AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.044

färgade mätartavlor vs polis ?

Bo
71
BorN_DeaD
528i -82
528i -82
vad säger polisen/bilprovningen om man har färgade mätartavlor som inte ser lika ut som orginal ??

har gjort alla i samma stuk som denna
Länk
Är inga problem,finns ingen lag som säger hur instrumenten ska se ut...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skalan på hastighetsmätaren skall vara tydligt graderad i km/h och rättvisande. Annars finns inga krav...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Bo
71
BorN_DeaD
528i -82
528i -82
lät grett det.....
Jesperado: Vet du hur stor risken är att man torskar på en felvisande mätare? Jag har blivit klockad i 80 av farbror blå när min mätare visade exakt 70 (fick bara en varning), detta efter ett däck+fälgbyte som tydligen ökade hjuldiametern lite...

Mvh Elvis
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Felvisande mätare är aldrig godkänd anledning till fortkörning. Då skulle väl många ha felvisande mätare?

Däremot tror jag att felvisande mätare kontrolleras väldigt sällan hos sbp. Men jag kan ha fel...
Codriver: Naturligtvis kan man inte använda det som ursäkt, men det var väl just det där med sbp som jag tänkte på...
Man har ju vant sig vid det här laget, så jag ligger i princip aldrig över mätarhastigheten, oftast lite under.

Mvh Elvis
in
438
inkognito
E34 535-92
ja man skulle brhöva en riktig glädjemätare så man höll igen när man körde. jag kör alltid för fort oavsett om jag försöker hålla igen. Efter en stund e man i för hög hastighet igen. fast nu kom jag på det man kan väl ställa in limit på färddatorn så den piper till när man kör för fort =)

/Stefan K
Felvisande mätare kollas indirekt genom att hjulens omkrets får avvika max 5% från det värde som står i regbeviset. Att mätaren visar fel av annan anledning (när den funkar alls) är tämligen uteslutet.

FP
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
folke: Lite fibbel med utväxlingar på de bilar med mekanisk wire ger ju felvisning, likaså kan mätarbyten, eller för den skull byte av givarskiva, med fler eller färre tänder, ge felvisning.
Jovisst. Men mekanisk wire är inte så vanligt på nyare bilar, jag tror inte många ägare till gatbilar kör med ändrad utväxling trots allt.

FP
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hastighetsmätarens funktion kontrolleras vid provkörningen. Vid påtaglig felvisning (då den utan tvekan visar fel) bedöms detta med en tvåa.

Det är inte vanligt, men det förekommer felvisande hastighetsmätare. Antingen mätare som visar 20km/h när man uppskattningsvis håller 70km/h, eller en mätare som visar 100km/h vid uppskattade 20km/h...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Du får ha vilka färger du vill så länge de fungerar som de ska

G-Nig
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Matchar den gula färgen din inredning eller nåt eller varför har du valt just den?
Ryslig färg... :O
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.