|
|
|
|---|---|
| Jag funderar på hur det skulle gå att slänga i en annan BMW V8 (740, 540) i en BMW 520 E34. Hur tror ni det skulle gå? | |
|
Det är naturligtvis fullt möjligt eftersom det rör sig om samma kaross... MEN... Har du tänkt på allt som du måste byta förutom själva motorn? Växellåda, bakaxel, bromsar, halva framvagnen etc etc? Oändligt mycket tid och pengar går åt för att göra detta. Och då kan du ändå inte lagligen köra bilen utan att regbesikta den. Som många sagt förr: köp rätt bil från början! |
|
| Det går säkert. Men det är säkerligen ett evighetsprojekt. Förutom motor, växellåda, avgassystem, hela chassiet, bromsar, skiljer också hel del jobbig elektronik modellerna åt. Fast det beror mycket på vilken årsmodell av 520i som man tänker modifiera. | |
|
Behåll karossen, och delar av inredningen som du klär om i någon snygg färg. Satsa på en originallook rakt igenom. Byt sedan ut ALLT annat och tryck i en M5 5 liters V8 på 400 hk och jag lover dig att du har världens tuffaste E34. :-) Vill du bara ha en V8 så sälj din 520 och köp en 530 eller 540! MVH, E38B12 |
|
| Skulle man kunna sätta i en 520-motor i en 518 utan för mycket annat jobb då? Skiljer dom mycket? | |
| Hur menar du när du säger att hela framvagnen måste bytas? Och vet nån exakt vilken el som skiljer dem åt? Jag hade tänkt mig den nyare 24 ventils modellen. Så vitt jag vet så ligger det största kruxxet hos att få den typad av BMW och gå igenm besiktningen. Har jag rätt eller? | |
| Köp en 540 i stället! | |
|
du kommer inte kunna besiktiga bilen om du byter motor i den så det blir billigare o lättare o köpa en 540 /Stefan K |
|
| inget är omöjligt! Men allt kostar! | |
|
I Framvagnen är det följande som skiljer mellan 520i och 540i: *Fjäderben, fjädrar och stötdämpare (och ev. fjäderbenslagring.) *Casterstagsbussningarna. *Nedre länkarmarna med spindelleder är av alu på 540i. *Styrväxeln. *Krängningshämmarna. |
|
|
ok. Men var det inte så att 540 E34 inte såldes i Sverige? Det var väl först 540 E39 som var första 5-seriebil med 4 liters V8:an? Burn rubber, not your soul... |
|
|
540 E34 såldes i Sverige, kolla modellguiden... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Nänä, 540 E34 såldes i Sverige 1993-1995. | |
| Dessutom var V8an i 540 E39 på 4.4 liter och inte på 4.0 som i E34an. | |
| ok my bad then... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.