|
|
|
|---|---|
|
Hmm, börjar bli lite trött på det här nu... Jag har problem med vibrationer i bilen. Efter att ha bytt stötdämpare fram, hjullager fram, bromsskivor och belägg runt om plus bakvagnsbussningar så har en hel del av vibrationerna försvunnit men inte allt. Jag har provat med både sommar och vinterdäcken (allihop nybalanserade, vinterdäcken helt nya har rullat 40mil nu), men det uppför sig likadant, så jag tror inte att det är hjulen (vilket BMW ofta hävdar). Vibbarna finns i alla hastigheter, även om man glider fram sakta, typ 50km/h så känns bilen orolig, det känns som om baken liksom "studsar" fram. Det vibrerar inte särskilt mycket i ratten, utan det jag märker mest är att det känns i stolen. Jag tycker att det verkar komma bakifrån. Det blir inte speciellt mycket värre av att man kör fort, jag kan tex cruisa fram i 200+ utan att det är otäckt på något vis, det är mest lite (ganska mycket) störande att man känner vibrationer i stolen hela tiden. Inte direkt avslappnande. :-( Jättesvårt att ha nån aning om detta, jag vet, men jag vore jättetacksam om någon har nåt förslag ändå... Stötdämparna bak är ju inte bytta än så de står ju på listan, men det kanske finns nåt bättre att försöka sig på först? Det är alltså min 523 -96 det gäller. Tack! /Micke | |
|
Upplever samma sak i min nyligen inköpta 528i Touring. Säljaren sade att däcken var obalanserade, så jag åkte och balanserade däcken bara för att upptäcka att vibrationerna var kvar. För mig börjar det vid 60 km/h sen försvinner det för att återkomma vid 110 km/h, försvinner igen efter 120 km/h. Som du säger är det hela bilen som vibrerar, det känns i stolen. Fick ett tips om att det kan vara kardanaxeln. Ska ta bilen till en mekare på måndag så får vi se. Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Även om balenseringsmaskinen säger att det inte finns någon obalans så är förmodligen något av däcken orunda. Med m-chassie så blir bilen ännu känsligare för orundhet.Prova att flytta om däcken mellan fram och bak för att se om obalansen flyttar sig.Höll på så själv tills jag kom på vilket däck det var, vilken annan bil som helst hade aldrig känt av den lilla orundhet som fanns.har en mycket förstående däckshandlare så han böt ut däckt utan knorr. sedan gick det totalt problem fritt. (kör på kavalitetsdäck inget asiatiskt skräp, för då får man nöja sig med obalans alltid i någon hastighet) Sedan finns det ju kardan och drivaxlar också. MVH Hasso |
|
Hej Micke! Olustigt det här med obalans, speciellt om man har en bil som inte är speciellt gammal. Jag har obalans i min 540 från 1993. Jag har haft ruskiga vibrationer det senaste halvåret, men nu har den lugnat ner sig betydligt. Jag har haft den på 511 verkstäder och bytt en hel del grejer på den, bla allt mellan låda och bakväxel, det gjorde otroligt mkt. Men nu har jag andra vibrationer, vid kall bil så brummar det från 60 och uppåt för att så gott som förvinna efter någon mil. Obalans och riktiga skakningar kan också komma och gå vid all körning, mest kring 90-110. Tomgången är orolig men mkt jämn och det kan bero på kamaxelinställnigen enligt BMW (ej gratis!). Jag har inte bytt bromsdelar bak och casterstag ännu: Jag brukar vrida upp stereon så märker man inte mkt alls! För övrigt kan jag rekkomendera mina tidigare inlägg. BMW Power verkar ha begränsat mängden inlägg i forumen så man ser dem tyvärr inte (kanske har de en avdlenning för tidiga inlägg..?), men om du söker på mitt username så kommer du att hitta långa uppsatser angående obalans mm. Har fått mkt hjälp och tips här på forumen! Trevlig läsning och hoppas att det löser sig med din bil! /Gunnar. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Hej Micke Jag kanske kan ge Dig en förklaring men först en fråga kör Du med org. fälgar?? Det är så att i org. fälgarna finns en liten plastring i fälgcentrat. Denna plastring är till för att centrera fälgen, fälgen sitter inte i bultarna som normalt är utan även i denna ring som centrerar fälgen mot skivorna. Jag kör själv på icke org. fälg och har ett litet nästan omärkt "vibb". Lycka till. No Fear |
|
|
Till Micke igen. Kanske dum fråga!! :-) har Du kollat så inte fälgarna är skadade. No Fear |
|
|
Hej allihop. Tack för tipsen, allt är av värde. Däcken som sitter på nu är dubbade Bridgestone WT17 på original 15" alufälg. Jag har inte tittat så noga på dem själv, men bilen har varit in och ut på BMW ett par ggr och man tycker ju att de borde ha någorlunda koll på att hjulen är ok. Bilen var också in på däckfirma för en vecka sedan och där hade de inget att säga om fälgarna. Men jag får väl ta och flytta om hjulen för att se om vibbarna flyttar sig. Tack! /Micke |
|
|
Stöön... var precis ut och provkörde lite på E4an när jag plötsligt ser nånting försvinna in under bilen och det börjar rassla och skrapa en massa. Väjer ut på vägrenen och konstaterar att nåt miffo dumpat sin tomma 10-liters färghink på motorvägen och den har nu bl a slagit sönder frontspoilern plus att diverse andra delar undertill är spruckna och hänger löst, så genast hamnar det här med vibbarna aningen längre ner på prioriteringslistan. Åh vad kul. :-( /Micke |
