AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.216

Hastigsmätaren kontra färddatorn. Vad ska man lita på?

bl
53
blyfot
528i Touring -97
Var och åkte en liten sväng i veckan sträckan Helsingborg-Eskilstuna.
Åkte en stund i 120 km/h på hastighetsmätaren och nollställde snitthastigheten i färddatorn.
Då visade den färddatorn 115 km/h.
Vem mäter vart?
Jag fattar ingenting.
Någon som vet?
Intressant vem man ska titta på.
En parentes, bilen drog 0,72 l/milen på vägen hem.
Mycket vackert kört tycker jag.
Resan åt andra hållet var på natten så då drog den lite mer men endast 0,91 l/milen.
Vad säger man....
ägg under pedalen eller vad
min drar på långköring 6,5, högst =) och då snittar ja ca 110km/h (kristanstad tur och retur 62mil).
Men det är likadant för mej med, att färdatorn visar lite mindre, trodde det skulle vara så faktiskt. Får helt enkelt ta och vrida hastighet tavlan bakåt lite =).

Mvh
Rasmus
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag har tolkat det som att färddatorn visar rätt hastighet och mätaren visar ca4-5% för mycket.
Lars
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Hastighetsmätaren skall alltid visa lite mindre - jag tror det är tom lag på detta - och det går inte att ändra på. Färddatorn går i sin tur att kalibrera.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Hastighetsmätaren visar gå gott som alltid för mycket, inte för lite. Tror inte att biltillverkarna får släppa ut en bil som du kan köra för fort med utan att veta om det! En lastbil däremot måste visa exakt hastighet, då det registreras på färdskrivaren...

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
jag har kikat på det och jämfört med GPS, hatighetsmätaren visade cirka 10+ km/h vid motorvägsfart, färddatorn är mer exakt utan tvekan och sen går den ju att kalibrera som någon säger här.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
För oss Bmwtokar!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
HumAnyt: Vad snittar du på då i förbrukning långkörning och blandad? nämligen ruskigt intreserad av just en 530d Touring...

MVH
Johan

__
Länk
/JB
enligt branschpraxis skall hastighetsmätaren visa minst 5km/h FÖRMYCKET jämfört med verklig fart!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Bakmiki >> Vid vilken hastighet skall det vara så? Mätaren visar ju inte 5km/h när man står till? +5km/h vid 100?

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om det vore branschpraxis med + 5 km/h så följer inte min bil detta. Enligt GPS:en visar den +2 km/h vid 70 km/h, +3 km/h vid 90 km/h och +4 km/h vid 140 km/h.
Färddatorn visar däremot samma som GPS:en.
Men felvisningen är beroende av däckdimension (samt i viss mån hur slitna däcken är), så hur rätt eller fel hastighetsmätaren och färddatorn visar kan variera på en och samma bil.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det är så att en hastighetsmätare får i Europa visa mellan 0 och 10% därför brukar bilfabrikanterna göra så att de visar ca 5% för mycket.
I USA där får de visa +-5% vilket gör att debilar som går till USA brukar visa exakt rätt!
Lars
bl
53
blyfot
528i Touring -97
Okej.
Men vart mäter hastighetsmätaren sin fart och var tar färddatorn sin info ifrån?
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Kom även ihåg att biltillverkarna gått över från mekaniska mätare till elektroniska. De gamla mätarnas felutslag brukade ibland öka med farten och överskred ofta +10%. Moderna mätare med elektronisk givare borde vara enkla att konstruera så att de visar några procent mer. Däckens omkrets, byte av utväxling etc. inverkar också på utslaget, så kolla extra noga när ni byter till tuffare däck.
st
55
stugan5
528 I 84
524td 83
524td 84
535 86
Leta upp en sträcka där vägverket har mätt upp 1000 meter. Det skall ta 36 sekunder att avvärka den vid hundra km. 90km 40,4sek

Stugan5
Heinz- vid 100km/h skall det vara...sen beror de på massa annat också som någon här ovan nämner- typ däck, bilmärke osvosvosv
st
55
stugan5
528 I 84
524td 83
524td 84
535 86
Det har ingen betydelse vad det är för däck osv. Det tar 36 sek att färdas 1000met i 100km.

Stugan5
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.