|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla BMW-kunniga! Jag går i köptankar: BMW M5, kanske 92:ans modell. Är helt såld på bilen men vill så gärna veta vad den kan kosta att ha. Försäkringen är dyr vet jag (är 21 år)men vad kostar typ soppa, driftkostnader osv. Är den nån som vill berätta om ekonomin för mig? Hur är den om man jämför med ex. M3-92 eller 525-92? Blir otroligt tacksam för svar eftersom detta köp kräver noggrann planering! MVH Mason | |
|
En M5a är dyr i drift. Ha ett ordentligt reparationskonto kanske 40000 avsatt. Soppa förbrukning 2liter milen utan problem i stockholmstraffik. Insp II på aukt BMW-verkstad 9000:-. Kolla att nivåregleringen alt EDCn funkar blir annars astronomiska summor om dessa måste bytas/renoveras (6000:- per dämpare). Motorkondition jätteviktigt, kamkedjan, utbytesmotor=jättedyrt, ny motor=110000:-. Alla M5 detaljer dyra speciellt då drivlinan, bromsar, avgassystem (14000:-) Men vilken underbar bil de e, lägg bara inte dina sista korvören på en M5a då kan det bli trist. |
|
| Hm kan väl hålla med om att dom är rätt dyra, Går ej att jämföra tex med en 525, min brukar förbruka ca 1,2 blandad körning och ca 1,8 i stadstrafik men det bryr jag mig inte om för man betalar gärna soppan för att få köra en så´n härlig bil, 3,8an ska vara ngt snålare än 3,6an enligt boken....Har du möjlighet att skriva bilen på ngn förälder så GÖR DET,jag är 24år och skrev min på farsan =4700:-år helförsäkring vilket blev billigare än vad jag fick ge för min fd 525a, Sen så jobbar jag med att serva SAAB/Opel så jag fixar och servar mina bilar själv, men har man inte möjlighet att serva själv(det är ju inte direkt nå´n Epa traktor som man kan göra jobbet halvdant med utan en bil som SKALL hållas i topptrim) så blir det nog en rätt så dyr bil att äga och den är värd det. men se bara till att hitta ett pedantskött exemplar med dokumentation sen ny, så ska det nog inte bli några otrevliga överaskningar. | |
|
Hej. M3 är billigare i drift än M5. Dels mkt pga bensinen, men jag tycker delarna är lite billigare till M3 jämfört mot M5:an. Ligger man på "gränsen" till vad ekonomin tillåter, så är inte en M-bil att föredra. Som Peter skrev, så är servicar till dessa bilar är väldigt dyra. Förutom en Insp så åker man nästan alltid på lite till, så räkna med några sköna tusenlappar förutom den vanliga servicekostnaden. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
ursäkta det lite underligt skrivna inlägget tidigare.....jag var inte helt nykter.....men det mesta stämmer väl rätt bra, det lät lite pessimistiskt bara. Kan ju tillägga att en M5a är en problemfri/bekymmersfri bil om den sköts/har skötts som den ska. ///Peter |
|
|
Haha fan vad underbart att posta på lyran :) Är rätt bakis idag för övrigt :) Bara hålla med. Inköpspriset är inget problem på gamla m bilar med att hålla dom i topskick är det som kostar. |
|
|
///Peter, du skrev renoveras om edc dämparna går det?? 2stycken har börjat läcka för mig och på BMW fick jag pris på 8000:- st i fram och 7000:-st i bak om jag skulle köpa nya, jag frågade dock inte om dom gick att renovera utan hade tänkt bygga om till ngt väghållningskit i stället, men är dom renoverbara och det finns grejer att köpa så kan det va intressant... obs! jag är dock inte full ÄN men blir om några timmar. mvh jocke |
|
|
Har för mig att det är Boge som gör dämparna till edc-systemet. BMW har avtal med Boge att Boge inte får sälja reservdelar till dessa dämpare (dumt). Men om man pratar med en duktig stötdämparrenoverare brukar dom kunna fixa detta ändå, självklart beroende på vad som har felat. Och Oj dämparna var dyrare än jag trodde 30000:- i materialkostnad + arbete är drygt att pynta upp. Tur man har en 36a med bara nivåreglering bak! |
|
| Ja både jag och killen på BMW börja garva när han kollade priset,det är ju trots allt en gammal bil nu e34an så jag förstår inte alls det höga priset. jag vet att till exempel en ny SAAB så kostar det ca 8000:- att bygga en komplett motor,men sen så tar de ju säkert 10-15ggr mer för den, kan inte tänka mig att det kostar mer än ett par hundra att bygga en dämpare med edc, dom borde ju åtminstone låta tex boge sälja reservdelar till M5orna nu tycker jag, det lär ju inte vara så många direktörer och miljonärer som åker M5 e34 längre... Det slutar väl med att jag får bygga om fast jag vill inte att den ska bli för stuttig. | |
Nalle |
Stora skillnaden på ägandekostnaderna mellan olika modeller tycker jag ligger i försäkring, bränsle, däck och service Försäkring kan vara dyrt spec med m serien eftersom den annses vara klassad racerbil :+) Detta bör du kolla upp vilka vilkor du kan få det beror ju på körkprtsår,ort man bor i mm Bränsle Min 525i -94 drog 1l/mil oavsett körstil dvs körde jag bara statskörning drog den 1l/mil bara landsväg samma och gillade jag att trycka på gasen vilket jag gör så blev det samma sak. Medans min M5 gärna drar 2l/mil vid statskörning och när man är på lekhumör. Blandat brukar denna ligga på 1.4l/mil. Kör man 1000-1500mil per år slår det ju inte så jättemycket dock Däck jag säger bara 255 breda och 17" fälg det är min M5 kostar minst 3500:-/st för bra däck och dom räcker endast 1000mil 525 var mer normal 2000kr/st och ca 2000mil Servicen slår på 1000-2000 kr /st men de görs ju bara med 1500 mils mellanrum Lycka till |
| Kontentan av allt resonemang är väl att man måste inse att M5.an är minst sagt en ulv i fårakläder d.v.s. helt enkelt en "superbil" som kan jämföras med vilka Italienska märken som helst när det gäller prestandan...det bör man vara medveten om. Ingen trimmad 535 alltså...det är mer som skiljer fastän det inte ser så ut! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.