AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
429

Min 520iTouring E34 understyr, varför då?

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Hej på er!

Jag har en 520 Touring 1996:a. Den har gått 14100 mil (ärliga). Däcken är sprillans nya Gislaved Nordfrost 3, som är 195 breda. Fjädringen är inte bytt.

Till saken: jag tycker bilen är väldigt understyrd. När man på vinterföre styr in i kurvor släpper det fram betydligt tidigare än bak. När man då gasar på styr det antingen ännu mer, eller så sladdar det ut och man får balans på bilen. Främst märks detta i långsamma svängar.

Skall en E34 Touring vara så här understyrd?

Om inte, vad kan det bero på? Jag tycker bilen hänger lite över bakvagnen, kanske beror det på slitna stötdämpare/fjädrar bak?

Med vänliga hälsningar

/ Erik
Har en 520 sedan själv. Oftast vill den ju överstyra, men visst händer det att det går rakt fram. Oftast beroende på underlaget känns det som. Kassa däck? Ev taskig fjädring ja! Brukar lösa sej med gaspådrag, men då vill man ju ha lite varv redan...

//Tomas
Har en 525 iT-93 och jag måste säga att min är en fröjd att provocera i kurvorna, den släpper sakta men säkert och man kan styra allt med en liten korrigering på gasen. Ps detta gäller inte när man provocerar ut baken på bredsladd.
Min är dock sänkt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.