AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.468

Fortkörning, risk att bli av med kortet?

Hejsan!

Så här ligger det till.. tänkte höra med er om jag oroar mig i onödan, det säger iaf mina kompisar..

För ett par veckor sedan skulle jag hem till en kompis.. kör alltid fint i trafiken, använder blinkers för jämnan osv.. men den här gången hade jag lite bråttom. Lite för bråttom kanske.

Polisen tog mig med lasern på en 50-väg. Uppmätt hastighet var 80km/h.

Nu tycker ni kanske att jag kör ansvarslöst osv men jag hade bra sikt, inge människor efter vägen heller. Vägen är rätt stor och bred också vilket inbjuder till lite mer än den tillåtna hastigheten.

Iaf så sa poliserna det att jag inte blir av med mitt körkort men att jag skulle få en varning från Länsstyrelsen i postlådan. Fick 1800:- i böter och erkände det på plats.

Nu har det gått ett par veckor och ännu inget papper från Länsstyrelsen.. börjar bli lite nervös. I onödan kanske. Jag har prövotid men vad jag har förstått så ska inte det inverka på såna här grejer (inte första förselsen) utan enda skillnaden med/utan prövotid är att man måste ta om kortet helt om man tappar det och har prövotid.. visst har jag rätt i detta?

Aja, har iaf lärt mig en läxa.. hoppas det inte blir några problem med detta.

Mvh Slaven
Jo det är ju det jag tycker jag också..
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag verifierar det kimzo nyss sade.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Såvida du inte gjort dig skyldig till något tidigare så behöver du inte oroa dig för indraget körkort. Du behandlas som sagt likadant som ickeprövtidsförare med skillnaden att du får göra om förarprovet. Precis som ovan inlägg.
Tack för svaren.. nä har inte gjort mig skyldig till nåt tidigare så det är nog som ni säger lugnt. :)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Lugnt och lugnt, i regel får du ha körkortet kvar om du kör 29km/h över det tillåtna hastigheten, kör du 30km/h då ska körkortet kallas in. Men har polisen sagt att du inte blir av med kortet så har du klarat dig, i så fall hade han informerat dig redan på plats att du blivit av med kortet.
Grodan, korrekt förutom att du har lite fel i hastigheterna.
31km/h över tillåten hastighet och körkortet återkallas.

Detta står i min körkortsbok och på Polisens hemsida. Citat:

När kan Polisen omhänderta mitt körkort vid hastighetsöverträdelse?
Vid överträdelse med 20 km/h eller mer på väg som är begränsad till 30 km/h. På övriga vägar omhändertas körkortet vid överträdelse över gällande hastighetsbegränsning med 31 km/h eller mer.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Precis 31km/h över är det som är återkallningsbart på plats, länsstyrelsen kan dra in kortet även vid mindre överträdelser även om det är ytterst ovanligt, i detta fall har ju poliserna sagt att du får behålla det alltså bedömde de inte trafiksituationen som besvärlig och alltså var du ej vårdslös.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Är det någon som hört talas om att man kan få mildare straff under vissa omständigheter som t.ex tid på dygnet?
Jag tänker på en kompis från gymnasiet som under sin prövotid körde klart över körkortsgränsen (minns inte exakt men ca 89km/h på 50väg eller liknande). Han fick behålla kortet eftersom det var lite trafik och klockan var efter 21.00!!

Lät helskumt tyckte jag och han var ganska förvånad själv minns jag.
Finns det såna här regler om klockslag eller var det kanske poliserna som friade honom på ren "goodwill"?
Fick en varning.. *puh* Var en läropeng det där..
JL
76
JL
316ti Comp. -02
Finns inga förmildrande tider på dygnet, tyvärr!! Har man tur och träffar en trevlig polis kan man förhandla...
Ja det gäller att se upp,de står där man minst anar det.Jag vet.115km/hm på 70 väg en söndag kväll 19,30 och det regnade.Det trodde man inte.Men det vart två månader utan kort.

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan lämna lite kopletterande upplysningar:

- Länsstyrelsen utfärdar i allmänhet en varning till den som fällts för att ha kört 25-30 km/h över gällande hastighetsgräns.
- Upp till 24 km/h överträdelse medför en notering i körkortsregistret (s.k. "prick").
- Tre "prickar" inom en tvårsperiod medför varning
- Två varningsgrundande förseelser, eller en varning och tre "prickar" inom en tvåårsperiod medför körkortsåterkallelse.
- "Prickar" kvartsår i registret två år.
- Varningar finns kvar i registret 5 år. Lite oklart varför, men jag tolkar det som att tre varningar inom en femårsperiod innebär vad man kallar "prövning av körkortsinnehav".

Hur lång återkallelsetiden blir beror på hur allvarlig(a) förseelse(r) man gjort sig skyldig till, och hur stort behov man har av körkort.

Slutsats: Har man åkt på en varning, ska man passa sig ordentligt för att åka dit igen inom två år. Har man en "prick" bör man i helst inte åka dit för mer än 24 km/h överträdelse.
Fråga mig inte hur jag vet allt detta.... ;-(

Det här gäller för förseelser där hastighetsgränsen är 50 km/h eller mer, för 30-förseelser är det strängare (20 resp 15-20 km/h överträdelse).

/// Gunnar Elmgren
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hmm... blev lite fel nyss, så här ska det vara:

.
.
- Två "prickar" inom en tvårsperiod medför varning
- Två varningsgrundande förseelser, eller en varning och två "prickar" (=4 prickar) inom en tvåårsperiod medför körkortsåterkallelse.
.
.

/// Gunnar
JL
76
JL
316ti Comp. -02
Hmm, ungefär som fotboll...
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Någon som kan bekräfta hur det låg till med prickarna vs. varningarna(två eller tre eller vad)?
Fick min andra prick i dag (inom två år), så nu blev man ju genast lite fundersam....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.