AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.337

Don´t Drink And drive

Sida 3 av 5
Visa användare
81
Foten
325ia coupé -93
hallå
Tänkte bara säga att ja va på en lokal bensinstation ikväll vi 01:00 står där och pratar lite. Så kommer de upp en ford som kör på ena betong fundamentet till bensin pumpen så han får pungtering på höger fram hjul. Sen stannar han och går in på tappen man märker att allt inte e rätt så ja ringer polisen.
sen kommer han ut och ska köra iväg så skriker vi åt han att han har pungtering så han kör en bit bort och börjar byta däck vi står och väntar på polisen. Sen kommer dom med en stor piket buss och massa snutar. Och han fick blåsa så tog dom in honnom.

Fan man ska inte vara ute och köra när man är full
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Bra agerat Foten! Tur att dom hann komma och ta in honom.
Jag körde in min bil i garaget inatt och såg en kille köra omkring på gågator, genade över gräsmattor och sedan försvann han. Man blir så förbannad! Nu vet jag inte om han var påverkad men förmodligen.

///Foppa
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan bara instämma. Bra gjort Foten! Om fler gjorde som du, och ringde polisen så fort man misstänker rattfylla, kanske vi skulle slippa en del packade idioter på vägarna!

En annan sak vi kan göra är att hindra vänner och bekanta att köra på fyllan. Inte populärt att ta bilnycklarna från en kompis som är på väg att göra något dumt, men jag blir hellre ovän med någon än släpper ut honom/henne onykter bakom ratten.

/// Gunnar E.
Instämmer med Gunnare. Hellre ovän med någon än veta med sig att man har varit med och kunnat förhindra en olycka men låtit bli.

Helgen närmar sig med stormsteg och jag har suttit och lyssnat på radion om flera olyckor redan idag. (kl. 12.45) Så snälla vänner, ta det lugnt i helgen så att jag slipper höra om fler.

*kramar*
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Dottern (18) berättade nyss att en kompis till henne förra helgen blev av med körkortet för grovt rattfylleri - en vecka efter att han fått det!
Hur fan tänker man när man gör en sån grej???

/// Gunnar E.
gunnare: svaret är nog dessvärre: inte alls....
Blir så förbannad när jag läser sådant här! Länk
Helt klart är man mindre värd som människa om man blir dödad av en full eller drogad galning som kör! Lindrigare straff än om han hade slagit ihjäl dem troligtvis!
Godess: Och ändå ansågs brottet som grovt... Ja, de kallar det visst för en idyll...

Mvh Elvis
Vi har så löjligt låga straff här i sverige helt otroligt
Visa användare
81
Foten
325ia coupé -93
fy fan man mår ju dåligt när man läser sån skit...
Am
569
Ambush
540i/6-94
Vadå, det är väl bra att rättväsendet lägger ribban? Det är inget större brott att köra ihjäl någon om Du är rattfull - vill man inte riskera att bli dödad får man väl stanna hemma. Tur för honom dock att han inte körde för fort - i så fall hade han nog fått livstid.

(Nej jag är inte alls cynisk)
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Då så vänner! Helgen nalkas så det är dax o knuffa upp länken igen. Kör lungt vänner o ha en trevlig helt!!
O ni som ska till Emmaboda, kör lungt......Polisen vet oxå om att det är bilträff!!

Mvh BJÖRN
Länk

Vekar vara ett standardiserat straff för dem som kör ihjäl folk full. Länk

Har en barndomskamrat som blev dömd för våldtäkt (försvarar absolut INTE det han gjorde), men han blev dömd till 3 års fängelse!!! Man undrar hur det är ställt med samhället egentligen!

Håller som vanligt med den som har knuffat upp tråden inför helgen. En lugn och skön helg med många trevliga vänner och träffar hoppas jag på för alla! =)

/A
har man kört rattfull ska man absolut inte få några förmildrande omständigheter överhuvudtaget, o speciellt inte om man kört ihjäl någon, höj straffen till minst 4 år fängelse, DRYYYYGA böter och spärrtid på kk typ 10 år eller så då lär det kännas

316i - När du inte har råd med annat ;)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Det sjuka i vårt "vackra" land Sverige är att om man nu mot förmodan vill ta livet av nån annan människa så är det bästa att supa ner sig ordentligt och sen sätta sig i sin bil och köra över vederbörande!
Idag är det ju nästan "synd" om dom som kör rattfulla och dom döms till löjligt låga straff. Skillnad om man skulle skjuta någon då blir det lite liv i alla fall! Helt sjukt tycker jag! (OBS! säger inte att man ska mörda folk bara en jämförelse...)

Om man åker fast för rattfylleri tycker jag att man aldrig ska återfå rätten att köra bil/inneha körkort! Körkortet är något som man har fått och det bygger på ett förtroende/ansvar och kan man inte låta bli att dricka innan man kör bil då klarar man inte av att ta sitt ansvar!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Det finns iaf några fler som reagerar på de tama domarna. Länk

Fascinerande att läsa att 2 års fängelse är den hårdaste domen som dömts ut för rattfylleri medan man har utrymme att döma någon till 6 års fängelse. Vad tusan tänker domstolarna med!? Det är inte synd om de som har kört ihjäl någon på fyllan! Om de nu vill öka övervakningen med kontroller så är jag bara för det, blåser gärna många gånger om det kan rädda liv.
Jag vet att polisstudenterna i Växjö tillsammans med polisen gjorde en övning på parkeringen utanför ett shoppingcenter i Växjö en tisdagsmorgon när affärena öppnade och de tog flera för rattfylla!!! Så helt klart behövs det fler stickprovskontroller.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Man blir så trött när man läser om att dom dömmer folk till låga fängelsestraff?!? Varför??
Men om något rattfyllo skulle köra ihjäl någon när o kär till mig så skulle fängelse vara det minsta han skulle oroa sig för!!!
Jag hade jagat personen ner i graven!! Men det hade ju varit bäst o supa sig full o köra ihjäl honom för då får man ju inget straff!!!?

Kör lungt!!

Mvh BJÖRN
Länk

Gjorde en liten "surfning" för att kolla hur lagarna är på andra håll. Hittade den här advokatbyrån i Californien som försörjer sig på att enbart försvara rattfyllerister. -->Länk
Notera att han har 4 olika kontor bara runt LA!!!

De hade också lagt in en sida där man kan få svar på vad man bör och inte bör göra när man blir tagen för rattfylleri. Länk
Hmmm! Folk e inte kloka!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
I helgen läste jag den lokala blaskan och kom att tänka på denna tråd då jag hittade en artikel om en kändis som körde grovt rattfull genom stan här och struntade sedan att komma till rättegången : Länk

///Foppa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.