AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.404

Inspektion 1 resp. 2

Sida 1 av 2
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag sitter här å läser om vad som görs på en inspektion 1 & 2 eftersom det är snart dax att göras en.

I dom olika punkterna så står det att dom kontrollerar tex oljenyvån nåstans! och sen står det ev justering/påfyllning.

Jag undrar då om alla dessa eventuella påfyllningar/justeringar kostar extra eller om det ingår i priset för en insp 1 el. 2??

Vad rekomenderar ni? Ska jag göra detta själv eller lämna in?

Någon som vet nått bra ställe här i karlskrona som kan göra samma jobb fast billigare och som går att lita på?

Tacksam för svar!

Mvh Jojje
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Vill du ha "fancy" stämplar i din bok o mindre i din plånbok så åker du till BMW... Annars är du lite händig själv o fixar det mesta själv. Ta bara en sån grej som kontroll av batteri???? Ja menar dom debuterar ju säkert 300 för att bara kolla på det... Ventiljusteringen kan man ju dock göra hos BMW om det nu behövs vill säga...

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Du är rent av dum om du pillar med det själv när vi har Peter på AutoMek i stan.
Hans priser är GRYMT låga och du får allt fixat.

Insp I ---> Länk
Insp II ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
3900 för arbeta insp II , kalar du det billigt?
Gör det själv, 3900 kr kan man ha roligare för
Erik:
Så du har inga materialkostnader när du servar?

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
I inspektionerna till M5:an ingår ventiljustering vilket kan stöka till det för hemmamekare.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag har hört med peter på AUTOMEK idag!

Han skulle ha 5900kr med all matterial kostnad (rätt så billigt). Dock så gör han inte en av dom viktigaste punkterna och det är ventiljustering!!! Alltså måste jag ändå lämna in den på BMW!

Hörde även vad bmw skulle ha för det... OJ OJ säger jag bara.. över 11000 kr .. Det är en hel del slantar det!

Jag fick aldrig reda på vad själva ventiljusteringen kostar.. men jag har hört ett pris på ca 2000kr.. stämmer det?

Mvh Jojje
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Kollade med BMW i Uddevalla härom dagen...

Insp 1 = 6544:-
Insp 2 = 8345:-
Ventiljustering = 1800 :-

Hoppas det var till hjälp! :)

BMW följer inte utvecklingen... BMW LEDER den!!
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Det är föresten priset för M5 3,8 ifall det blev missförstånd! :)

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Tack för uppgifterna spiralkinder! Det var till hjälp :)

Förstår bara inte att det skiljer flera tusen mellan olika bmw verkstäder???

Kanske nån som vet nån verkstad i nån annan stad i närheten av karlskrona som gör det billigare än Peter Rudvi AB? (BMW Karlskrona)

Som det ser ut nu så blir det AUTOMEK som får jobbet!

Pratade även med en kille som jag känner som jobbar som mek på bmw! Jag frågade om man kunde fixa en INSP 2 för en billig peng. Han så då att han ville ha 1000kr .. och då byter han alla oljor som finns att byta (osäker om han skulle byta servooljan också) plus microfilter, bensinfilter och alla remmar! Och då får jag självklart köpa allt material själv.
Är det ett bra alternativ?????? Får ju ingen ventiljustering och ingen stämpel.. (som för vissa är värdefull.. dock inte för mig)

Mvh Jojje
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Stämpel är inte fel för värdet på bilen, men man kan ju inte överbetala (11000:-). Peter Rudvi är väl allmänt dyra, på såväl bilar som verkstad. Huvudsaken är att arbetet blir gjort och på RÄTT sätt och rätt material (originaldelar), kontroll av ventilspelet skulle jag vilja säga är mycket viktigt, det får du lämna till BMW vid sidan om. Det är en väsentlig punkt som det verkar slarvas med rätt så rejält med ibland dessvärre.

Vill minnas att Jarls Bilservice i Helsingborg har bra priser på service, men jag minns inte deras hemsida för närvarande tyvärr.

