|
|
|
|---|---|
|
undrar om det är nån som vet vilken olja jag ska i min växellåda det är en 320ik -89... Har pratat med BMW och de säger att de inte vet!... Att man ska kolla på nån lapp på växellådan... jag hittar ingen sådan... sen säger de att i nio av tio fall så är det ATF olja...i instruktionsboken GL-4...men det är det bara i en av tio fall sa de på BMW... Hur ska man veta vilken olja det är i lådan?! | |
|
det är med väldigt stor säkerhet ATF olja du ska ha i den...annars kan du söka efter gamla inlägg denna frågan har säkert varit uppe förut här... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Det ska vara en GL-4 växellådsolja. Det finns ingen anledning att börja labba med ATF eller motorolja i växellådan. Redline MTL funkar utmärkt. |
|
| anledningen är att vxl-lådan är lite trög... så jag vill kunna använda bästa möjliga olja... | |
| ATF ska de va. Hällde i GL-4 i min 325a och det blev bara ännu trögare. | |
|
Enligt castrol så ska du ha SMX-B.Länk mvh/trucker Länk Länk NY |
|
| Med Redline MTL blir det inte trögväxlat. | |
| Vart köper man redline MTL ? | |
| Jag undrar också det, var köper man Redline MTL? Mekonomen kanske? | |
|
Ja Mekonomen har Redline sortimentet. /Anton |
|
|
Det ska stå en lapp på växellådan om det ska vara ATF växellådsolja. Annars ska det vara vanlig helsyntet motorolja. Så sa min verkstad. Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Inte trögt med Redline? Jag undrar det. Jag hällde i Redline i lådan på min 325 e46 och den blev mer trögväxlad än med orginaloljan som rullat 27000 mil. Än värre blev det när det blev kallare ute. Jag åkte in på OK och köpte 2 liter av OK:s syntetiska GL-4-olja och en lite lysfotogen. Upp på lyften, ut med oljan och i med lysfotogen. Körde några undra meter för att skvalpa runt fotogenet och tvätta lådan. Hällde i en knapp liter olja och körde några hundra meter igen. Tömde ur oljan och fyllde slutligen upp med olja igen tills det rann över i hålet. Allt som allt tog det en halvtimme och lådan blev toppenbra. I veckan har vi haft under 15 grader minus och det märks knappt i lådan. Med redlineoljan hade det nog knappt gått att växla. Visst kan fotogentvätten göra sitt till, men nog tror jag oljan fäller största avgörandet. |
|
| 17000mil ska det va :-) | |
|
Jag hällde Red Line MTL i min gamla 3.0S -72 och den blev avsevärt lättare att växla vid kyla. Per L |
|
| Iawea, körde du MTL eller MT90? Hade du MT90 förstår jag att det blir trögväxlat... | |
|
Hmm. .... (kliar mig i huvudet) Det stod iaf "gearbox" på den. Men då var det kanske MT90 :-) Det ska jag låta vara osagt då jag inte har kvar kvitto eller flaska och då ska jag inte skriva ner Redline i så fall. Jag blev själv förvånad över resultatet. Men OK-oljan funkar iaf bra så den blir kvar. /Lars |
|
|
BMWs system med etikett på växellådan är inte så bright. Det är absolut ingen omöjlighet att lappen försvinner Annars bör det vara: Röd eller gul lapp ATF, Grön eller ingen lapp GL4 (här är då RedLine MTL bästa alternativet) |
|
| Helsyntetisk motorolja har fungerat klockrent på mina E30's. Lättväxlat när det vart 20 minusgrader. Detta tipset fick jag faktist här på AP (eller BMW Power som det hette då) för 11 år sedan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.