AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
673

Bil resor registreras Hösten 2004-!

Stockholmares bilresor registreras från hösten
150 kameror läser in nummerskyltar

STOCKHOLMARES BILRESOR REGISTRERAS FRÅN HÖSTEN

I Stockholm förbereder Gatu- och Fastighetskontoret ett nytt system som ska ge bilister ständigt uppdaterad information om framkomlighet i trafiken. Systemet ska med hjälp av 150 kameror läsa av passerande bilars registreringsnummer. Det innebär att stockholmares bilresor kommer att registreras, och att den tekniska grunden är lagd för vad som senare relativt enkelt skulle kunna konverteras till ett mycket påträngande övervakningssystem.

Lösningen ska tas i bruk under hösten 2004. Redan nu är fyra kameror uppsatta. Först ska systemet byggas upp på 48 vägsträckor i Stockholms innerstad och på de stora trafiklederna, sedan kanske också i förorterna. Även Göteborg och Malmö stad är intresserade av lösningen.

Så här ska systemet fungera: Infraröda kameror läser av registreringsnumret när en bil passerar. Registreringsnumret bakas ihop med en tidskod, krypteras och skickas till en central dator där informationen lagras. När samma bil passerar en annan kamera noteras detta, och en programvara drar slutsatser om framkomlighet i trafiken baserat på skillnaden i tid.

Allmänheten ska via internet, mobiltelefoner eller digitala vägskyltar få del av informationen om framkomlighet. Start sker i höst, till en början med information på webbplatsen www.trafiken.nu.

Jag betvivlar inte trafikinformationens stora värde för bilisterna. Dock ställer jag mig frågande till om det är lämpligt och nödvändigt att bygga ett sådant här system på ett sådant sätt att enskilda, identifierade bilars rörelser registeras. Visserligen ska inte registreringsnumren lagras i klartext i databasen, som det är tänkt, men faktum kvarstår att registreringsnumren läses in och att informationen sparas.

Enligt principen om ändamålsglidning är risken överhängande att systemet, när det väl finns på plats, börjar användas även i andra syften. Detta har hänt många gånger tidigare i andra sammanhang. Några tänkbara exempel:
- Det skulle vara mycket enkelt att låta en programvara räkna ut vilka bilar som kör för fort och automatiskt skriva ut böter.
- Det skulle också vara lätt att samköra exempelvis registret över personer som tar emot A-kassa med körinformationen, för att hitta personer som fuskar genom att arbeta svart (vilke framgår av regelbundna bilresor morgon och kväll).
- Det skulle också vara lätt att använda systemet för att söka efter efterlysta personer/bilar (ungefär så som biltullarna i London redan har börjat användas av polisen).

Riskerna för den personliga integriteten förvärras i det här fallet av Gatu- och Fastighetskontorets planer på att spara körinformationen för framtiden. "Om det till exempel händer en olycka på Kungsgatan kan vi lätt gå tillbaka senare och se vad som faktiskt hände i trafiken runt omkring", säger Henrik Silfverstolpe, ansvarig på Gatu- och Fastighetskontoret, enligt tidningen Ny Teknik.

Man bör också ta i beaktande den tendens som insamlad digital information tyvärr har att hamna i orätta händer. I USA lyckades exempelvis en hacker komma åt information om människors bilkörning genom att olovandes ta sig in i ett biltullsföretags databas med körinformation. I Stockholms dömdes i höstas en polisman för att ha sålt information ur kriminalregistret om 200 personer till företagsledningen på Coop (som ville kolla upp personer man funderade på att anställa).

Visst är det bra med trafikinformation, och visst är det bra med ett underlag för att finna vem som bär skulden till en trafikolycka. Men hur långt vill vi gå med att bygga kontrollsystem i samhället? Det som ger anledning till oro är att den tekniska utvecklingen, med den digitala revolutionen i spetsen, ger tekniska och ekonomiska möjligheter att gå mycket, mycket långt.

Info:www.atomerochbitar.se/overvakad
Krig är fred
Slaveri är frihet
Okunnighet är styrka

Man blir helt mörkrädd när man tänker på vilken riktning detta samhälle är på väg att ta! Stalin hade säker infört detta system på sin tid om tekniken bara funnits...