1900 kr (+ ev. packning) kostar M5 ventiljustering här i Karlstad på den auktoriserade BMW-verkstaden.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
HD91: Nej en stämpel är inte fel att ha! Men min service bok är ändå inte komplett så det borde inte spela nån roll om det finns stämpel eller inte! Det viktiga borde väl vara ifall jag använder riktiga oljor och bmw original delar.. vilket jag planerar att göra och alltid gjort!

Bara så att du vet så använder Peter på AUTOMEK bara BMW original delar när han gör insp. bilarna!

Jag tror delarna skulle ligga på ca 2500:-.
Så frågan är om en stämpel är verkligen sååååååå viktig?? För att annars så lönar det sig att lämna den till bmw meken som fixar det för 1000kr. plus ventiljustering på bmw för ca 2000kr
då landar jag på ca 6000kr för hela kalaset..
Jag får ju kvitto på alla delar/oljor som jag köper så jag kan bevisa att jag gjort service på bilen!

Mvh Jojje
ring och hör med Länk de är erkänt duktiga på m-bilar och har ett solidt rykte.
Varför deras hemsida e nere nu, vet jag inte dock.

enligt gula sidorna e de detta som gäller

Jarls Bilservice AB
Pilhultsv. 16, 255 91 HELSINGBORG 042-21 38 30
även 042-13 44 33
Fax 042-18 46 34
Mobiltfn 070-591 13 97

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Snart dax insp2 för mig med och jag snackade med rigo i halmstad och de sa att insp2 hos dem kostade mellan 4000-6000:- beroende på om de behövde justera eller ej... ...så är det inte för långt att köra är det ju lönt att ringa dem...
Spiralkinder:Ventiljustering för 1800pix??Låter snorbilligt!Ja fick pris på minst 2000 o uppemot 4000 om ALLA ventiler behövde shimsas av "Perre" här i Sthlm...Ska kanske ta o ringa BMW om pris ja med kanske.Någopn som vet vilken BMW-verkstad i Sthlm som har de mets kompetenta killarna på just S38-maskinen??

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
mad_m:
Nej för det priset är det inte alls för långt att köra :)))
Har du ingen länk dit.. ?

Men frågan är om om servicekostnaden för en M5 är ca lika mycket som i en M3?

Dawwe:
Som jag har förstått det så kan det skilja jä*ligt mycket bmw verkstäder emellan.. så det kan vara värt att åka några mil för att få servicen gjord ordentligt men också billigare..

Mvh Jojje
jojje81:

Kan väl inte vara någon större skillnad i pris. Här har du adress och tele iallafall:

Rigo Bilservice AB
Kornhillsvägen 4
302 58 HALMSTAD
Tel: 035 - 21 88 10
Fax: 035 - 15 94 94
Glömde en grej... rigo är sen i höstas inte längre en auktoriserad verkstad p.g.a BMW antagligen ska etablera en ny BMW handlare i stan och då vill ha försäljning och service på samma ställe. Vad jag har hört av andra och av mitt eget intryck av dem är att de vet vad de sysslar med och de försöker inte ruinera kunderna...
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Dawwe >>> Japp, 1800 :- var priset dom gav till mig... MEN, BMW i Uddevalla är snuskigt otrevliga! Jävligt nonchalanta helt enkelt... Jag har slutat använda mig av dom iaf. Vet inte hur ni andra i detta område upplever dom? Tycker att BMW Grästorp har ett betydligt trevligare mottagande! Vet dock inte om dom är dyrare eller billigare då jag ej använt mig av dom tidigare. Men jag betalar gärna lite extra för mer trevligt bemötande...

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Mad_medzger:

Tack så mycket för uppgifterna =) Jag ska ringa å höra med dom när jag får tid..
Hoppas att priset är detsamma för min M5... DÅ BLIR JAG GLAD =))
Man vill ju alltid spara en eller två slantar ju.. Man får inte vara dum..
Har du någon aning om det är lång väntetid hos dom?

Mvh Jojje
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
En fråga till alla andra M5 e34 ägare!!!!

Hur ofta har ni behövt justera era ventiler?
Kan dom bara kolla ifall det behöver justeras eller är det nästan samma arbete som att justera dom?
Byter dom något? Har hört om att dom byter nån packning..

Mvh Jojje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.