AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.728

ac:n fungerar ej

Undrar om nån som vet en bra verkstad för i göteborgs trakten.Och vad det kostar ungefär.
tror min kompressor har lagt av och provtrycka och påfyllning av gas

520 -95 e34
Visa användare
83
MatteKing
520iA -95
Verkar vara många som åker runt med trasiga..
Fick min fixad förra sommaren.
Svart iof så det blev ett rätt bra pris..

/ Matte!!
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kolla med dessa:
Länk

Har ej personligen anlitat dem men de verkar bra i telefon. ;-)

/Hammar
verker ok skall kolla. tack
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Var tror du att komplressorn har lagt av. Lägger kompen av så är det ingen idé att provtrycka eller fylla på.

Det kan räcka med att bara fylla på om och endast om kompressorn gå igång....

Det finns folk som fyller på svart för ca 500 kr.

Jag fyllde på min Audi två gånger för 1000 kr. Den hade hade ett problem. På sommaren efter på fyllning så funkade den fint som fint. nästa sommar då var den tom på gas.
tydlingen oringar som har torkat ut kanske.

Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ni har väl på AC'n hela tiden hoppas jag?
Det rekommenderas att den ska vara påslagen även under vintern för att förhindra att AC'n "torkar ut" och går sönder.

/Hammar
vad det spelar för roll om du har ac på när det är -10 grader där ute???

Ac går alldrig igång om temperatur är mindre än 16 grader i kupe.....

visst om du har en varm garage då hoppar ac igång innan du kör ut från garage på morgonen...

M.V.H
mauricio
Ja
760
JanF
530i-93
I 9 fall av 10 är det hål på kondensorn som är i aluminium och fräts upp av vägsaltet. Gasen läcker ut och kompressorn startar ej pga lågtrycksvakten.

Att bara fylla på (olagligt) utan att läcksöka och täta är skit för miljön.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Några har fel vill jag påstå.

1. Min AC startade då det var 12+ ute och då körde jag upp den på max. Går ut och känner på rören, den svarta helt kall den med alu färg varm som satan.

2. Kompressor: Om den är hel alltså magnet delen och den är 100% tom på kylgas så ska den gå igång ändå.

Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Mikael 520 har en E34 där går kompressorn ned till ca +4 grader sedan slår frostvakten ifrån.

Utan gas startar ej kompressorn alls (för att den inte skall skära om systemet har för lågt tryck)

OBS detta gäller E34a
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag vet inte hur det fungerar på just bmw men saaben jag hade innan gick kompresson på så längen det inte var +/-0 grader. alltså det gick vid +1 grad.. Och den gick bara för att smörja tror jag!

Mvh Jojje
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Vad jag menar med att kompen ska gå igång. är följande.

när man trycker på snöflingar då ska det klicka till i motorrummer eller om man är döv så ska man se att motorvarvet öka lite och gå tillbaka till sin normala tillstånd.

Det finns alltså många bilar som har AC och de går inte ens igång och då finns det foolk som försöker att fylla på gas ändå.

En riktig verkstad gör inte detta, utan jag syftar på de som är mer oserjösa och ofta arbetar utan att ge någon garanti på det de gör men det brukar gå fint de också.

På min A4 så gick till en sådan ärlig "Auktoriserad" verkstad och han påstod att jag var tvungen att byta hela kompressorn och det hade inte jag råd med eller. Jag gick till en kille som jag känner och han fyllde på för 500 kr. Inga problem alls och den levererade sköna minusgrader under sommar hettan. Inte hade jag gjort som idioten hade sagt på "aukt" verkstan inte.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.