AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.044

Hur många kör för fort?

Sida 3 av 3
Ja det blir en del för fort... märker ju ingen skilnad på 50km/h och på 170km/h. ;o)

Ny bild 18 Jan-
Länk
ca 20km/h för fort på motor- o landsväg, i stan hinner man inte upp till 50 innan det är dags att stanna för nästa rödljus...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
För att de har sinnessjuka premier. Pratade senast igår med en kille som skulle få betala 72000/ år för en bil han funderade på att köpa, då var det ingen extrem sportbil heller. Även om unga kilalr är inblandade i fler olyckor än andra grupper så är det något överdrivet tycker jag. Höj självrisken till 15000 istället och sänk premierna så är det de som orsakar olyckor som får ta smällen istället för alla andra!

//Thorssa
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Thorssa: Ja sjukt är bara förnamnet.... Kika nyss på vad min nya familje bil skulle kosta (530d-00 Touring) och jo LF ville ha 1999 per månad på mig.. JO men GOMORGON!?!? Hur fan ska man kunna skaffas sig en vettig bil... visst fan har jag råd.. men vill jag betala så mkt ??? sinnes sjukt! En M5 Touring E34 är billigare.. vad fan är logiken nånstanns??!?!?!

*arg nu*

__
Länk
/JB
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Om man inte kan förhandla så bra själv kan man alltid be nån förtrogen som är len i truten att ringa runt. Farsan fick ner min bil till 4400 kr hel/år.
Thorssa: 72000:- indikerar att försäkringsbolaget skyr kombinationen försäkringstagare/bil som pesten. Enligt lag måste försäkringsbolag erbjuda trafikförsäkring. Premien väljer de själva. Därav 72000:-.

Hög självrisk är ett sätt att få ner premierna.

Visst är det surt att som skötsam ungdom behöva betala saftiga premier. Försäkringsbolag kan inte specialgranska varje individ vid tecknande av försäkring. Någon form av schablon måste följas. Ungdomar som grupp belastar försäkringsbolagen hårdare än genomsnittet och bör därför även ha högre premie.

Det hundraprocentigt rättvisa försäkringssystemet är egentligen att alla betalar de skador de själva åsamkar. Fast då faller hela idén med försäkringsbolag som baseras på solidaritet.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
bjoerck: jo sant.. men det är synd att en annan som försöker leva ett vanligt liv och köper kombi och förhållandevis stor motor ska få betala så himla mkt för det bara för min ålder!! Jag har ju en anledning varför och det är ju inte för att köra fort....

__
Länk
/JB
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Just nu är väl 5000 den högsta självrisken man kan välja? Iaf på vårat bolag. Det skulle kunna vara betydligt högre om man fick en normal premie! På min 323i, vilken inte har nån värstingmotor precis, skulle jag få betala över 30000/år, är det rimligt det?

//Thorssa
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tror själv att försäkringsbolagen i grund är ockrare och att de miljarder de slarvade bort i slutet på 90-talet är de pengar vi nu betalar.

Att unga förare med nya motorstarka bilar har högre premie ser jag som helt OK , men då skall det vara högre premie och inte bizzarra fantasipremier som det är nu.

Att ockerbolagen sätter så sinnesjuka priser tror jag beror på att de tar varje liten chans att sätta sjuka premier då det är lönsamt för dom.
Det är ju så enkelt att ge en 25 åring 5 gånger högre premie än en 45 åring och det ger ju så bra klirr i kassan - kan inte ens med mycket god fantasi se att det skulle fungera på något annat sätt ?

Dessutom har alla över 45 år som jag känner , också fått kraftigt och i många fall fördubblade premier sedan 1999 - det verkar konstigt då olyckor och bilskador inte direkt ökat i samma utsträckning de senaste 5 åren.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Oftast går det för fort. Kör 10mil om dagen i jobbet också och då går det också fort. Jobbar natt och det är inte alltid 30-väg resppekteras till 100%. Riskbedömning från väg till väg...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
I stort sett kör de flesta för fort, räcker ju med att följa trafikrytmen så överskrider man hastighetsbegränsningen. På 50-väg hålls det 50-70km/t, på 70-väg hålls det 70-100, på 90-väg hålls det 90-130 (vissa 170;), på 110-väg hålls det 90-140km/t.
Håller med om att det i vissa fall är lite väl sjuka premier, men som sagt FB går efter statistiken och där ligger de yngre risigt till.
Tycker att höjda självrisker med lägre premier är något för FB att tänka på. (att själv få välja)
Sen så är det ju så att de som har motorstarka bilar väldigt lätt hamnar på fel sida om fartbegränsningen.
De som leker "getaway in..." i vardagstrafiken och mister lappen tycker jag inte ett dugg synd om, tvärtom.

Att köra för fort ibland är mänskligt (ibland kul, ja), men det behöver ju inte gå till överdrift. Det är överdrivarna som ska bort.

//Lazze
Länk
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Hej alla "fortkörare" på den här tråden!
Vet ni hur sakta ni kör i verkligheten. Kör ni efter vad hastighetsmätaren visar? I så fall vet du vad den verkliga hastigheten är?
Jag blev själv lite förvånad när jag kollade med min GPS navigator
och jämförde hastighetsmätaren med verklig hastighet. Vid 110 på mätaren har jag minst 8 km/h till godo.
Verklig hastighet kanske är en lämplig tråd att ta upp.

/Ola
Skön, skönare, BMW
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Synd med dessa premier... jag skippar E39:an.. blir för dyrt helt enkelt.. och så mkt är det inte värt.. synd.. för det hade vart bra med en diesel...

Bättre att mätare visar för sakta än för fort!!

__
Länk
/JB
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
kör för fort ja.. men respekterar definitivt 30 & 50 vägar.. när det ges tillfälle så blåser jag gärna ur bilen :P..dumt & idiotiskt ja, men roligt..
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag torskade för några månader sen för fortkörning.
Dom klockade mig på 111km/h (på 90 väg) men farhållare var inställd på prick 120.
//Marin
Nog tycker man att det finns bättre saker att göra än att jaga dom som råkar köra lite för fort ibland. Visst ska man hålla hastigheten, men bara här i Kiruna tog dom ett 30-tal bara på några timmar på fredag, en blev stoppad där det fanns sju poliser. Sen säger dom att polisen inte har några resurser...

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.