|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag funderar på att köpa och trimma en bmw 520 med M50 motor. Några tips? Burn rubber, not your soul... | |
|
absolut inte för att racka ner, men om du är intresserad av fart o fläkt ;) så kanske en 520 inte är det bästa alternativet från början.. men visst: filter chip o avgas, ja vanligt standard trim.. sen hur många pållar för pengar man får är ju en annan femma.... billigara att handla sig en 525 o du har genast 42 hk på köpet + de kanske 10Hk - ?Nm (realistiskt) du får ut på chip filter o avgas... -sen kommer säkert hälften av alla på detta eminenta forum vråla turbo-konvertera... *suckar* så tycker jag iaf! |
|
|
Provat själv? ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
chip & filter gör i stortsett att bilen låter mer, det är inget "trim" nån blir lycklig av om man är ute efter att öka effekten eller få en annan karaktär på motorn.. that´s life.. men som laban säger är det nog bättre att köpa en 525 istället som grund. going 2 fast.. expect nothing less.. |
|
|
Jo det är ju iof sant. Men e man 17 så har man inte så mycket till startkapital precis... Annars så verkar ju en 325 lite roligare kom jag på nu. Mindre, mer hk, lättare och framför allt, billigare! Burn rubber, not your soul... |
|
|
Ur försäkringsperspektiv kan jag säga att 325:an lätt är dyrare i drift. Du kan ju iof skriva bilen på nån förälder men det är inte så smart när olyckan väl är framme och det uppdagas hur det ligger till -> försäkringen gäller inte längre. Jag skulle åka 525 och försöka lätta den så mycket jag kan, det beror förstås lite på hur "original" du vill ha inredning och ljuddämpning.. Men det finns inte någon orsak till att hålla den i originalvikt och bara se till att motorn mår så gött som möjligt. Sen är det ju en helt annan femma att få besiktningen att godkänna bilen med bytt motor, inget är omöjligt men du måste nog sätta dig in lite i vad det innebär. |
|
|
Varför skulle inte försäkringen gälla?? Klar den gäller, det som kan hända är ju att självrisken blir 1000kr dyrare. och när man försäkrar bilen frågar dom om det är någon under 24 som kommer att köra bilen och då är det ju bara att säga som det är premien kan nog bli någon krona dyrare om du uppger att någon under 24 ska köra bilen, men ändå mycket billigare än om du skulle skriva bilen på dig själv. Jag har till och med ägt en bil som var skriven och försäkrad på farsan men jag stod som betalare av försäkringen... Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
Det lät ju väldigt bekvämt, inte alls som de historier jag hört om försäkringsbedrägerier när det gäller bilar. |
|
|
Mmmjo de e ju rätt det ni säger grabbar! Exakt hur mycke dyrare är en 325:a i försäkring då? Burn rubber, not your soul... |
|
|
Enklast är att ta reda på registreringsnummer på liknande bilar och prova med ditt personnummer. Nu vet jag inte om det fungerar så bra eftersom du inte är 18 år ännu.. Men låt en 18+ kompis prova, surfa in på försäkringsbolagens hemsidor.. många ger dig möjlighet att fråga pris on-line bara du har personnummer och registreringsnummer på bilen. Annars är det bara att maila dom med uppgifterna, dom lever ju på att sälja försäkringar så det är klart dom hjälper dig.. |
|
|
Mm jag har testat det fast de gnatar om att det är specialregler för 325 och att man måste ringa. Annars har jag hört att 323 är billiga. Når man ska tänka på innan man ger sig in på en sån då? /Burn rubber, not your soul... |
|
|
På E30 323/325 så är väl rosten det största problemet, men de är ju lätta o därmed körglada! Länk Mvh |
|
|
Och ännu lättare med mycket rost...=) Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.