AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.045

Hur många kör för fort?

Sida 2 av 3
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Kör mer eller mindre alltid för fort, ca 10-20 km/h. Någon gång händer det även att jag kan ligga 30-40 över om det är lite trafik på en 90 eller 110-väg.

Men självklart så får man anpassa farten till omständigheterna, är det t ex halt ute så får man köra försiktigare. 30 och 50-vägar utanför dagis, i tätbebygda områden mm. brukar jag också respektera.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kör konstant för fort, mest beroende på att man är lite stressig av naturen. Men jag vidhåller att jag aldrig i hela mitt liv gjort en chansning eller tagit en risk då jag inte varit 100% på läget. T ex vid en omkörning eller korsning. Det finns otroligt mycket folk som chansar. Man blir skrämd när man åker på E20 ner genom Västergötland som exempel.

mvh
I princip alla har ju överstigit hastighetsgränserna någon gång. Oavsett om det var avsiktligt eller ej. Själv gör jag det i princip varje dag. Skillnaden mellan mig och vissa andra 19-åringar är väl dock att jag i 99% av fallen håller mig inom de "magiska" gränserna när jag väl gör det. Dvs det finns ingen risk att de tar mitt kort om jag har blir haffad (iaf inte vid första tillfället). Sen väljer man ju sina tillfällen. 30-väg framför dagis är väl inte det bästa stället ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har av nån konstig anledning inte för fort längre. Det kan hända vid enstaka tillfällen. Känner inte att jag har så bråttom. För ett par år sen låg man konstant 10-20km/h över. Sen får man väll se hur långt hornen växer i pannan när man får ut 535:an i sommar :)

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
"Kör av någon konstig anledning" skulle det ju stå :)

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Kör i princip alltid för fort, bilen är ju inte byggd för att gå i 90 precis, drar ju mer soppa då än i 140..
Däremot så försöker jag hålla igen där det är tätbebyggt med tanke på att det finns risk för att man inte hinne stanna om någon får för sig att kliva ut ivägen..

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Är inte ofta man håller hastigheten.Nu finns här säkert någon besserwisser som anser att en liten 21 åring borde köra lugnare.Men det dumma är att det är ingen som klagar på dessa svensson förare i sina minibussar och liknande som kör som idioter oavsett väglag när dom skall köpa blöjor till sina barn.Så ibland undrar jag varför bara folk i min åldersgrupp måste plågas med sky höga försäkringspremier
518 jimmy: Därför att statisitken talar emot din ålderkategori. Den procentuella delen av 80-talister som beter sig som idioter är större än motsvarande kategori hos till exempel 70-talister eller 60-talister. Sådan är verkligheten.
bjoerck.Visst kör många 80 talister som idioter men varför skall jag bestraffas för det och inte vissa ljushuvud som tror dom är säkra att köra hur fort som helst bara för att dom sitter i sin nya kombi med splitter nya dubbdäck i snömodden. Även om jag kör fort så anser jag mig ha bättre omdöme än vissa svenssons
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Kör alltid för fort, försöker hålla mej till 30 där så gäller men då får man ju hålla mer koll på h-mätarn än ungarna som man ska se upp me :-(. Har bara åkt fast en gång, 62 kmh på norrmälarstrand 50 sträcka å det var aspirander som var "på fältet" för att lära sej skriva böter (Fn va arg jag va).

Vad det anbelangar att "fördömma" dom stackare som skriver att dom blivit av med lappen så har jag gjort det i ett fall, 18 bast, toppat 170 å snittat 125 eller hur det nu var, medlidande kan han glömma !

Mycket tveksamt om jag skulle skapa en ny tråd här om jag blev av med körkortet imorgon, möjligvis nämna det i förbifareten i något inlägg men inte dra igång en ny tråd.

Mycke blev det men va gör man inte för att slippa "så ska det låta" å "gladiatorerna" :-) // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Kör för fort alldeles för ofta. Men jag upplever det som om jag gör det mindre ofta nu än för bara några år sedan.
Det finns inget försvar och jag kommer heller inte att bråka om jag åker på en böteslapp.

Det är framför allt om jag skall åka längre sträckor har jag en tendens att vilja köra in tid, hur fånigt det än är. Hur lite dessa minuter än ger så inbillar man sig att det blir bättre.

Sedan har vi ju även de gånger jag ger mig ut för att köra lite inspirerat. Det händer oftast på sena sommarkvällar eller tidigt på morgonen. Då har jag några vägar som jag gärna sträcker ut coupén på. Där ingen bor, jag vill ju inte störa. Det här är inget försvar, men jag försöker välja att minska riskerna en aning på just detta sätt. Men jag vet också att även där man minst anar det så dyker "fel" situation upp.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
518 jimmy: Jag är inte ansvarig för försäkringsbolgaens premiesättning. Kontakta dem så får du säkert svar. Själv är jag tacksam över att jag får låg premie trots att jag totalt saknar omdöme. :-)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Kör lagligt med bilen..Men när man åker båge så går det lite fortare helst när man körde sporthoj(mysiga v-twinnar) så då gick det hela tiden 30km/h för fort man blir mycket mer fartblind på mc än i bil....Åker offrroad/motard nu,så då går saktare men inte på grusvägarna finns ju inga skyltar där ibland så då är det väl fri fart....=/

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Staten gillar Moms.. så gör jag med.. och på vintern så blir det ofta moms på alla 90 sträckor som så ofa annars är 110...

Men 30 och 50 är heliga.. för där så skapar man bara faror om man kör för fort... för det kan lika gärna vara ens egna barn som går över vägen!

Men klart ibland går det ofta mkt fort för att slippa ligga bakom alla tradare...

__
Länk
/JB
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jeppe, för att trettiosträckor tillkommit pga av att de är högriskområden för olyckor. Tråkigt men helt sant.

MVh
Robert

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Försäkringsbolagen kan ta sig i brasan men det lär de inte göra!

//Thorssa
Thorrsa: Varför skall försäkringsbolagen "ta sig i brasan"?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Nån som märkt att tempot ökar extremt såhär till våren ?

Idag på väg hem från verkstan har jag på den 14 kilometer långa sträckan in till stan observaerat följande :

Wolkswagen passat , ca 160 km/h på öppen 70 sträcka.

Volvo s70 grön , ca 110 på mycket smal landsväg.
(vet ej ahstighetsbegränsningen där men troligtvis 70)

bmw 3 serie utan beteckning , ca 140 på bred 90 väg.

heh.. det måste vara våren och det bra väglaget som gör det ?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Fö. kör jag långsamt som en pensionär om det är blött på vägen och på 30 och 50 sträckor , håller alltid till höger så att de som vill kan köra om.

Annars ger jag ALLTID spättet , luktar konstant brandbomb om mina bromsar och man riktigt ser hur folk på mackar etc. tittar sig omkring för att se vad som brinner.

Fått in en bra rutin på att byta ok , skivor och bromsklossar på e32 , även vissa framvagnsdetaljer kan jag byta i sömnen.
Skulle egentligen ha en lättare bil som inte äter så jäkla mycket bromsar och däck.
H&
126
H&M
645ci -04
För fort, varför har man annars bilar med mycket hk =)
dock försöker jag undvika förfort på 30väg

hälsningar Johan

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.