AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.448

Länkarmar E46 - igen!

St
130
Stefan T
M135i -13
Hej,

Har läst igenom alla inlägg om länkarmar och E46 men har fortfarande några frågor, hoppas att det är någon som har lust att hjälpa mig.

Min bil är tillverkad 0111 men jag upplever ändå några av symtomen för felaktiga länkarmar, främst vibrationer vid inbromsning och högre hastigheter. Detta kan ju även beror på obalans i hjulen men man blir ju lite orolig när man läser om den undermåliga kvaliteten på länkarmarna.

Min bil borde ju inte, med tanke på byggdatum, vara drabbad av detta problem men tycker ni att jag ska låta BMW undersöka det ändå? I så fall kanske man vänta tills man monterat sommarhjulen för se om problemet försvinner då.

Som jag förstått det kör BMW med goodwill på detta upp tills bilen är 3 år, finns det någon milbegränsning också?

Jag har dessutom knirr/gnissel från bakvagnen när den fjädrar, t ex om man manuellt trycker ner den. Är det någon som har en teori även om detta så vore det uppskattat!

Nu blev det ett långt inlägg men man blir ju orolig när bilen inte känns helt hundra! :)

Mvh
Stefan
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Mitt tips är: åk till verkstan och låt dem titta på bilen. Det är bättre att veta än att sitta och vara orolig. Jag hade själv inga som helst problem med att få felet åtgärdat på goodwill (gjordes av BMW Group i Solna), bilen var då drygt två år gammal (tillverkad 00-10).

Lycka till!

Man brukar säga 8000 mil eller 3 år. De finns dock absolut inte skriva regler kring detta.
Om det är spindel lederna i länkarmarna som är slut så kan du känna detta genom att hissa upp bilen fram och känna på hjulet i "höjdled". Känner du ett svagt glapp så har du problem.
Vibrationerna du pratar om var ett resultat av en för klen länkarm som flexade lite vid inbrmsning. Det är uteslutet att du har den äldre varianten av länkarm från fabrik.
Lämna in bilen om du känner dig osäker, en kontroll kan ju inte kosta många hundralappar.

Ditt gnissel har jag inte hört talas om innan, gissning kan vara fjäder/stötdämpar relaterat. Använd en kompis för att lokalisera oljudet och undersök vidare eller låt verkstaden titta på det.
Om din bil är svensksåld har du ju fortfarande nybilsgaranti.

Sök först, fråga sen, Bitte!

Länk
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Enligt vad jag förstått så spelar det ingen roll om man har den "gamla" eller "nya" typen av länkarmar....har hört att i princip alla ägare av E46 drabbas av problem med länkarmarna, oavsett årsmodell.

/Ante
St
130
Stefan T
M135i -13
Tack för svaren!

Jag måste nog kolla upp det här! Kan man åka förbi snabbverkstaden i Solna med den här typen av ärenden utan att boka tid? De borde ju känna till problemet..? Jag väntar nog hur som helst tills jag sätter på sommarhjulen nästa helg. :)

Wendtan: Jag har väl ingen nybilsgaranti kvar? Bilen är ju drygt två år gammal, uttagen 020207. Svensksåld. Det är väl 2 års nybilsgaranti?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Själv har jag den nya typen länkarm, men typ 60 mm bærekule (spindelled?) och inte 80 mm vilket är den senaste.

Vänster bærekule ska bytas på min (den gav ifrån sig oljud), det var även gläpp på andre sidan också. Hele länkarmen måste bytas, och byter man på vänster sidan, så byter dom automatisk på den andrea sidan också (til 80 mm).

Om du har ny typ länkarm kan du slippe undan med bakre bussningarna på länkarmen. Dom kan du kanske beholde, vilket vil spara dig för en kostnad på ca 1000 (kommer inte ihåg om det var för båda två sidorna).

På BMW I Norge sa dom att garantien på länkarmarna är 5 år / 80.000 km.
Min har gått ca 2500 mil och båda sidorna är bytta samt skivor och belägg. På garantin

///M. Pedersen
(OO=00=OO)
Wow!!!

