AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.212

Funderar på E38 735i -97

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att äga och köra E38 BMW 735i här på forumet?

Jag funderar just nu på en 97:a, manuell, men är lite osäker på motorgenerationer och sådant.

Visst vet jag att det är M62 motorn, men, är det med eller utan Vanos? Kom Vanos 98 på V8'orna?

Vilken är den största skillnaden på en Vanons, kontra en icke-Vanosmotor?

Är 735 ett stort felköp, ska man satsa på 740 direkt?

Har kört 730 E38 förut (automat) och var inte imponerad av prestandan. Förväntar mig lite bättre flås i 735:an, men hur mycket? Är det värt provkörningen?
Scheckheft
Hej
Lite hjälp och vägledning här:
Länk
Under modellguide och Teknisk data
Vanos kom from 9/98. Störst skillnaden är nog vridmomentet. Även förbrukningen ska minska enligt BMW själva.
En 735 med manuell låda är en udda fågel. Visst kan du provköra bilen.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Känns lite fel att manuellt växla en sådan landsvägskryssare enl. mitt sätt att se på det. CLiFF på Länk har en (dock inte mauell). Du kan ju skriva ett inlägg där och se vad han tycker. I slutändan beror det nog på vilken typ av egenskap som du prioriterar, komforten är ju den samma.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Efter en dags provkörning, kan jag bara säga att manuell låda i E38 fungerar kalas! :o)

Fast nog kändes det underligt i början, men, med lite övning så gav det sig och började kännas riktigt harmoniskt. Man tjänar dock på en defensivare körstil, än vid körning av andra manuella bilar.

Ska ha den imorgon också, vi får väl se om det blir affär, eller om jakten går vidare efter en annan sommarglidare! :o)
Är det den silverfärgade som står på Bilforum i Örebro månne?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jepp, densamma! :) Vet du något om den? Tycker den verkar fin, fast inredningen drar åt sig smuts så det är något helt otroligt. Förstår vitsen med skinninredning ur den synvinkeln nu! Konstigt att velouren kan vara så känslig??

Har lite problems med att få igång telefonen i den, har ett stort simkort, men den hoppar inte igång så att jag får slå in PIN-koden. Ska det vara något särskilt kort av "bmwtyp" för att det ska fungera fungera? På mitt kort sitter kontaktytan mitt på kortet, men i manualen till telefonen ser det ut som att den ska sitta mer åt sidan. Någon som vet? Får kanske skriva en separat tråd för det.

Trevlig bil i alla fall, men som någon sa, den lär bli svårsåld som attsingen den dag man själv vill sälja den!

Fast jag har inte bestämt mig ännu, den har ex. ingen CD, bara kasett. Sedan saknar den en del annan utrustning också. Jaja, vi får väl se.
Tjena Quix!
Misstänkte det var den bilen, då jag såg att du var från Örebro. Har själv spanat lite på den där.
Jag vet inte mycket om den, men jag vet att den har stått i flera månader, och jag tror även dom har petat ner priset en del.. borde vara ett rejält bra förhandlingsläge för dig på den bilen! Dock är det ju som du säger, en hel del som saknas. De stora grejerna i mina ögon är bristen på automat och skinn. Men det kan man ju leva med, om priset är det rätta! Ge ett riktigt skambud på den, och slå till om dom tar det! Den ser ju ganska fin ut i övrigt!

// Johan
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ja, du har nog rätt! Fast samtidigt vet man ju att det finns en hel del riktigt fina bilar till salu söderöver (tyskland) där E38'orna har börjar rasa rejält i pris nu. Är grymt sugen på att ta flyget till München och köpa en faceliftad (99-) E38'a med RÄTT utrustning, så slipper man sitta och lipa för att man inte har PDC, skinn, etc. etc. som man ju så gärna vill ha i sin E38'a.

Surt nog är det ju nämligen dags att byta däck på denna bil... och, ta i trä, så kan det vara så att en EDC dämpare bak läcker. Jag har haft upp den idag och torkat rent, innan jag lämnar tebax den imorgon ska jag hissa den igen och se om det blött något mer.

Därav mig fråga om EDC/nivåreglering här i forumet. Vet du något om det får du gärna svara där.

Mvh,

Petter
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Undvik att köpa bilar med EDC, de är dyra!

Mvh
Hörru, det låter som om den borde bli RIKTIGT billig... :-)
Nä, du har nog helt rätt. Åk söderut, och välj ut en bil du VERKLIGEN vill ha!

Lycka till!
Åker faktiskt en 735 -97, manuell ,jag var oxå lite skeptisk till manuella lådan i början men nu kan jag bara säga att det funkar kanon faktiskt.
Rekommenderar dock att du letar reda på en med åtminstone skinn i.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Som synes i användaruppgiterna slog jag till på bilen! :o) Efter noggrann genomgång och konsultation på BMW konstaterades att dämparna var täta, fina och fungerade som de skulle. När de enda riktiga nackdelarna var avsaknad av CD samt kanske skinninredning, så räckte ett bra pris för att jag skulle trilla dit.

Det enda jag inte är så nöjd med, är helförsäkringen på 14000 om året, någon som har några bra tips på hur man kommer runt den kostnaden?? :)

Tack för att tips och uppmuntran!
Grattis till en fullvuxen bil!
Försäkring, har du ringt runt alla FB?
Skinn, går att eftermontera för en hygglig peng.

Lycke till

//Lazze
Länk
susab, LF, sockenbolagen och motormännen brukar ha bäst priser enligt min erfarenhet.

/Simon
Finns det någon bransch som är mer förvirrande än försäkringsbolag?
Förra året var Trygg Hansa KLART billigast för mig.
I år är BMW Original Försäkring KLART billigast för mig.

Öhh...

//Lazze
Länk
Glömde SalusAnsvar, de är billigast för mig på min Vectra V6 97:a

/Simon
Inga f-bolag är billiga för mig. Men If/orginal ligger ändå bäst till.

Ny bild 18 Jan-
Länk
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Ringde runt till olika bolag och fick priser mellen 7800-16000 kronor så det är bara att ringa runt och jämföra. Även det här med självrisker kan spela roll. Sen är det tydligen olika från bil till bil beroende på utrustning. Sen om man har flera försäkringar i samma bolag är ju en fördel. Ex länsförsäkringar tog inte imot min bil eftersom det var en import och jag inte hade någon annan försäkring hos dom.

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.