|
|
|
|---|---|
|
Hej Igen, Har varit och provkört. När jag skulle prova ekonomi och sportläget så visste jag inte riktigt vad jag skulle leta efter. Hur är det tänkt att ekonomiläget respektive sportläget ska fungera i teorin (= Hur fungerar det på en ny bil)? Kan vara bra och veta när man är ute och letar BMW. Hälsn, / FS | |
|
Har mest kör på e läget men idag testa jag sport läget lite. När jag körde i typ 70 och ändra från e till sport gick varv mätaren upp ca 500rpm...så det är väl det som händer den "varvar ur" motorn mer. (Tror det va 70, kan ha vart 50 kommer inte ihåg riktigt :-) Mvh Daniel |
|
|
När jag petar i sport växlar bilen ner en växel, sedan varvar den som sagt ur vid kickdown på varje växel, men det gör den väl i ekonomi också? MVH, E38B12 |
|
|
Det viktiga är att automaten ska växla så mjukt och omärkligt som möjligt! Mvh |
|
| "Sport" innebär att lådan växlar upp senare än i "Ekonomi", vilket gör att varvtalet och därigenom vridmomentet ökar. Körningen blir piggare och roligare, enkelt uttryckt. "Ekonomi" ger en tidigare och mjukare växling och är ett komfortläge, för enligt mina mätningar blir det inte särskilt mycket mer ekonomiskt... :) | |
| Sportläget brukar även ge snabbare växlingar med mindre slir i momentomvandlaren. Det yttrar sig i lite ryckigare växlingar. I ekonomiläget skall inte växlingarna märkas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.