Blir lite radd efter att ha last era erfarenheter av lankarmar. Beror dessa problem pa forarens korsatt eller ar det bilbetingat? Sjalv har jag brukat bilen i exakt 2 ar och 11 dagar och inget av ovanstaende har uppkommit. Bettan har nu gatt 2700 mil och enbart nagra sma justeringar hade utforts pa garantin.

Halsningar fran 21 grader varmt Warszawa

Dominik
P.S Polskt tangentbord och inga svenska tecken, hehehehe.
St
130
Stefan T
M135i -13
Pratade precis med BMW Solna. Man får tydligen boka en tid med en tekniker som tittar på bilen. Om det är fel på länkarmarna så får man själv stå för arbetskostnaden vilket enligt dem var ungefär 2800 kr! Jag tycker att det låter väldigt dyrt och mycket tveksamt eftersom det är ett känt fabrikationsfel.

Dessutom får man betala för felsökningen, ca 700 kr, om det inte är något fel på bilen. Det här borde ju gå att få billigare någon annanstans, Bil&Motorteknik i Huddinge kanske..?

Vidare sa dem att goodwillgarantin var på 5 år/8000 mil och att det även kunde bero på, som nämnts här i tråden, slagna bromsskivor. Detta gick inte att få på någon goodwillgaranti. /// M ///, hur lyckades du med det?

Jag ska börja med att byta till sommarhjulen och hoppas på att det bara en obalans i vinterhjulen. Har ju trots allt inget klonkljud i framvagnen.

/Stefan
St
130
Stefan T
M135i -13
Måste bara skriva av mig lite... :) Ringde till Bil & Motorteknik och vilken skillnad i attityd och bemötande! Där var det inga problem att komma förbi med bilen och de skulle undersöka den gratis!

Citat: "Kom förbi med bilen så tittar jag på den medan du tar en kopp kaffe."

Detta kallar jag service, särskilt med tanke på att han inte kommer få göra jobbet eftersom han inte är auktoriserad och därför inte kan utföra garantijobb.

/Stefan
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Stefan: Jag tror det är rätt stor skillnad från bmw til bmw butik. Dom tok inte betalt för att hissa upp och kolla båda sidorna på min bil, dessutan körde dom en tur med bilen för att kolla en annan ljud som jag har i kupeen. Mycket bra service.

Jag ska byta länkarmarna på torsdag. På 3-serien ska dom ha 2000 kr (NOK) for 2,5 t arbete. Delarna kommer på litt over 5000 kr, men dom går på garantien.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stefan, å andra sidan har du fått en extremt bra kunderfarenhet av Bil & Motorteknik, vilket han förstår leder till att du troligen kommer att anlita honom i andra reparationsfall.

Vissa verkstäder förstår vikten/nyttan av att skapa långsiktigt hållbara och positiva kundkontakter, andra verkstäder tittar inte längre än i dagskassans botten...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Stefan T: Jag har klagat på vibrationer ett bra tag samt att det började vibrera i ratten vid inbromsning. Dessutom har jag fortfarande garanti t.o.m 27/9-04

///M. Pedersen
(OO=00=OO)
St
130
Stefan T
M135i -13
Johan B:

Självklart är det så, man tycker ju bara att det borde vara en självklarhet att alla resonerade så. Jag kommer defintivt vända mig till honom fler gånger!
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
I senaste Teknikens Värld pratar de om problemen med länkarmarna på e46 och en BMW-kuf (infochef sverige) säger där att garantin på just detta problem är förlängt - 6 år eller 100 000 (!) mil.

Rammstein: Det gäller nog bara infästningarna för bakre delen. Inte fram. Eller?

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Artikeln i Teknikens Värld handlar bara om infästningarna bak. En garanti på 6 år eller 100 000 mil låter som ett tryckfel...

/Ante
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
bestäm er nu, är det 3 eller 5 år??
E4
16
E46touring
330ci -02
Inte för att det hör direkt till ämnet, men jag såg ett inlägg här ovan angående v-städer och garantijobb. länk till intressant läsning: Länk
Finns förmodligen utförligare på andra ställen men jag visste att det fanns där. Kan kanske bli en spark i arselet på en del v-städer så dom får en bättre kundattityd......
E4
16
E46touring
330ci -02
Lite kaka på kaka men ändå Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.