|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Man justerar/kontrollerar ventilspelet varje Insp II,dvs ca var 4000e mill.Packningen de ev byter e ventilkåpspackningen.Sen e de ju klart att de måste byta shims på de ventiler där spelet ej är korrekt.... Jobbet för att kolla ventilspelet är mer eller mindre lika stort som att justera...nästan:-) En uppgift jag fick avar att oftast är det bara mellan 4-8 ventiler som behöver shimsas om,i extrem fall alla men då bör man ju höra att de låter illa om spisen tycker man... |
|
|
Solna tar ca: 3500 för ventiljustering... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Så nu har ja kollat upp så gott det går vad de kostar att ställa ventilerna... Själva arbetskostnaden varierar fraån 1815(Uddevalla) upp till drygt 3000(Solna).Sedan tillkommer kostnaden för shimsen(ca 48kr/st,i värsta fall behöver man 24...) samt ev ny ventilkåpspackning(ca 400)... Med andra ord att byta samtliga shims samt ventilkåpspackningen kostar i Uddevalla nästan lika mycket som bara arbetskostnaden hos Solna!O då pratar vi om auktoriserade BMW verkstäder,rätt sjukt... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Så! Idag har jag ringt både till Rigo i halmstad och Jarls i Helsinborg Rigo ville ha ca 7000 kanske över kanske under. Använder Bmw originaldelar. Bemötande? Njaaaa tveksamt! Jarls ville ha 5 - 6000 beroende på hur mycket arbete dom måste lägga på ventilerna och på vilken olja jag vill ha (det fanns tre olika att väjla mellan) Bemötande? KANON! Jätte trevlig var killen som jag prata med och han sa även att jag kunde låna en annan bil hos dom under tiden min är inne på service! Så gissa var det blir???? Jo självklart Jarls =)) Tänk att Peter Rudvi i karlskrona vill ha 11.250kr för samma jobb.. det är skrämmande.. Mvh Jojje |
|
| jojje_81: Då hade jag ju nästan rätt om priset hos rigo iallafall, jag trodde inte att jarls gjorde ventiljusteringar men då lutar det åt att göra min service där nere med. Kan hålla med dig om att vissa på rigo kan ha lite problem med att fatta att kunden alltid ha rätt och att det första intrycket faktiskt är viktigt. | |
|
Jepp första intrycket är jätte viktigt.. för mig iaf! Men nu har jag mailat Jarls å bett om en tid nästa vecka =) Men jag har en grön plupp kvar sen senaste servicen.. ska jag köra till den slocknar? Eller är det kanske lika bra att göra det innan? När tänkte du göra det Mad_metzger? Kanske kan träffas å säga hej iaf.. =) Mvh Jojje |
|
|
jojje81: Vet ej, har 3 gröna kvar så det blir väl om några månader (m3an är fortfarande i ide), men har du vägarna förbi halmstad är du välkommen... |
|
|
Jo jag kanske har vägarna förbi längre fram i sommar.. Jag brukar hålla till i varberg med jämna mellanrum.. Mvh Jojje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.