AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
789

Slangar i luftboxen

Hej! Har nu äntligen lyckats installera mitt öppna filter. Men jag såg att där satt 2 slangar i den gamla luftboxen. Är man tvungen o sätta i de i det nya filtret eller? Eller kan de kanske bara hänga fritt?

// L
Tack grabbar! Eftersom ingen svarade mig så lät jag slangarna hänga fritt. Nu kokar bilen när jag kör.

Tack för hjälpen!

// L
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det finns en sökfunktion... Hittade trex. domma

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Folk gör annat än sitta framför datorn hela dagarna!

---
Min E30: Länk

/Chrille
Någon som vet varför motorn blir för varm nu egentligen. Förmodar att det har med dessa 2 slangar att göra... Läste någon tråd här om att de skulle sitta så nära filtret som möjligt. Kan det verkligen vara det som gör att det kokar ?

// L
bmwracing
Går det inte kylarvatten genom dom slangarna då? Om du lämnat dom hängandes öppna så tömms ju motorn isf på vatten efter en stund. Kan du inte följa slangarna och se vad dom går till?
Slangarna går till en sort backventil av något slag, så vattnet kommer inte ut någonstans. Hmm....störigt som fan. Man fick fett ljud i bilen, synd att den inte går o köra :/

// L
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
-säker på att det inte kommer ut ngt vatten?

bilar börjar väldigt sällan koka "bara ändå" när man byter luftfilter..

har den kokat, fyll vatten lufta o sätt dit avkännaren (som sitter skruvad i luftburken) på slangarna igen. lägg den i närhetan av filtret, det räcker.

sätt dig vid datorn SÖK på Forumet inom *lufta kylsystem o M50 motor* läs o lär...

gå ut, uppsök en stadig uppförsbacke el dyl o lufta...

-hoppas på att allt har klarat sig o provkör sen med ditt goa insugsljud med ett vakande öga på tempmätaren... :)
Nu har jag tagit en check. Vattnet läcker ut under vattenbehållaren. Från kylaren? Där sitter någon sorts svart "kontakt" eller nåt där den läcker ifrån. Snälla säg inte att det är något allvarligt. Man har ju läst mycket här om "toppen" som har gått. Men jag har kollat oljan, den ser bra ut. Ingen kola-sås. Kan kylaren har pajat eller ?

// L

Kanske lite n00bie-frågor men frågar man inte så lär man sig inte :)
Glömde skriva ett den läcker (droppar) bara när motorn är igång.

// L
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
den svarta kontakten är en nivågivare för kylsystemet.

Läcker det mycket vatten?? alltså det forsar eller bara droppar det?
bilen brukar inte koka pga att det är ett litet läckage mod dropp, men däremot kan den koka om det saknas kylarvatten eller ej är luftat så kika på det med...

ang slangarna till luftburken..ta löst "givaren" som sitter i luftburken (skruvad med en insex) och anslut dem (slangarna)till den till att börja med.. (om du inte gjort det..)

Mvh

Nu verkar det som det värsta har hänt. Toppen har gått åt he***te. Motorn kokar numera fast det inte läcker något vatten någonstans. Ser att där e fullt i kärlet. Ingen värme i coupen. :(
När jag öppnar luftskruven så pyser det som f*n. Kanske den behöver luftas eller ?

// L
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
det låter som om du ar lite luftning framför dig, behöver absolut inte betyda att toppen har gått..

när systemet är hyfsat urluftat kommer det bara vatten ur luftskruvshålet, varva gärna lite o är det rätt ok står det en fontän på ca 1-2 dm med bara vatten ur hålet, då är det ok luftat.

några tips på vägen är
*uppförsbacke mod grov eller palla upp bilen så kylaren är hösta punkten

* full värme på i bilen

* ha gärna ngn som har koll på tempmätaren

* fyll inte kallt vatten i en varmmotor...häll herre i varmt vatten i så fall.

* det går ca10-12 liter i kylsystemet så det är bara att fylla på...

men sök på forumet ang. luftning finns mycket att läsa där!

hoppas det löser sig.

Mvh
Mitt sista inlägg försvann nog...konstigt...Men iaf försökte lufta men såg slutligen att det är hål eller glapp i slangen från kylaren Måste nog först åtgärda det innan jag ger mig in på luftningen igen...

Tack för hjälpen...

// L
Hej igen! Måste bara berätta en grej. Jag gav mig på avluftningsprocessen en sista gång. Gissa om det blev bra?

Bilen funkar KANON nu :) Jag blev helt gråtfärdig av lycka... Inga problem med temperaturen mer. Nya insugsljudet låter grymt fett. Tack för en bra avluftningsguide...

Mvh L
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
kanonbra att det ordnade sig!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.