AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.031

Rost i E39 tanklock,hur upptäcka?

Njuren
Som vanligt smlas det en hel sjö med vatten i tanklocket vid tvätt.Men i veckan så hittade jag "grus" som liknade rostrester´,precis som det var avspolat precis då.Rost i tanklocket?Någon som haft?

BMW - i nöd och lust
Säkert en hel del. Visst ser det tokigt ut med vatten, men det ligger ju kvar vatten på många ställen på en bil, taket t.ex, efter tvätt eller regn eller hur? Vad jag menar är att det givetvis måste till mera för att det skall rosta, i fallet med rost runt E39:ans tanklucka så är det väl en del dubbelvikt plåt osv, lär vara jobbigt att reparera har jag hört.

FP
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jag har börjat antyda lite "ytrost" innanför tankluckan även på min E39, inte så konstigt eftersom det blir en lite basäng där för jämnan. Tänkte putsa/slipa bort skiten nu till våren innan vaxningen och måla på ett nytt lager orinallack med klarlack över, kostar inte mycket med ett lackstift hos BMW. Tänkte lägga ett lager rostskyddsfärg under också så kanske det håller längre. Gjorde ett liknande ingrepp på bakluckan i höstas och det blev ju kanon, får se hur länge det håller.

Det är ju klart bättre att göra nåt åt det så fort man upptäcker det innan rosten fått grepp på allvar.

Förstod inte riktigt vad du menade i frågan. Har du inte hittat stället där det börjat rosta? I min är det i botten på "basängen", lättåtkomligt alltså. Börjas det inifrån blir det ju genast mycket jobbigare.
Njuren
hittar ja rost på bilfan igen så lämnar ja tillbaka den,svär ja på.Tröttsamt att de i överhuvudtaget kan rosta på en "premiumbil" så fort,LUCKAN!

BMW - i nöd och lust
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Köp en flaska med rostskyddsvax på sprayburk och spraya ett tjockt lager nere i tanklocket så borde det klara sig. Syns ju inte där heller.

BMW CS #5139
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Hör med BMW innan ni börjar fixa det själv. Min bror fick det fixat på garanti.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.