AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.903

Kostnad för parkeringsböter

Sida 1 av 2
Här i hufudstaden kostar en felparkering 700kr. Lite saftingt tycker jag, vad går på på i andra delar av landet? Jag har hört att Norrland ska vara riktigt billigt.
Karlskrona 300:-

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Här i Karlstad har jag betalat mellan 175:- och runt 400:-. Tror bestämt lisorna hade nån spårsändare på E30:n :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Hej!
I jönköping kostar det 300-400 om man står utan att betalt avgift men jag fick 600 för någon vecka sedan då jag stod 9 m från en korsning.
Och tack vare vår regering så kommer det snart att kosta 1500:- att stå felparkerad i Sthlm.
Men det är väl ingen nyhet kanske...?

Nipply
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
350 i Oslo

Två bilar är fler än en..
i botkyrka kommun är det billigare att parkeringssynda än i stockholm, tar "bara" 450 har ja för mig=)
Hur mkt får man betala om man står på lastzon i stockholm? nån som vet?

/Cronor
D-diddy
500kr för att stå i en kurva med skymd sikt.. i Örebro. 400 för att dra över tiden i parkeringshusen i stan. 750 för att skita i att betala.
David

"The unattainable is invariably attractive"
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
cronor> Man blir förhoppningsvis ordentligt inparkerad av nån av dom som lastzonerna är till för. Några varv packtejp runt den felparkerade bilen kan också förekomma. Vad lapplisorna sätter på boten kommer jag därimot inte ihåg.

Sex på alla fyra, roligast så!
NOLL7NOLL
Problemet idag är de låga avgifterna för felparkering kontra de höga avgifterna för laglig parkering. Parkerar man många gånger men korta perioder inne i stan så lönar det sig att inte betala avgifterna utan att ta ett par böter i månaden blir billigare.

Jag kör efter den parollen idag och sparar en hel del pengar. Dock så får jag tänka om nu om förslaget går igenom. Men då blir det i alla fall befogat att betala och då går jag med på det.

Så en avgiftshöjning är nog på sin plats. Eller att sänka parkeringsavgifen men det kan vi nog glömma

NOLL7NOLL:Det är väl knappast befogat att höja med 100%??
De borde kanske titta till orsaken varför folk inte lägger i pengar?
Att stå en dag i sthlm kostar minimum 96kr.
Ska dom höja böterna så ska dom givetvis sänka kostnaden för att parkera. Allt annat är moralt kränkande, lyssna till folket.
På så sätt kommer folk börja betala då det inte lönar sig att fuska.
Sedan har dom ju höjt boendeparkeringen med 100% tycker du det är befogat det med?
Anledning: Jo man vill ha bort bilarna från gatorna till garage.
Smart! Vad händer då med de redan uppskruvade garagepriserna.
Enkel ekonomi, dvs ju större efterfrågan desto högre pris och ju lägre efterfrågan desto lägre pris.
Bygg så fall billiga parkeringshus folk kan stå i utan att betala 100 kr timmen så får vi nog bort bilarna från gatan.

Nipply
NOLL7NOLL
nipply: nä kanske inte befogat med 100%....

Sen boendeparkeringfrågan vill jag knappt prata om. Den blir man ju föbannad för bara man tänker på det. Majoriteten av löntagarna i sthlm får därmed sin årliga löneökning uppäten i parkeringskostnad.

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
fick en bot på 150kr i köping för bara 2timmar sedan, fanns inget annat än förhyrda p-platser, så bilen "råkade" hamna vid sidan av vägen på en väg med parkeringsförbud.
På parkerigen utanför vårt bostadshus är det avgiftsfri komunal parkering, men man får bara stå i 24 timmar på en plats.
Överträder man den tiden kostar det 600:-
Men jag plockar bort skyltarna om jag vet att jag behöver stå längre tid,,,
Egoistiskt,,, ja jag vet...
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag fick 450:- på P-förbud zon i Nkpg idag...

Diesel-räsern
Där jag bor har de aldrig hört talas om parkeringsböter. Här parkerar man exakt hur man vill. Det finns heller inga parkeringsautomater eller några andra avgifter för att parkera. Helst parkerar man (OBS! Ej jag!) under skylten med parkerings-förbud på Storgatan eller på gårdsgatan där det EJ finns några parkeringsrutor. På övergångsställen, mitt i korsningar och dold i kurvor, och då gärna på felsida av vägen. På gräsmattorna utanför det stora varuhuset eller inne i folks trädgårdar när det är mkt folk här.
Och skulle det finnas parkeringsrutor upp ritade så ställer man sig gärna mitt på de vita sträcken, skulle dessa vara översnöade så struntar man i dem och syftar friskt. (Måste jag tillägga att det går in hälften så många bilar vid jultid på torget än när det är barmark!) Utanför stadens hotell finns det 4 parkeringsrutor uppdragna. Vid lunch parkerar ca 7-10 bilar där eftersom man ställer sig på TVÄREN över rutorna!!!
Men annars så fungerar det bra, så länge man inte följer högerregeln eller kör fortare än 30 km/h. :)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nipply, det är knappast regeringen som bestämmer taxan på parkeringsböter, eller hur!
Om man nu inte måste bo i fiskmås land så finns det gott om ställen i landet där det är friparkering....och lägre hyror ;-)
Bilen min "råkade" (;-)) också hamna på en plats med p-förbud, åkte på 300:-. Inte särskilt farligt faktiskt. Stockholm/Danderyd var platsen.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
I Helsingborg kör lapplisorna jour på kvällar o nätter. P böterna ligger mellan 175-700:-
Tackvare man bor i centrum så är detta ett massivt problem pga av att det inte finns p platser till alla!! Så har man jobbar över en kväll så kör man runder o letar efter ett ställe där det är billiga böter!!
Jag har de senaste åren haft ungefär 50-60 p böter a´ 350:- om man räknar på ett snitt. Ungefär 1000:- i månaden på 2 bilar.
Så nu gör jag så att jag skruvar av nr skylten på bilen när jag står olagligt!! Nöden har ingen lag =)

Mvh BJÖRN
Länk

Inget alls här, inga avgifter, inga automater, inga Lisor.
Vad ger ni för den?

FP
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Lapplisorna i staden där jag arbeter tittar aldrig på lappen dem tittar bara på dagen, bara att sätta en gammal parkeringslapp i rutan. Har fungerat för mig i 2 år, har fått en bot på grund av felaktig parkeringslapp. Men nu har jag slutat åka bil till jobbet, hoppas inga lapplisor ser detta. Och att jag förstör för någon annan med samma idé.

Mvh
K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.