Mvh,
Kalle
_____
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det ironiska i det hela är att de folk som har lite mindre pengar röstar generellt sett på Vänsterpartiet (vpk), Miljöpartiet och Sossedemokraterna. Medan de som har lite mer pengar generellt sett röstar på Folkpartiet och Moderaterna.

De är ju de med små inkomster som drabbas hårdare av detta. Således ökar segregationen ännu mer i sthlm. Är det det som vänster-sossestyret i sthlm vill?

Vill man främja miljön borde man istället införa tätare turer med tunnelbana och dumpa priserna. Samt bygga några nya ringleder.

DDR-Sverige!
hej!
tycker inte att det verkar som om sossarna är speciellt glada åt trängselavgifterna, var ju miljöpartiet som drev igenom det förslaget...

/Cronor
vad är det för land jag lever i?

jävla översittar fasoner, blir fan förbannad på alla nya ideer,snart ska jag väl redovisa vilka kallingar jag har på mig osv
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
hmm, köra falskskyltat kanske?? ;)

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Tycker att det låter helt sjukt. Förmodligen en början till vägtullar, jag menar man bygger inte ett sådant (DYRT?) system endast för att kunna beräkna restiden på en sträcka just för stunden.

Just nu verkar det som om man gör allt för att få Stockholmarna att lämna staden! Man höjer priserna på SL samtidigt som man berättar att man tänker dra ner kraftigt på trafiken och på så sätt göra kollektivtrafiken mindre användbar. I samma andetag bestämmer man sig för att höja priser för boendeparkering mm i stockholms innerstad. Ovanpå detta så snackas det glatt vidare om biltullarna!

Stockholm är redan överlägset dyrast i Sverige när det gäller bostäder mat mm och ändå försöker man hela tiden pumpa folk på mer pengar genom olika "smygskatter", att sedan pengarna från biltullarna ska tillbaka till vägbyggen och kollektivfabriken tror jag inte på för fem öre!

Om politikerna kunde sluta att skicka iväg pengar till övriga delar av Sverige från Stockholm tills huvudstadens egna problem var lösta så kunde det ju i alla fall vara ett steg i rätt riktning!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Fredrik,

Varför skulle Stockholms problem prioriteras högre än de som finns i resten av landet? Låter som ett märkligt resonemang.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det var inte det han menade Kalle. Utan varför våra pengar ska gå till simhallar och kommunala dagis i Norrland.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Precis som Tretretti skriver så menar jag inte att Stockholms problem ska prioriteras utan att man inte ska skicka iväg Stockholmarnas pengar när här finns problem att ordna med.
Jag tycker att folk som bor och betalar skatt i Stockholm (och även boende i resten av Sverige) har rätt att få tillbaks nått för den skatten dom betalar.
Jag menar om du köper ett kilo potatis så vill inte du att grannen ska få hälften, Och om du nu vill det så ska det vara ett beslut taget av dej och inte av staten.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jaha, biltuller och nu dessutom automatisk övervaknining som ska registrera hur och när vi kör. Det blir till att skruva på de där skyltarna med "ANNIKA" (ni vet hon Billström) på min bil. Tänk om alla gjorde det i Sthlm som protest mot allt detta vansinne! :-) Jag kommer inte att betala en krona i biltullar!

/RS2
Undra vem som händer den dagen man använder systemet fullt ut dvs när man änvänder det i syfte att mäta hastighet. Och vem blir då skyldig den som ägare bilen eller den somkör??

Kalle H:

Det är klart att Stockholms problem ska prioteras först:))

RS2:

Tänk vi alla reggar våra bilar på Annika:)))
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det där jävla systemet ska jag inte pröjsa en spänn till så gud hjälpe mig. En sk dosa kommer aldrig in i min bil. Och krävs det så skruvar jag bort skyltarna eller manipulerar på annat sätt.

Körde i Londons innerstad förbi houses of parlament bl a i somras och hittills har det inte kommit några tullräkningar till mig. Byta till utländska skyltar?

Leve DDR-Sverige! Den sista Sovjetstaten!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.