag skulle använda miljo vänliga produkter blablabla.... och de så till mig visst kan du göra det hur ofta du vill... fint fint.... men efter ett tag har jag märkt att alla gör det på min gatan......

M.V.H
MAuricio
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Se till att tvätta bilen när de värsta småpoliserna är på semester (dvs bussresa till grannkommun). Eller kl 21 på kvällen när de gått och lagt sig.

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Otur ni har.. min närmsta granne ser jag inte =) hehe.. så här kan ingen klaga.. + att vattnet rinner bara ut på min egen mark =)

Men gör som nån sa.. köp miljövänliga medel och så visar du upp dom och ler.. =)

__
Länk
/JB
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ställer man en biltvätt i relation till mycket annat miljötokeri man gör, så är skadeeffekten rejält försumbar. Att barnen skulle krypa omkring i avfettnings-dubb-salt-grus-olja-schampo-rester är har rätt liten risk om du spolar av tvättplatsen efteråt. Jag menar. de allra flesta bilar läcker lite ändå, kolla bara hur parkeringsplatserna ser ut. Tvätta på.

MVH
Robert
To
24
Tomm
530ia Touring-93
Har oxå sån granne och jag tänker fortsätta min bil , jag vet att han ringt till Polisen och Miljö o hälsoskyddsnämnden , men inte orkar dom bry sig,Man kan ju försöka köra med miljövänliga grejer! Om dom fortsätter gnälla så be dom fara åt helvete eller ge dom en fet smäll och be dom skaffa ett liv!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Dessa småpoliser! grrrr..har bittert fått erfara detta.. se tråden jag startade tidigare.

Länk
Gr
71
Grs
316 Touring -98
Härligt att höra. Upp på barikaden och ta tillvara på möjligheterna. Skönta att höra att fler har "suttit i samma båt". En ren bil är en fin en.
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
eller häll över favorittvättmedlet m.m i miljövänliga flaskor o visa upp om dom skulle komma ut o tjata.
Det vikitgaste e ju att bilen glänser ju! *L*
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har mest fått goda kommentarer när man tvättat på uppfarten (minst en gång i veckan under sommarhalvåret). T.ex. att bilen ser fin ut eller att de tycker man sköter om den bra, man tvättar ju inte precis mindre då :D

//Thorssa
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Inte så lite OT men oj vad jag inte saknar de Svenska "småpoliserna", jantelagen och en extremt bilfientlig regering som gömmer sig bakom miljöargument. Här i England är Tony's gäng iofs också väldigt bilfientliga men det är trängseln de i första hand är ute efter, miljön sk*ter de i i sann Thatcher-anda. Grannarna t.ex. eldar med stenkol på vintern utan någon som helst rening av rökgaserna och vår, sommar och höst eldar de trädgårdsavfall för kommunen tar 15 spänn säcken extra i hämtningsavgift för dem.

Tvättar kan jag göra så det står härliga till när andan faller på och det med alla möjliga kuliga medel, nåt jag provade började lösa upp asfalten på uppfarten :) Grannarna tycker mest att jag inte är klok som ligger och krälar "jämt" under bilen men ingen lyfter inte ens på ögonbrynen åt att jag tvättar och har mig. Jo möjligen när det blir vattenbrist och "slangförbud" som det blir nästan varje sommar. Fast det är mest för de många som saknar vattenmätare och bara betalar fast avgift baserad på rördiametern (!?!?), då de måste betala "slangtillägg" om de har en trädgårdsslang, ungefär som TV-licens - ja de är allt bra rara häribland.

Hyfsat OT men jag tänkte bara dela med mig av om hur det är "ute i den stora världen, utanför Sundbyberg" :) Cheers!

Mvh Björn
Länk
Visa användare
41
M5-Ike
M5-2001
Trevligt Balmgren,
Jag kan meddela att i Sumpan kommer varen snabbt nu, och
pa Sondag okar vi pa mot SOMMAREN.
Vagarna har ar torra och dom "riktiga" bilarna syns oftare.
Langtar du hem ?.

(Ursakta mitt Engelska tangentbord).

Skal och grattis...

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
M5-Ike, näe, inte kan jag säga att jag längtar tillbaka till Sverige. Längtar jag någonstans är det tillbaka till syd-Frankrike i stället. Där kan man också tvätta bilen såsom man behagar med vad man behagar. Iofs lär grannar/kolleger/vänner undra vad det är för fel på ens liv när man ödslar sin tid på något i deras tycke så ointressant som ett simpelt transportmedel. Jag tror boken "Franska bilentusiaster" om den skrevs vore en stark kandidat för tillägg till förteckningen över världens tunnaste böcker. :)

Under Januari så hade vi uppåt +10 grader om dagarna... och ingen ställer av sina "riktiga" bilar, min granne brukar finåka i sin TVR på helgerna när det är torrt - även under vintermånaderna. Vinterdäck vet de inte vad det är. :)

Mvh Björn
Länk
Visa användare
41
M5-Ike
M5-2001
Balmgren, suck i morse snoade det.
(Jag ar som din granne, ska va torrt).
Hade inte kopt boken aven om den var fet som Gula Sidorna delen. Kan for lite inte franska.
Tur att forumet finns for entusiasterna.
Jag aterkommer veckan fore midsommar med en vaderrapport.

Have a good one.
Gr
71
Grs
316 Touring -98
Igår köpte jag min egna högtryckstvätt *ler brett*. Rea på Claes O. Kunde inte låta bli att blåsa bort smutsen sent på kvällen. Då kommer min frus brorsa förbi. Han driver en statoilmack och påpekar så det ekar mellan alla husen "du vet väl om att du inte får tvätta på egen uppfart" arghh, Nåja man får väl sälla sig till skaran som "ung rebell".
Kul att ni skryter om hur tufft det är att vara miljösvinig...

Varför inte göra rätt istället?

/N
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.