|
|
Det kan även va så att bilen blivit ramsned. Det vart så på kompisens 9-5:a och det var inte någon kraftig smäll. Jäkligt svårt att få 100%. Bara en tanke. Mvh Ingo E39 med 19" |
|
| Själv kör jag på AGI (regummerat) 215/55-16 vinterdäck, helt nya och balanserade. Har precis köpt bilen utan några sommardäck. Säljaren sa att bilen inte vibrerade innan han bytte till vinterdäcken. Fälgarna är som nya, original 16", så det kan inte vara det. Kan det vara så att regummerade däck inte håller 100% kvalitet? Måste kolla med några andra däck. Misstänker att det blir dyrt om felet ligger någon annanstans... | |
|
Själv kör jag på AGI (regummerat) 215/55-16 vinterdäck, helt nya och balanserade. Har precis köpt bilen utan några sommardäck. Säljaren sa att bilen inte vibrerade innan han bytte till vinterdäcken. Fälgarna är som nya, original 16", så det kan inte vara det. Kan det vara så att regummerade däck inte håller 100% kvalitet? Måste kolla med några andra däck. Misstänker att det blir dyrt om felet ligger någon annanstans... Micke |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är nog så att få bort orundheten på regummerade däck är nog tyvärr rätt svårt, prova att flytta om hjulen på bilen mellan fram och bak och se om det blir bättre. Har du M-chassi så är bilen ännu mer känsligare för orundhet än en vanlig allt fortplantar sig lättare pga hårdare bussningar och stötdämp. Tycker att regummerade däck är ett väligtbra alternativ för vinterdäcken torkar ju mer än man sliter ut dom, gummiblandningen är ju den samma.Men som sagt lite obalans och vibbar kan man ju tyvärr få leva med då. Men åk till däckhandlarn och klaga för även om balansmaskin visar 0 så tar den inte all orundheten. Det kan räcka att vrida däcket till att annat läge ibland för att få det bra. MVH Hasso |
|
Pekka & Micke, Ni verkar ha hittat en del gamla lik (mina trådar bla)här i forumen!(?) Jag har haft en hel del olika vibrationer under det senaste året/halvåret. Vid åtgärder så verkar de snarare ha avlöst varandra än försvunnit helt. Jag har lagt ut ett antal semesterresor bara på att felsöka, samt ett antal för att åtgärda tänkbara felorsaker. Därtill kommer såklart vanlig service/försäkring/bränsle/etc. Hehe, detta är egentligen min första bil och en sak har jag lärt mig: Suveränt när allt fungerar, men döden själv när något krånglar (som man dessutom kanske inte vet vad det är..). Tur i oturen är väl att man inte har en M5 som krånglar! Nästa bil... blir nog inte en BMW, tyvärr :(. Lite avskräckt har jag nog blivit (fast jag har nog haft höjden av otur, tur i oturen är väl att inte motorn rasat eller liknande, haha). Kan inte låta bli att bli förbannad eftersom inte ens 3(!) BMW-verkstäder kunnat bistå mig mer. Ska skona er och inte nämna alla andra verkstäder och kontakter som undersökt bilen, ;)! De vibrationer och brummningar jag har nu kommer jag att köra med tills det blir riktigt illa och någon med stor(!) säkerhet kan säga att "det" är felet och att "När vi bytat DE delarna så kommer den att gå lika lent som en ny 540". Skönt med kraftig bas i bilen som döljer oljuden någorlunda. Hmmm, hoppas att jag inte avskräckt någon från att köpa en BMW med V8:a nu, eller skrämt någon som redan har en fungerande V8:a-bil. Faktum är ju att när de är felfria så går de som en dröm och de allra flesta gör ju också så, då sjunger man för att man inte har en 520/525/530/535/ eller tom en stötig M5 (Obs, personlig åsikt!)! Här på forumet finns bara intern statistik och det är oftast bara problemen som lyfts fram. Mer rättvist vore såklart med en mer global statistik, eller åtminstone en nationell sådan. Jag hoppas att ni har mer tur än jag i ert felsökande. Glöm för allt i världen inte att meddela er här på här forumet när allt löst sig!! Lycka till! Mvh Gunnar. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Jahapp, den 17:e skall det bytas hjullager bak. Får väl se om det har nån effekt. /Micke |
|
Bakhjulslager är visst nåt välkänt problem på E39 som ventilerats på forumet tidigare,har ochså läst nån stans att det har utbytts en del på garanti.Någon dålig packbox som inte håller tätt så det går in vatten i lagren har jag någonstans i bakhuvudet. Tänk om någon kunde sammanställa alla garantåtaganden som Bmw ska åtgärda så blev det ju mycket enklare att hålla koll på samt vilka verkstäder som det inte är problem med när det gäller garantiåtaganden Hasso |
|
Så... bakhjulslagren var det tydligen inget fel på, däremot hittade de glapp i kardanknuten så den är nu utbytt. Det verkar som om det hjälpte men det har det å andra sidan verkat som tidigare också. Skall ut på lite långkörning till helgen, får väl se hur det känns då. /Micke |
|
Tompanus |
Hade samma problem som dig. Jag lämnade in den på Englunds i Luleå, det värsta ut av allt var att muttrarna för kardanknuten och mellanaxeln hade rallat upp, en hade jag tappat,jag hade vibrationer vid belastning (gaspådrag och motorbromsning),bytte knuten,nu är vibrationerna som bortblåst , det kunde ha blivit dyrare om dom hade släppt helt men jag klarade mig som tur var. -=O=BMW=O=- |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.